29.12.2017 klo 08:04
Uutinen

Peru osoittautui mahdottomaksi ja rahaa paloi – ”Ystävätkin kysyivät, olisiko aika tehdä jotain muuta”

Alpakanvillaan erikoistuneen neulefirman liikevaihto nelinkertaistuu viime vuoteen verrattuna. Yritys kokeili kymmentä eri tehdasta ennen kuin tärppäsi.

Vuonna 2012 perustettu AlpaFinlandia Oy kehitti ensimmäiset kaksi vuotta tuotteitaan ja myynti aloitettiin vuonna 2014.

– Olemme uskoneet tähän hommaan, vaikka tuttavilta ja ystäviltäkin tuli alkuvaiheen vaikeuksissa kommenttia, että olisiko aika tehdä jotain muuta. Alussa neuloimme tuotteemme Perussa. Siellä oli kaksi liian erilaista yrityskulttuuria vastakkain ja tuotannon järjestäminen sujuvasti osoittautui mahdottomaksi yhtälöksi. Siinä paloi rahaa, toimitusjohtaja-yrittäjä Heikki Timlin kertoo.

– Alpakan villa on valmistusmateriaalina harvinaisempi, joten tehtaan ammattitaito korostuu. Kokeilimme kymmenen eri tehdasta läpi, ison osan myös Suomen tehtaista sekä Perussa ja Liettuassa muutaman, ennen kuin löytyi sopiva.

Maaliskuussa päättyvän tilikauden liikevaihtoarvio on reilut 700 000 euroa. Viime tilikauden liikevaihto oli 240 000 euroa. Yritys työllistää neljän yrittäjän lisäksi kaksi työntekijää. Pari vuotta sitten tiimiin rekrytoitiin sosiaaliseen mediaan erikoistunut markkinointiosaaja.

Lunastiko joulukauppa odotukset?

Joulukauppa sujui loistavasti.

– Jos kesäkuukauteen vertaa joulukuuta, niin myynti oli kuusinkertainen. Viime kesäkin oli kuitenkin yllättävän vilkas.

– Nyt joulukaupassa onnistuimme ennakoimaan kysyntää niin, ettei mikään malli myynyt aivan nollille. Silloin valikoimasta tulisi reikäjuustoa ja myynti kärsisi.

Jyväskyläläinen yritys myy neuleita aktiivisesti ympäri vuoden, sillä Suomen kesä ei ole niin lämmin, ettei neuleelle olisi käyttöä.

Heikki Timlin kertoo puskaradion kiertäneen, ja yrityksen tuotteiden suosittelijoita alkaa olla jo iso joukko.

– Kun myymme oman verkkokaupan kautta, ei ole jälleenmyyjiä markkinoimassa merkkiämme. Näkyvyytemme on omilla harteillamme.

Verkkokaupan kautta läpimurtoon – Kurssia jo reivattu

Uuden vaatebrändin perustaminen keskelle kilpailtua toimialaa ei ollut yksinkertaista. Alpan tapauksessa toimiva resepti löytyi lopulta nettimarkkinoinnista, verkkokaupasta ja aktiivisesta vuoropuhelusta asiakaskunnan kanssa.

96 prosenttia myydään verkkokaupassa, loput messuilla ja Helsingin Sokoksen kautta.

Aluksi Alpalla oli jälleenmyyjiä, mutta se kortti ei toiminut.

– Meillä oli 10 pienempää jälleenmyyjää. Olemme todenneet, että on parempi, kun myy itse. Isoin syy verkkokauppaan keskittymisessä oli se, että jouduimme ostamaan paljon materiaalivarastoa, mikä vaati runsaasti pääomaa.

Alpa ei toteuta perinteistä mallistoajattelua, vaan yritys lanseeraa uusia neulemalleja tasaisesti ympäri vuoden.

– Meille on äärimmäisen tärkeää, että vaatteet ovat kestäviä, tuntuvat miellyttäviltä ja näyttävät hyvältä myös vuosien ahkeran käytön jälkeen, Timlin kertoo.

Alpakanvilla on tavallista lampaanvillaa sileämpi, lämpimämpi ja siinä on pidempi kuitu. Neuleet suunnitellaan Suomessa ja valmistetaan Liettuassa. Villa tuodaan Etelä-Amerikasta. Viime vuonna villaa tuotiin yli 5000 kiloa.

– Peru on alpakan kotimaa, ja siellä alpakanvillan käsittelystä on vuosisatojen osaaminen. Etelä-Amerikassa rahalle on enemmän tarvetta kuin täällä. Näen, että on eettisesti oikein ostaa villa sieltä.

Usko tulevaisuuteen kova

26-vuotias Timlin kertoo heidän käyneen katsomassa, mistä villa tulee. Toimittajan on oltava riittävän iso, että suomalaisyrityksellä on varaa kasvaa.

– Olemme katsoneet tehtaat ja lankatoimittajat niin, että he pystyvät toimittamaan lankaa vaikka 100 000 paitaan vuodessa.

Timlinin vision mukaan Suomeen mahtuu 30 000 Alpan neuletta vuositasolla. Se tarkoittaisi Alpalle reilun kolmen miljoonan liikevaihtoa.

Kuva: AlpaFinlandia Oy

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi