6.3.2017 klo 07:04
Uutinen

Pian lapset suunnittelevat omat lelunsa

Tiesitkö, useimpien lelujen valmistus onnistuu hyvin myös 3D-tulostuksella? Näin kertoo 3DBearin perustaja ja toimitusjohtaja Kristo Lehtonen.

Legot ovat hyvä esimerkki muovisista leluista, jotka joku muu on suunnitellut lapsille. Niillä leikitään jonkin aikaa, ja sitten ne unohtuvat. Osa päätyy kaatopaikalle lisäämään luonnon kuormitusta.

Hukkaan menevät muovitonnit toivat Kristo Lehtosen yritysidean äärelle, joka on nopeasti kasvanut kansainvälisiin mittoihin.

– Olin lukenut, että vuonna 2050 maailman merissä on enemmän muoviroskaa kuin kalaa. Se miten tämä oikeasti pitäisi tehdä, on, että lapset itse voisivat suunnitella lelunsa ja kierrättää vanhat muovilelunsa uudeksi raaka-aineeksi.

Tästä oivalluksesta syntyi 6–18-vuotiaille lapsille ja nuorille suunnattu ohjelmisto, joka tuo 3D-tulostuksen kouluihin. Koulut olivat Lehtosen mukaan hyvä pilotointikohde, sillä pelillisyys on jo lapsille tuttua ja opettajat uskaltavat kokeilla uutta.

Mutta mitä tekemistä virtuaalitodellisuutta, lisättyä todellisuutta ja 3D-tulostamista yhdistävällä ohjelmistolla on koulujen kanssa? Kyseessä on Lehtosen mukaan oppiainerajoja ylittävä kokonaisuus, jonka avulla lapset oppivat uudella tavalla. Esimerkiksi yhdistä pisteet -tehtävätyyppi on saanut uuden ulottuvuuden virtuaalimaailmassa.

– Pisteitä tabletilla, virtuaalilaseilla tai älypuhelimella yhdistämällä syntyy malli, joka voidaan 3D-tulostaa. Se, mitä piirretään, on 3D:nä. Lukujonot vaikeutuvat tehtävän edetessä, ja tulee esimerkiksi kerto- ja plussalaskuja.

Eteläsuomalaiset opettajat ovat osallistuneet ohjelmiston kehittämiseen alusta lähtien. Kyseessä on lean-ajattelutapa, jossa tuotetta kehitetään alusta lähtien asiakkaiden kommenttien perusteella.

– Me teemme sen neljässä viikossa, mikä suuryrityksissä veisi puoli vuotta. Moderni startup menee heti asiakkaan luo, kysyy mikä on ongelma ja tulee näyttämään asiakkaalle ja maksimoi oppimisen nopeuden, Lehtonen kertoo.

Yritys pääsikin heti myymään tuotettaan, ja kasvu käynnistyi nopeasti. Ohjelmisto on käytössä nyt kymmenillä asiakkailla. Lehtonen uskoo alan kasvuun, ja ohjelmistoa voidaan laajentaa myös muille kohderyhmille.

3DBear

Kuka: Toimitusjohtaja Kristo Lehtonen.
Mitä: Opetusohjelmisto lapsille ja nuorille, joka yhdistää 3D-tulostusta, lisättyä ja virtuaalitodellisuutta.
Perustettu: 2016 Helsingissä.
Työntekijät: 8.
Seuraavaksi: Laajentaa Amerikkaan. Suunnitteilla on myös kone, joka muokkaa tulostusmuovit takaisin käyttökelpoiseksi raaka-aineeksi.

Teksti: Silja Eisto, kuva: Meeri Utti

silja.eisto@yrittajat.fi