31.8.2022 klo 10:30
Uutinen

Osaajapula ei ole jäänyt vieraaksi kaupoissakaan

Osaavan työvoiman rekrytointi on vaikeutunut kaupan alan yrityksissä. Kesällä julkaistussa Palvelualojen Osaajabarometrissa jäsenyrityksistä lähes puolet eli peräti 48 prosenttia arvioi osaavien työntekijöiden löytymisen hankalaksi. Merkittävimmiksi muutostrendeiksi kaupat puolestaan nimeävät väestön ikääntymisen ja digitalisaation.

Rekrytointihaasteista paremman kuvan saa, kun nyt tehtyä mittausta vertaillaan edelliseen, kolme vuotta sitten tehtyyn vastaavaan selvitykseen. Tuolloin Osaajabarometrissä 34 prosenttia kaupan yrityksistä arvioi osaavan työvoiman rekrytoinnin vaikeaksi. Luku oli siis jo tuolloin merkittävä, mutta huomattavasti alhaisempi kuin nyt. Rekrytointia vaikeana piti nyt nimittäin peräti 48 prosenttia eli miltei joka toinen yritys.

Vähittäiskaupassa on vaikeampaa

Suurimpina rekrytointivaikeudet koettiin vähittäiskaupassa, sillä palkkaamisen koki vaikeana 53 prosenttia vastaajista. Tukkukaupassa lukema oli 10 prosenttia alhaisempi, 43 prosenttia.

– Suurin syy rekrytointivaikeuksiin on työnhakijoiden puute ja se, ettei työnhakijoiden osaaminen vastaa kaupan tarpeita. Rekrytointivaikeudet kohdistuvat eniten myyntitehtäviin, tiivistää Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi.

Vähittäiskaupassa juuri työntekijöiden vähyys alueella on barometrin mukaan suurin syy palkkaamisvaikeuksiin, tukkukaupan rekrytoinneissa puolestaan korostuvat osaamisen, kuten myynti- ja markkinointitaitojen puutteet. Henkilöstön kasvuun kaupan alalla silti uskottiin: vähittäiskaupoista 30 prosenttia ja tukkukaupoista 47 prosenttia ennakoi työllisyytensä kasvavan.

Kannustinloukut näkyvät

Lähes 40 prosenttia kaupan Osaajabarometriin vastanneista yrityksistä kertoo kohtaavansa rekrytoinneissa kannustinloukkuun, jopa työttömyysloukkuun liittyviä ongelmia. Tällä siis tarkoitetaan tilanteita, joissa työnhakija ei halua vastaanottaa tietyn määrän ylittäviä lisätyötunteja tai lainkaan kokopäiväistä työtä. Mari Kiviniemeä tulos ei yllätä.

– Verotuksen, tulonsiirtojen ja palvelumaksujen yhteisvaikutuksesta Suomessa muodostuu edelleen kannustinloukkuja, mutta myös työttömyysloukkuja, jossa kysymys on kokopäiväisen työn vastaanottamisen kannattavuudesta, toimitusjohtaja kertoo ja on sitä mieltä, että toimenpiteitä tarvittaisiin.

– Jotta jokaisen työtunnin vastaanottaminen ja tekeminen olisi kannattavaa sekä oman toimeentulon näkökulmasta turvallista, tulisi sosiaaliturvajärjestelmän uudistusta nopeuttaa ja kannustinloukkuja purkaa, hän painottaa.

Digitalisaatio on sekin vahva trendi

Kaupan alan yritykset nimesivät tulevaisuuden toimintaympäristön muutostrendeistä tärkeimmiksi digitalisaation (60 %) sekä väestön ikääntymisen (33 %). Digitalisaatio muuttaa tehtävien luonnetta ja yhä lisää osaamistarpeita digitaalisten järjestelmien osaajille. Väestön ikääntyminen puolestaan tuo vaihtuvuutta työvoimalle ja haastaa osaavan työvoiman löytämisessä. Digitalisaation vaikutukset Kaupan liitto on tunnistanut jäsenyrityksissään jo aiemmin ja pyrkinyt vastaamaan koulutustarpeeseen.

– Olemme Kaupan liitossa koonneet yhteen viisi yliopistoa, joiden yhteistyönä tarjotaan digitaalisen kaupan opintokokonaisuutta yliopistojen tutkinto-opiskelijoille ja avoimen yliopiston kautta osaamistaan kehittäville. Malli on kansainvälisestikin ainutlaatuinen. Pitkällä aikavälillä koulutuksen koordinointi ei kuitenkaan voi nojata edunvalvontajärjestöön, vaan se on toteutettava itsenäisenä toimintana, Kiviniemi huomauttaa.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 16.8.2022