YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Piia Marjamaa, Hyvän Tuulen Puoti
20.12.2022 klo 07:30
Uutinen

Piian puoti on toiminut puhtaasti verkossa jo hyvän tovin

Piia Marjamaan perustama Hyvän Tuulen Puoti on kokenut melkoisen evoluution vuosien varrella. Yrityksen toiminta käynnistyi porilaisen K-Raudan tiloissa, jonka kauppiaana Marjamaa yhdessä ex-puolisonsa kanssa tuolloin toimi. Sitten toiminta muutti Tampereelle. Täällä toimittiin aluksi kivijalkaliikkeenäkin, mutta sittemmin fokus on keskitetty puhtaasti verkkokauppaan. Joulu on sisustustavarakaupalle vähemmän yllättävästi merkittävä sesonki.

Työn makuun yrittäjä Piia Marjamaa pääsi jo nuorena, sillä ensimmäisen kesätyöpaikkansa hän sai jo 15-vuotiaana, syntymäkaupunkinsa Porin K-Raudasta. Osa-aikaisesti hän teki sittemmin hommia samassa paikassa aina opiskelujen alkuunsa saakka. Koulutukseltaan Marjamaa on kauppatieteen maisteri. Opiskelupaikka Porin kasvatin Tampereellekin aikanaan toi – tosin ei vielä pysyvästi. Tampere nimittäin vaihtui vielä Helsinkiin, kun Marjamaa haki ja sai opiskelupaikan yliopiston oikeustieteellisestä tiedekunnasta. Ne opinnot hän tosin jätti kesken.

– Kun opinnoissa mentiin syvemmälle, tajusin, että tätä en halua tehdä työkseni. Halusin käytännönläheisemmän työn, hän kertoo.

 Vahvasti Keskoon kallellaan

Jo entuudestaan tuttu K-Rauta-ketju palasi Marjamaan elämään sitten myöhemmin Helsingissä, kun valmis ekonomi ja silloinen oikeustieteen ylioppilas meni ketjun taloushallintoon kesätöihin. Ja kun hänelle sitten tarjottiin syksyllä pidempiaikaista pestiä, päätyi hän vakituiseksi keskolaiseksi. K-ketju sai sittemmin jatkumoa elämässä myös siviilissä, sillä parisuhdepuolella toinen osapuoli sattui olemaan Keskon kauppiaita. Kauppiaspariskunta pyöritti ensin paria Pohjois-Pirkanmaalla sijaitsevaa Rautiaa, jonka jälkeen heille tarjottiin vetovastuuseen Piialle hyvinkin tuttua kauppaa eli Porin K-Rautaa.

– Tässä vaiheessa sijoitin yritykseen ja ryhdyin K-Rauta kauppiaaksi silloisen puolisoni kanssa. Omasta äidistäni tuli tuolloin kollegani, sillä hän oli ollut kaikki nämä vuodet töissä juuri samaisessa porilaisessa K-Raudassa.

Alkuun oltiin kauppa kaupassa

Kauppiasura alkoi Piian osalla vuoden 2009 alussa, ja heti kärkeen Porin myymälään tehtiin suurehko laajennus. Tämä antoi osaltaan osviittaa myös tulevaan yritystoimintaan, sillä Piia sai remontin yhteydessä muokata myymälään noin sadan neliön tilan, jonne oli tarkoitus kasata rautakaupalle tuolloin aivan uudenlainen tuotealue. Ja vaikka se silloin olikin vielä teknisesti osa rautakauppaa, nimeksi osasto sai jo tuolloin edelleenkin käytössä olevan nimen, ”Hyvän tuulen puoti”. Kauppa piti sisällään jo tuolloin kaikenlaista piensisustustavaraa.

– Kuten kynttilöitä, kylttejä, avainkaappeja ja vaikkapa serviettejä, Piia listaa.

– Nykyäänhän niitä alkaa olla myynnissä jo aika tavanomaisesti myös rautakaupoissa, mutta 2010 ne olivat vielä hyvin harvinaisia, Piia taustoittaa.

Verkko oli alkuun sivuroolissa

Aika nopeasti myös verkkokauppa, johon toiminta tänä päivänä perustuu, tuli mukaan kuvioihin.

– Vuonna 2011 aloin ajatella, että kyllähän sitä tässä ajassa nyt verkkokauppa pitäisi olla, ja saman vuoden puolella sellainen myös avattiin, hän muistelee.

Samaan aikaan siitä toiminnasta tuli myös erillinen yrityksensä, Hyvän Tuulen Puoti Oy.

– Liikkeellelähtö oli verkkokaupan osalta varsin verkkainen. Alussa oli sellaisia päiviä, että tilauksia ei ollut yhtään, mutta tasaisesti ja varmasti se siitä lähti kasvamaan, hän kertoo.

 Tampereen imu voitti

Kun avioliitto tuli päätökseen 2014, yrittäjä teki paluun opiskelukaupunkiinsa Tampereelle.

– Tampere on aina tuntunut kaikista kaupungeista eniten kodiltani. Tämä on mielestäni hyvin sopivan kokoinen, ja ihmiset ovat lämpimiä. Jos täällä tarvitsee apua, niin sitä kyllä aina löytyy, hän perustelee paikkavalintaansa.

Liikkeelle Mansessa lähdettiin kivijalkamyymälästä. Sellaisen yrittäjä pisti pystyyn Verkatehtaankadulle eli aivan ydinkeskustaan. Siellä se ehti toimia viitisen vuotta eli vuoden 2019 alkuun.

– Verkkokauppa oli alkanut kasvaa sen verran mukavasti, että päädyin sulkemaan fyysisen myymälän. Ja toki siinä oli myös ratikkatyömaata ja muuta, joskaan siitä minä en voi myymälän lopettamista syyttää, hän kertoo.

Melkoinen määrä myytävää

Yrityksen 500 neliön varastolla on tavaraa valtavat määrät. Yrittäjä laskee, että heillä on erilaisia myyntiartikkeleja noin 10 000 kappaletta. Skaala on hyvin laaja, ja ulottuu noin euron hintaisista parkkikiekoista aina reilusti sadan euron hintaisiin kashmirhuiveihin. Mitään varsinaisia ekslusiivisia luksus-merkkejä valikoimassa ei ole. Tuotevalikoima on myös elänyt vuosien varrella. Esimerkiksi ne aivan alkuvaiheessa suuressa suosiossa olleet sisutustekstitarrat ovat sittemmin jo jääneet kokonaan pois valikoimasta.

– Siihen olen pyrkinyt, että kaikkea pitää kokeilla ja niistä keskittyä niihin, jotka sitten kantavat. Ja oleellista on sekin, että jostakin pitää osata myös luopua.

Hyvän tuulen puoti mausteet
MAUSTEET OVAT Piia Marjamaan mukaan yksi joulusesongin kestosuosikeista.

Alituista pakettirallia

Ymmärrettävistä syistä pääosin myynnissä oleva tarvikkeisto on kokoluokaltaan kompaktia.

– Pienimmät ovat ehkä jotkut avaimenperät ja pyyhemerkit, ja varmasti kooltaan suurimmat sitten ovat joitakin isompia valaisimia. Pääosin kuitenkin meillä on myynnissä niitä ei– niin–kovin–isoja tuotteita, ihan logistiikankin näkökulmasta, Piia kertoo.

Tällä hetkellä kappalemääräisesti myydyin artikkeli on pyykkietikka, joka on luonnonmukainen huuhteluaine.

– Sitä myydään nykyään marketeissakin, mutta juuri sisustuskaupoista sen suosio lähti leviämään, hän kertoo.

Yrityksen varastolle saapuu tuotteita lähestulkoon joka päivä, ja maailmalle niitä lähtee aivan jokaisena päivänä. Yrityksellä on sopimukset sekä Postin että Schenkerin kanssa, joista kumpainenkin käy hakemassa pakettinsa jokaisena arki-iltapäivänä.

– Käytännössä asiakas saa siis paketin parissa arkipäivässä, hän kertoo.

Siitä yrittäjä on tyytyväinen, että logistiikkaketjussa matkan varrelle juuttuneiden pakettien määrä on äärimmäisen pieni.

– Paketit kyllä menevät hyvin perille, mutta myönnän, että olen itsekin luopunut kirjetoimituksista, koska niiden kanssa on ollut liikaa ongelmia, Piia myöntää.

 Puodin verkkokauppa ei ollut kulkutaudista moksiskaan

Hyvän Tuulen Puodin asiakkaat ovat, ehkä vähemmän yllättävästi, pääosin naisia. Yrittäjä itse näkee, että tyypillisin asiakkaan ikähaitari ulottuu 30–50 ikävuoden välimaastoon.

– Tosin koronan myötä myös selvästi vanhemmat ikäpolvet alkoivat suosia verkkokauppaa, yrittäjä kertoo.

Muutenkin korona oli verkkokauppaan keskittyneelle yritykselle oikeastaan pelkästään liikevaihtoa vauhdittava tekijä. Myös Hyvän tuulen puodissa se nosti selvästi myyntiä.

– Monilla lukemat saattoivat olla vieläkin kovempia, mutta meilläkin kasvu oli noin 20–30 prosenttia koronavuosina, hän kertoo. Syitä tähän oli useampia.

– Uudet asiakkaat löysivät meidät, mutta toisaalta myös olemassa olevat lisäsivät ostoksiaan. Korona-aikana kun ei päässyt matkustamaan, aika moni halusi laittaa kotiaan, hän kertoo.

Piian yritys muuten mainostaa hyvin vähän. Googleen yritys laittaa noin sata euroa kuussa, jota ei 700 000 vuosimyyntiä tekevällä yrityksellä voi pitää kovin suurena panostuksena.

Nämä myyntiartikkelit liikkuvat jouluna

Pandemian päättymisen jälkeen onkin sitten palattu takaisin kutakuinkin normaaliin tilanteeseen. Nyt sitten näkyy inflaation ja Ukrainan sodan aiheuttama epävarmuus.

– Kyllä varovaisuus näkyy, ja myynnit ovat laskeneet viime vuodesta. Toisaalta se on hyvä, että nyt taas alkanut joulusesonki on kuitenkin kasvattanut tilauksia verrattuna tavallisiin kuukausiin, hän kertoo.

Tätä haastattelua tehtäessä marraskuussa verkkokauppayrityksessä eletäänkin jo täyttä joulusesonkia.

– Joulun kiireet ajoittuvat meillä lokakuun puolivälistä noin joulukuun puoliväliin, yrittäjä kertoo.

Joulukaupan onnistuminen on yrittäjälle tärkeä juttu, sillä se on vuoden kokonaismyynnin kannalta varsin suuri.

– Siinä mielessä vaikuttaa hyvältä, että joulu tulee aina. Joka kerta sitä miettii, että mitenkähän se menee, koska se on kokonaisvuoden kannalta merkittävä sesonki. Aina se on kuitenkin tullut, ja tähän uskon nytkin, Piia tuumaa.

Tämän vuoden hittituotteeksi ovat yrittäjän mukaan jo nyt osoittautuneet keraamiset talolyhdyt.

– Niitä oli jo viime vuonna, mutta nyt niitä tuntuu menevän vielä enemmän, hän kertoo. Lisäksi jouluun kuuluvat aina myös herkut, kuten suklaat sekä muut ruokatarvikkeet.

– Maustepurkit ovat olleet aina hyvä myyntituote jouluisin, hän kertoo.

Joulun jälkeen seuraavaksi tärkein sesonki on pääsiäinen, mutta se on merkittävästi joulua pienempi.

– Ja varsin uusikin se on, oikeastaan pääsiäisen merkitys sesonkina alkoi vasta koronan aikaan.

Vaikka yrittäjän nykyinen toimipaikka sijaitsee Hervannan Ruskossa, paikallisyhdistyksekseen hän on valinnut Tammelanpuiston Yrittäjät.

– Liityin yrittäjäjärjestöön jo Porin aikana. Tammelanpuiston valitsin, koska siellä oli entuudestaan muutama tuttu yrittäjä. Nyt olen ollut hallituksessakin jo viisi vuotta ja toimin rahastonhoitajana. Toiminta on todella mielenkiintoista, ja meillä on hyvä porukka sekä hallituksessa että kivaa porukkaa jäsenistössä. Lisäksi tykkään siitä, että kaikki osallistuvat toimintaan, ja toiminta ei jää yhden tai parin aktiivin varaan, hän kertoo.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 13.12.2022

Ville Kulmala
Ville Kulmala