Rakennusalan ahdinko näkyy Yrittäjän talousavussa
Yrittäjän talousapu -palvelu neuvoo yrittäjiä talous- ja maksuvaikeuksiin tai esimerkiksi yrityksen kannattavuuden parantamiseen liittyen. Suurin osa palveluun soittavista on yksinyrittäjiä tai pieniä työnantajayrittäjiä, joilla on muutama työntekijä. Kuva: Getty Images

Pulassa olevat rakennusalan yrittäjät soittavat päivittäin Yrittäjän talousapuun – Suurin osa ottaa yhteyttä liian myöhään: ”Kerrotaan, että rahat ovat loppu eikä töitä ole”

Yrittäjän talousapu -palvelussa toivotaan, että yrittäjät soittavat heti siinä vaiheessa, kun laskuja jää maksamatta.

Vuonna 2023 tehtiin eniten konkursseja 25 vuoteen. Tämä on osaltaan kasvattanut Yrittäjän talousapuun tulleiden soittojen määrää yli 25 prosentilla edellisvuodesta.

Talousapuun tulleita yhteydenottoja rekisteröitiin viime vuonna vajaat 3 900 kappaletta. Yhtä vilkasta on ollut ainoastaan vuonna 2020, jolloin yrittäjät olivat vaikeuksissa koronaan liittyvien rajoitustoimien vuoksi.

Yrittäjän talousapu -palvelu neuvoo yrittäjiä talous- ja maksuvaikeuksiin tai esimerkiksi yrityksen kannattavuuden parantamiseen liittyen. Suurin osa palveluun soittavista on yksinyrittäjiä tai pieniä työnantajayrittäjiä, joilla on muutama työntekijä. Toimialoista yhteydenottoja tulee esimerkiksi pieniltä kahviloilta ja ravintoloilta, jotka ovat viime aikoina olleet pinteessä. Yksi ala korostuu tällä hetkellä ylitse muiden.

– Meille soittaa päivittäin rakennusalan yrittäjiä, jotka tekevät pääasiassa alihankintaa. Kerrotaan, että rahat ovat loppu eikä töitä ole ja kysytään, että mitäs nyt tehdään, Yrittäjän talousapu -palvelusta vastaavan TE-asiakaspalvelukeskuksen kehityspäällikkö Jari Leskinen kertoo.

Rakennusalan tilanne on ollut näkyvästi esillä mediassa. Uudisrakentaminen on lähes pysähtynyt, eikä loppuneiden urakoiden tilalle välttämättä tule uusia. Leskisen mukaan rakennusalan yrittäjiltä tulee soittoja päivittäin.

– Joko työt ovat täysin loppuneet tai loppumassa. Sitten mietimme yhdessä, olisiko jotain muita vaihtoehtoja löytää töitä. Haasteena on edelleen se, että yrittäjät ottavat yhteyttä liian myöhään siinä vaiheessa, kun tilanne on jo todella huono.

Leskisen mukaan yrittäjän kannattaa miettiä soittoa talousapuun siinä vaiheessa, kun laskuja jää maksamatta.

– Kun yrittäjä joutuu miettimään, minkä laskun maksaa ja minkä jättää odottamaan, kannattaa olla yhteydessä meihin.

”Joko työt ovat täysin loppuneet tai loppumassa. Sitten mietimme yhdessä, olisiko jotain muita vaihtoehtoja löytää töitä.”

Jari Leskinen, TE-asiakaspalvelukeskus

Joukossa myös itsetuhoisia

Yrittäjän talousapuun soittavien joukossa on myös niitä, jotka ovat epätoivon rajamailla. Näissä tapauksissa kaikki rahat ovat lopussa ja todennäköisyys töiden löytymiselle on olematon. Osa soittajista on itsetuhoisia.

– Onneksi heitä ei ole hirveän paljon. Jos soittajan henkinen jaksaminen ja hyvinvointi on hyvin huonoa, ohjaamme hänet Mieli ry:n Yrittäjän kriisikeskukseen. Jos tilanne on todella akuutti, kehotamme soittajaa kääntymään suoraan terveydenhuollon puoleen.

Muutamissa tapauksissa Yrittäjän talousavusta on soitettu suoraan hätänumeroon.

– Silloin on tuntunut siltä, että tilanne saattaa olla henkilölle vaarallinen.

Jos yrittäjä on jo vaikeassa tilanteessa, talousavun keinot voivat olla vähissä. Silloin soittajan kanssa käydään läpi sosiaaliturvaa ja erilaisia mahdollisuuksia saada toimeentuloa.

– Osan kanssa selvitämme, miten yritystoiminnan voi lopettaa ilman suurempia vaurioita. Osalle käy selväksi puhelun aikana, ettei mahdollisuuksia yritystoiminnan jatkamiseen enää ole. Osa haluaa jättää yrityksen telakalle ja on valmis käynnistämään toiminnan uudelleen, kun ajat paranevat. Joillekin paras ratkaisu on palkkatöiden hakeminen.

Yrittäjän talousapu -palvelu

Yrittäjän talousapua koordinoi työ- ja elinkeinoministeriön ohjaama TE-asiakaspalvelukeskus. Palvelua kehitetään osana EU:n laajuista Early Warning -toimintamallia.

Vastaajina kokeneet konsultit

Joillakin soittajilla on jo sen verran velkaa, että konkurssi voi olla paras vaihtoehto. Näissä tapauksissa on todennäköistä, että verottaja tai joku muu velkoja tulee hakemaan yritystä konkurssiin. Leskisen mukaan yrittäjän kanssa käydään läpi konkurssiprosessia ja sitä, miten siihen kannattaa varautua.

– Selvitämme myös, millaista muuta osaamista yrittäjällä voisi olla, jolla voisi kenties elättää itsensä. Tarpeen tullen mietimme, onko jotain sellaisia kuluja, joita voisi pienentää tai onko yrityksellä jotain myytävää, josta voisi saada rahaa.

Leskisen mukaan yrittäjän kanssa käydään läpi konkurssiprosessia ja sitä, miten siihen kannattaa varautua.

Yrittäjän talousavussa puhelimeen vastaavat kokeneet liikkeenjohdon konsultit, joista osalla voi olla kymmenien vuosien kokemus yritysten tervehdyttämisestä ja maksuvaikeuksien hoitamisesta.

Laskisen mukaan usein yrittäjää auttaa jo se, että hän pääsee keskustelemaan asiantuntijan kanssa.

Tarpeen tullen yrittäjä ohjataan alueellisiin tukipalveluihin, joihin lukeutuvat muun muassa Suomen Yrittäjien aluejärjestöt, alueelliset kehittämispalvelut ja kuntien elinkeinopalvelut.

Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä Yrittäjän talousavusta saamaansa palveluun: vuonna 2023 asiakaspalautteiden keskiarvo oli 4,4 asteikolla 1–5.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen