28.12.2017 klo 15:08
Uutinen

Oletko huolissasi yrityksesi rahaliikenteestä lakon aikana? Näin pankki vastaa

Rahoitusalan lakko on vaikeuttanut yritysten asiointia. Osuuspankki, Danske Bank ja Aktia ovat sulkeneet kokonaan asiakaspalvelunsa.

Parhaillaan käynnissä olevan rahoitusalan lakon kohtalosta neuvotellaan ensi viikolla. Vielä ei siis ole tiedossa, koska lakko päättyy. Valtakunnansovittelija Minna Helteen mukaan työriidan sovittelu jatkuu 2. tammikuuta. Jos sopuun ei päästä, lakko voi jatkua ensi viikon loppupuolella.

Lakon taustalla ovat erimielisyydet viikonlopputyön ehdoista. Palkansaajat haluavat pitää viikonlopputyöt vapaaehtoisina ja paikallisesti sovittavina. Työnantaja on samaa mieltä vapaaehtoisuudesta, mutta haluaa oikeuden velvoittaa työntekijät töihin, jos vapaaehtoisia ei löydy.

Lakko on aiheuttanut viivästyksiä esimerkiksi lainaneuvotteluihin. Torstaille tai perjantaille sovittuja pankkitapaamisia on jouduttu perumaan ja siirtämään toiselle päivälle.

”Rahasiirrot toimivat”

Yritysasiakkaiden kohdalla ongelmia voi aiheutua äkillisissä lainatarpeissa tai asiakaspalvelua vaativissa kysymyksissä. Osuuspankki on joutunut sulkemaan asiakaspalvelunsa kokonaan lukuun ottamatta korttiasiakaspalvelua. Verkkoasioinnissa ongelmia on selvästi vähemmän, tosin sielläkin viiveitä on toiminnoissa, jotka vaativat ihmisen vastausta.

Monelle yritykselle tärkeä rahaliikenne on pyritty hoitamaan lakosta huolimatta. OP:n asiantuntijapäällikkö Katariina Säntin mukaan myös rahasiirrot Suomesta ulkomaille ovat toimineet normaalisti.

– Ainakin tänään näyttää siltä, että maksujenvälitys toimii myös huomenna normaalisti. Silloin saattaa tulla ongelmia, jos ulkomaan maksun tiedot eivät ole täydelliset ja pankki joutuu pyytämään niihin täydennyksiä. Yritysten kannattaa siis varmistua siitä, että tiedot ovat mahdollisimman kattavat.

Säntin mukaan myös korttimaksut ja rahahuoltopalvelut toimivat normaalisti.

– ​Rahanhuoltopalvelut toimivat normaalisti niillä yrityksillä, jotka ovat suorakuljetusten piirissä tai käyttävät säilöpalveluja. Haasteita tulee silloin, jos yritys hoitaa rahanhuoltopalveluitaan suoraan pankin konttoreissa, jotka ovat nyt kiinni.

Osuuspankin ohella myös Danske Bankissa ja Aktiassa lakkoon menevät konttorihenkilökunnan lisäksi puhelinpalvelun työntekijät. Nordea on kuitenkin ilmoittanut, että sen puhelinpalvelut ovat toiminnassa myös lakon aikana, tosin normaalia rajoitetummin.

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi