Palkittu huoltamoyrittäjä kertoo, ettei kallis polttoaine paksunna yrittäjän tilipussia. Kuva: Getty Images

Palkittu huoltamoyrittäjä ei hyödy kallistuneesta polttoaineesta: ”Otetaan loputkin ilmat pois”

Neljää miehitettyä liikennepalveluasemaa pyörittävä Mika Mäki ei usko, että sähkö jää henkilöautojen ainoaksi ympäristöystävälliseksi energianlähteeksi.

Toisin kuin moni ehkä kuvittelee, kallistunut polttoaineen hinta ei lihota huoltamoyrittäjän lompakkoa. Tämän tietää myös vastikään Liikennepalvelukauppiaat ry:n vuoden kauppiaaksi valittu yrittäjä Mika Mäki.

– On harhaluulo, että kallistuneesta bensalitrasta jäisi suhteessa enemmän kauppiaalle. Itse asiassa on niin, että mitä kalliimmaksi hinta nousee, sitä enemmän rutistetaan huoltamoyrittäjien palkkioista. Otetaan loputkin ilmat pois. Kate on jotakin nollasta sentistä ylöspäin per litra, Mäki kertoo.

Hänen isänsä Reijo Mäki käynnisti yritystoiminnan Pellossa Esso-kauppiaana vuonna 1979. Mika Mäki aloitti perheyrityksessä Sodankylän Essolla vuoden 1992 syyskuussa. Nykyinen yritys kuuluu SEO-ketjuun.

”Ihmiset harkitsevat yhä tarkemmin, mikä on tarpeellista ajoa ja mikä ei.”

Mika Mäki

Viime aikoina etenkin bensiinin hinta on kivunnut uusiin ennätyslukemiin. Pellossa 95-oktaanista tankattiin torstaina 2,369 euron hintaan.

– Ihmiset harkitsevat yhä tarkemmin, mikä on tarpeellista ajoa ja mikä ei. Täällä meillä päin julkiset eivät kulje, joten on pakko ajella omalla autolla. Kertatankkaukset ovat pienempiä eikä tankkia tankata täyteen. Otetaan se, mitä tarvitaan, Mäki kertoo.

Vaikka tankkaukset ovat kallistuneet merkittävästi, asiakkaat korkeintaan voivottelevat.

– Me suomalaiset olemme yleensäkin sellaisia, puremme ylähuulta. Eihän tälle voi mitään.

Tukijalkoina majoituspalvelut ja autovuokraus

Polttoainemyynnin lisäksi Mäen yritykseen kuuluu kahvio-ravintola, autovuokraamo, majoitustoimintaa parilla paikkakunnalla sekä lämmitysöljyn toimitusmyyntiä omalla säiliöautolla. Miehitetyt liikennepalveluasemat sijaitsevat Pellossa, Muoniossa, Ylitorniossa ja Sodankylässä. Niiden lisäksi Mäki operoi kolmea kylmäasemaa. LP Autohuolto Oy työllistää noin 30 henkilöä.

– Syrjäseudulla tarvitaan muitakin tukijalkoja liiketoiminnalle. Täällä on vähän paikallista asutusta, Mäki perustelee.

Muut liiketoiminnot kuten majoitustoiminta nivoutuvat huoltoasemabisnekseen, sillä majoituspalvelut ja autovuokraus toimivat huoltoasemien yhteydessä.

– Meillä ei ole erikseen näihin palkattua henkilökuntaa vaan kaikki hoituu huoltoasemien työntekijöillä, Mäki kertoo. Hän odottaa tulevina vuosina kasvua etenkin autovuokrauksesta, koska matkailu on jälleen piristymässä.

Korona-aikana asiakkaiden määrä lähti nousuun, kun kotimaan matkailu piristyi selvästi. Toisaalta esimerkiksi matkailuautobuumi ei ole välttämättä näkynyt huoltoasemien sisämyynnissä juuri lainkaan.

– Asiakkaita on, mutta toisaalta matkailuautoasiakkaat asioivat aika vähän myymälän puolella. He tankkaavat evästyksensä vähittäiskaupan puolella ja ottavat huoltoasemilta vain polttoaineet.

”Sähkö ei voi olla ainoa vaihtoehto”

Tällä hetkellä Mäki seuraa yleistä taloustilannetta ja inflaatiota. Investoinnit ovat jäissä. Kaikesta huolimatta hän odottaa tästä vuodesta parempaa kuin edellisestä.

– Täytyy katsoa, mihin tämä ala on menossa. Mahdolliset investoinnit ratkeavat, kun alkaa selvitä, mitä polttoainetta sähkön lisäksi on tulevina vuosina tarjolla.

Mäki ei usko, että autoilun nopea sähköistyminen muuttaa huoltoasemien toimintaa lyhyellä aikavälillä.

– Pidemmällä aikavälillä sähköautot toki yleistyvät, mutta oletan, että sähkön rinnalle henkilöautoille tulee muitakin energianlähteitä. Sähkö ei voi olla ainoa vaihtoehto fossiilisten polttoaineiden lisäksi.

Pauli Reinikainen