17.5.2019 klo 10:03
Uutinen

Menestyvä perheyritys nousi palaneen sikalan kivijalalle – Myös konmaritus-aikoina tarvitaan säilytystilaa

Perheyritys Mirror Line nousi tuhkasta palaneen sikalan kivijalalle. Lama iski välillä, mutta nyt asiakkaat tahtovat Ladon Ovia ja lasisia ruudukkoseiniä entistä kiivaammin.

Öisestä tulipalosta Karijoen Ylikylässä tammikuussa 1992 oli tulla vielä dramaattisempi, ellei vasta 3-vuotias Matti olisi herännyt liekkien loimotukseen. Kotitalon viereinen sikala oli aamuviideltä täysin tulen vallassa ja liekit nuolivat jo talon katonharjaa ja yläkerran ikkunoita.

– Matti tuli alakertaan ja sanoi, äiti mä en saa nukuttua kun on tulipalo, Sinikka Saaranluoma muistaa.

Kesti hetken ennen kuin vanhemmat Sinikka ja Heikki Saaranluoma tajusivat, mitä oli tapahtunut. Kun Heikki pääsi yläkertaan, makuuhuoneen ikkuna oli jo musta ja lämpötila kuin saunassa. 1,5-vuotiaasta nukkuvasta Laurasta oli vaikea saada otetta, sillä hän oli niin hikinen.

– On ollut kauhea ajatella, mitä olisi tapahtunut, jos Matti ei olisi herännyt.

Kun palokunta tuli paikalle, sikalalle ei ollut enää mitään tehtävissä. Yhdeksän sammutusyksikköä keskittyi suojaamaan omakotitalon tulelta. Kaksisataa lihotussikaa ja 30 emakkoa menehtyi tulipalossa.

– Olimme olleet kymmenen vuotta sikalayrittäjinä. Joka vuosi oli rakennettu lisää ja kaikki alkoi olla kunnossa, Heikki Saaranluoma kertoo.

”Kumpikin oli mielestään aina oikeassa”

Parin vuoden päästä aika oli kypsä uudelle yritykselle, ja Mirror Line perustettiin sikalan kivijalalle. Heikki Saaranluoma oli toiminut Virossa yrittäjänä keittiöalalla ja törmännyt siellä liukuoviin. Alkuvaiheessa Saaranluomat tekivät liukuovia virolaiselle yhtiökumppanille.

– Vein lastin viikottain Viroon. Olimme ostaneet Kanadasta liukuoviprofiilit, joiden avulla valmistimme ovia, Heikki Saaranluoma kertoo.

Liukuovien valmistus oli melko uutta Suomessa ja myös Saaranluomilla oli niiden teossa opeteltavaa. Aika pian kävi ilmi, että asiakkaat halusivat ovien lisäksi koko kaapiston.

– Kumpikaan ei oikeastaan tiennyt mitään, mutta kumpikin oli mielestään aina oikeassa. Siinä oli avioero joskus lähellä, Sinikka Saaranluoma nauraa.

Vuodet ovat hitsanneet pariskuntaa yhteen yrittäjinä, ja 25 vuoden jälkeen he tietävät alasta kaiken mahdollisen. Mirror Linesta on kasvanut yksi kolmesta isoimmista liukuovien ja säilytysjärjestelmien tekijöistä Suomessa.

Ensimmäiset liukuovet valmistuivat tammikuussa 1995. Heikki Saaranluoman kirjanpidosta löytyy merkinnät, että tammikuussa myytiin 51 ovea ja helmikuussa jo 150 ovea. Nyt Karijoen tehtaalla valmistuu päivässä liki saman verran.

Ensimmäinen kasvuhyppäys oli edessä vuosina 1997–98. Tehtaalle oli hankittu puuntyöstökoneita ja jälleenmyyjäverkosto alkoi olla kasassa ympäri Suomen. Heikki Saaranluoma istui autossa 120 000 kilometriä vuodessa.

– Monta yötä tuli nukuttuakin autossa.

Kun Heikki teki myyntityötä kentällä, Sinikka kokosi ovia hallin puolella. Ensimmäinen työntekijä palkattiin vuonna 1997.

Todellinen perheyritys

Mirror Line on alusta asti ollut todellinen perheyritys. Myös 86 syntynyt Tiina, 88 syntynyt Matti ja nuorimmainen, 89 syntynyt Laura ovat kasvaneet mukaan yrityksen toimintaan, usein toimiston kiireessä mukana ollen.

Sinikka Saaranluoma toimii nyt operatiivisena johtajana, mutta siirtyy toimitusjohtajaksi Heikin jäädessä lähikuukausina eläkkeelle. Tiina vastaa taloudesta ja henkilöstöhallinnosta ja Vantaalla asuva Laura hoitaa markkinoinnin.

Matti Saaranluoma on ottanut vastuun myynnistä ja logistiikasta. Hän alkoi hoitaa yrityksen kuljetuksia heti ajokortin saatuaan opiskellessaan vielä ammattikoulussa.

– En muista, olisiko sitä koskaan miettinyt muita vaihtoehtoja. Työ on niin monipuolista, joten tuskin viihtyisin muualla, Matti Saaranluoma sanoo.

Vanhemmat korostavat, että lapsia ei ole millään tavoin pakotettu yrityksen toimintaan mukaan. Pikemminkin he ovat ohjanneet heitä hakemaan työkokemusta muualtakin.

Rakennusalan lama iski sisustustuotteisiin viiveellä, ja hiljaisimmat vuodet yrityksessä olivat 2014–15.

– Lama alkoi näkyä näissä sisustustuotteissa vasta silloin. Kun aletaan taas rakentaa, kaappeja hankitaan vasta viimeiseksi. Siinä oli pari taantuman vuotta, jolloin mentiin alaspäin, Matti huomauttaa.

Hiljaisimpinakin aikoina yritys välttyi irtisanomisilta, ja vuonna 2017 kysyntä lähti uudelleen nousuun ja väkeä voitiin palkata lisää. Nykyisin yritys työllistää 33 henkeä, joista toimistolla työskentelee kymmenkunta.

Tärkeässä osassa ovat suunnittelijat, jotka muokkaavat tuotteet asiakkaiden toiveiden ja tilausten mukaan.

– Olemme alusta asti tehneet mittatilaustöitä. Kuuntelemme asiakasta tarkkaan ja toteutamme toiveet, Sinikka korostaa.

Ladon ovi ja ruudukkoseinät suosikkeja

Liukuovien lukuisat vaihtoehdot ovat näytillä esittelytilassa toimiston yhteydessä. Tämän hetken kaikkein suosituimmasta mallista, jonka voi nähdä myös lukuisissa sisustuslehdissä, -ohjelmissa ja -blogeissa, ei ole jäänyt mallikappaletta.

– Lasiset ruudukkoseinät ovat suosittuja erityisesti mustilla kehyksillä. Niitä käytetään paljon tilanjakajina esimerkiksi makuuhuonetta erottamaan.

Saaranluomat luottavat siihen, että tarvetta säilytysjärjestelmille on jatkossakin ja yrityksellä sitä myöten hyvä tulevaisuus.

– Jokainen perhe tarvitsee säilytystilaa. Eivät ne poistu seuraavina vuosikymmeninä, vaikka kuinka olisi konmaritusta. Muuntautumiskykyä ja ajan hermolla on kuitenkin oltava, jotta menestyy.

Poikkeus Mirror Line tuotteissa on viime vuonna lanseerattu ja kesän Asuntomessuilla paljon julkisuutta saanut, pohjalaisuutta henkivä Ladon Ovi. Se on tällä hetkellä ainoa tuote, jota valmistetaan vain määrämittaisena, ei tilaustyönä.

Asiaan on kuitenkin tulossa muutos lähikuukausina, sillä eläkkeelle jäävä toimitusjohtaja on jo hankkinut verstastilat Kauhajoelta ja aikoo ajankulukseen tehdä Ladon Ovia myös mittatilauksesta.

Tilaa tuotantoon ja varastoon

Yrittäjät kertovat, että kotimaisuus on ollut yrityksen tärkeitä arvoja alusta lähtien. Tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Karijoella ja suurin osa materiaaleista tulee kotimaasta. Alumiiniprofiilit valmistaa suunnitelmien mukaan Alu Mäkelä Alajärveltä.

Kun Mirror Line perustettiin vuonna 1994, käytössä oli 180 neliön askartelupaja. Nyt tilaa on jo 5500 neliötä, johon jälleen kerran suunnitellaan laajennusta.

– Vein juuri lupahakemuksen kuntaan. Rakentaminen alkaa lähiaikoina, lisätilaa tulee tällä kertaa 600 neliötä, Matti vahvistaa.

Lisää tilaa tarvitaan tuotantoon, jotta se sujuisi mahdollisimman hyvin. Tehtaalla on myös poikkeuksellisen suuri varasto, sillä mittatilaustyöt edellyttävät sitä, että kaikkia materiaaleja on hyllyllä valmiina. Toimitusajaksi luvataan yhdestä kahteen viikkoon.

Vaikka liukuovien valmistusta on koneellistettu, tarvitaan paljon myös käsityötä.

– Käsityövaltaisen mittatilaustyön hinnoittelu on haastavaa. Ostajien mielestä se ei saisi maksaa kovin paljon enempää kuin standardituote, Sinikka Saaranluoma avaa.

Alalla on kolmen ison yrityksen lisäksi vielä lukuisia pieniä toimijoita, mutta Sinikka Saaranluoma kertoo niiden lukumäärän vähenneen eläköitymisen kautta.

Työntekijät hallilla on melko nuoria, toki osa on työskennellyt yrityksessä jo pitkäänkin.

– Kuulostaa kliseiseltä, mutta porukalla on hyvä henki, Sinikka kehuu.

Ruotsin markkinoille verkkokaupalla

Mirror Line on tähän asti pitäytynyt kotimaan markkinoilla, mutta tämän vuoden tavoitteena on aloittaa vienti Ruotsiin. Tämän vuoden myyntitavoite naapurimaassa on satatuhatta euroa, ja ensi vuonna on tarkoitus päästä täyteen vauhtiin.

– Toisin kuin Suomessa, Ruotsissa myymme pelkästään verkkokaupan kautta. Nyt rakennamme showroomia Tukholman pohjoispuolelle, Sinikka kertoo.

Potkua viennin aloittamiseen Mirror Line sai osallistumalla Kasvu Open -sparraukseen, jota kautta tutustuttiin Ruotsissa asuvaan Minna Stormiin. Hänellä on tuntemus ja laajat verkostot Ruotsista, mitä voidaan hyödyntää viennin starttaamisessa.

Sinikka Saaranluoma huomauttaa, että verkkokaupassa oleellista on sujuva logistiikka. Mirror Linen tapauksessa kuljetukseen on panostettava myös siksi, että tuotteissa on yleensä helposti rikkoontuvaa lasia tai peiliä. Lisähaastetta tuovat erikokoiset tuotteet, joten kuljetuksessa ei voi käyttää valmislaatikoita.

Yrityksellä oli viime vuodelle kymmenen prosentin kasvutavoite, mihin ei aivan ylletty.

– Kasvu vaatii pohjustustyötä, joka pitää mahduttaa normityön oheen. Kasvuun täytyy varata aikaa, kaikki ei suju aina kuten junan vessa, Sinikka Saaranluoma sanoo.

Tiina Rantakoski

tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi

Kuvat: Matti Hautalahti