21.12.2017 klo 15:02
Uutinen

Pitääkö putkimiehellä olla kymmenkunta erilaista työkorttia? Hinta 2500 euroa viidessä vuodessa

Tulityökortti, puhdasvesipassi, tieturvakortti, allasvesipassi… LVI-yrittäjä Kari Kivisaari sadattelee pakollisia, kalliita työkortteja – ainakin sitä, että nämä pätevyyskortit pitää uusia viiden vuoden välein.

Kari Kivisaaren yritys LVI-asennus Kari Kivisaari Oy on perustettu 1983 ja se toimii Keski-Suomessa Joutsassa ja lähikunnissa. Yrityksellä on Kivisaaren lisäksi neljä työntekijää.

– Näistä pakollisista pätevyyskorteista tulee viiden henkilön yritykselle 12500 euron kulut viiden vuoden aikana, kun laskee mukaan myös niihin liittyvät kulut kuten päivärahat, Kivisaari kertoo.

Suomen Yrittäjät vaatii torstaina julkistetussa tiedotteessaan, että hallituksen pitää asettaa tavoitteekseen vähentää edellä mainitun kaltaisesta sääntelystä aiheutuvia kustannuksia 25 prosentilla vuoteen 2025 mennessä.

– Ylisääntely kiusaa monia pk-yrittäjiä monella alalla. Se haittaa yrittämistä ja työllistämistä. Sääntelyn keventäminen on edullinen tapa luoda työtä ja kilpailukykyä, Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yksi koulutus ja päivitykset netin kautta

LVI-yrittäjä Kari Kivisaari pitää useimpia kortteja ja niiden vaatimaa pätevyyttä sinänsä tärkeänä, mutta ei ymmärrä sitä, että kurssilla pitää istua viiden vuoden välein.

– Kyllä pitäisi riittää, että kerran käy koulutuksessa ja päivitykset hoituisivat sitten netin kautta, Kivisaari toteaa.

Hän pitää hyvänä alkuna pari vuotta käytössä ollutta Valttikorttia (tilaajavastuu.fi). Yhdestä pisteestä hallinnoitavaan korttiin voitaisiin nykytekniikalla päivittää työntekijöiden pätevyystiedot.

Nippu kortteja

Kari Kivisaarella itsellään on tulityökortti, työturvakortti, puhdasvesipassi, tieturvakortti, sähköturvallisuuskortti, hätäensiapukortti, työmailla vaadittava henkilökortti, allasvesipassi sekä kuorma-autokortti.

– No ilmaa varten ei sentään vielä ole omaa korttia, Kari Kivisaari hymähtää.

Hän nostaa keskusteluun allasvesipassin. Tarvitseeko uima-altaita varten putkimiehellä todellakin olla erikseen oma passi ja koulutus. Eikö valmistajan hyvä tuoteseloste ja käyttöohje riittäisi?

– Yksi työntekijämme hoiti vakituisesti meidän asiakkaana olevan hotellin uima-allasta. Meillä kaikilla muillakin piti olla allasvesipassi siltä varalta, että jos hän on sairaana.

Kuorma-autoon ammattikortit

Kari Kivisaaren yrityksellä on myös kuorma-auto ja siihen liikennelupa. Kaikilla autoa ajavilla pitää olla normaalin kuorma-autokortin lisäksi vielä ammattikuljettajan kortti, joka sekin uusitaan viiden vuoden välein.

Jos Kivisaari ja hänen työntekijänsä kuljettaisivat vain niitä tarvikkeita ja työvälineitä, joita he tarvitsevat työmailla asennuksissa, ammattipätevyyttä ei tarvittaisi.

He kuljettavat kuitenkin esimerkiksi kaukolämmön työmaille myös sellaisia tarvikkeita, joita he eivät itse asenna. Silloin kuljettajilla pitää olla ammattikortti.

Tarvittaessa Kivisaaren kuorma-autolla kuljetetaan työmailta pois esimerkiksi ylimääräistä tavaraa ja maa-ainesta.

–Jos on vain vähäistä kuorma-autoon liittyvää liiketoimintaa, niin normaalin kuorma-autokortin pitäisi riittää. Vaikkapa 10 tonnia voisi olla painorajana, Kari Kivisaari esittää.

Mitä yrittäjälle jää käteen?

Hän on tehnyt laskelmia pätevyyskortteihin ja muihin työntekijäkuluihin liittyen:

– Jos putkimies on lomalla viisi viikkoa, pitää pekkasia 96 tuntia ja on sairauslomalla viisi päivää vuodessa, hänen pitää olla töissä 116 päivää, minkä jälkeen hän alkaa niin sanotusti tuottaa rahaa yritykselle, Kivisaari laskee.

116 päivän jälkeen vuodessa jää jäljelle 87 työpäivää.

Kivisaaren yrityksen tuntihinta asiakkaalle on 55 euroa. Työntekijään liittyviin kustannuksiin siitä menee 36,38 euroa eli yritykselle jää 18,62 euroa laskutetulta tunnilta.

Jari Lammassaari

jari.lammassaari@yrittajat.fi