KIA Niro EV Lopen maisemissa.

Sähköiset autot valtasivat VAS-äänestyksen kärkisijat

Paitsi uusien henkilöautojen rekisteröintitilastoissa, jylläsivät sähköautot myös Vuoden Auto Suomessa-äänestyksen podiumilla. Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet valitsivat kyseisen tittelin kantajan jo perinteiseen tyyliin. Nyt loppusuoralle päässeistä ehdokkaista pääosa oli varustettu sähköisellä voimalinjalla. Karsintavaiheeseen pääsivät kaikki vuonna 2022 Suomessa esitellyt henkilöautouutuudet.

Myös Hämeen Yrityssanomat on kiinnostunut autoista. Vaikka emme osallistukaan kyseiseen valintaan, osui koeajoon kolme valinnassa korkeimmalle sijoittunutta ajokkia.  Koeajot toteutettiin eteläisen Hämeen maisemissa, toki pienet singahdukset Uudellemaalle ja Pirkanmaalle sallittiin.

Kia Nirolla tarjolla kaikki sähköiset vaihtoehdot

Voittaja oli Kia Niro (otsikkokuvassa). Se on varsinainen monitaituri, sillä auton voi valita joko perinteisenä hybridinä, ladattavana hybridinä tai täyssähköisenä EV-mallina.

Hämeen Yrityssanomat tutustui sekä perinteiseen hybridiin että puhtaaseen sähkömalliin. Niro on keskikokoinen, aavistuksen korkea ja myös tila-autovaikutteita omaava ajopeli.  Se tarjoaa kokoluokassaan reilut tilat ja mukavat olosuhteet niin kuljettajalle kuin matkustajille. Tavaratilakin on ainakin kohtuullinen.

Perushybridi yllätti pienellä kulutuksellaan. Kesäinen keskikulutus asettui alle viiden litran lukeman.  Aikä tarvittu ”piuhatalkoita”. Sähköversio otti myöhäissyksyn olosuhteissa akusta virtaa 17–20 kWh sadalla kilometrillä. Se tarkoittaa sitä, että 64 kWh akku riittäisi varpaita kipristellen noin 400 kilometrin ajoon, käytännössä matkaa kertyy vähemmän.

Molempien autojen pieni miinusmerkki tulee rengasmelusta, etenkin sähköversiossa se on ainoa huomattava melunlähde.  Perushybridin hinta lähtee reilusta 31 000 eurosta, sähköversio maksaa halvimmillaan noin 46 000 euroa.

Mersun matkassa

Nyt ollaan Pirkanmaan puolella. Mersu EQE Nuutajärven lasikylässä.

Kakkoseksi äänestyksessä sijoittui Mercedes Benz EQE. Kyse on ”taksikoon” sähköisestä Mersusta. Hämeen Yrityssanomat tutustui versioon EQE 350 +. Se on Mersun tyyliin huolellisesti suunniteltu ja valmistettu. Ison akuston ja pienen ilmanvastuskertoimen ansiosta kulutuslukema on pieni. Se mahdollistaa laskennallisesti jopa 672 kilometrin matkan ajamisen yhdellä akullisella. Tämä on siis WLTP-arvo, mutta syksyisessä koeajossakin päästiin lähelle 600 kilometriä. Auton painon huomioon ottaminen vähensi riskinottokykyä…

Auton multimediajärjestelmä on monipuolinen ja käyttämisen opiskelun jälkeen selkeä. Tuo käyttäminen ei toki vaadi tohtori-insinöörin tutkintoa. Mutta aikaa perehtymiseen kuluu.

Matkanteko on mukavan rauhallista ja äänetöntä. Toki takaistuimelle asettautuminen ei jostakin syystä suju aivan yhtä helposti kuin perinteisistä taksimersuissa. Lieneekö akun sijoitut muuttanut istuma-asennon asemointia.

Koeajokki oli takavetoinen, tehoa 292 hevosvoimaa. EQE-mallin saa myös nelivetoisena. Mutta jo nyt, kohtuullisen varustepaketin kera, koeajokin hinta nousi hiukan toiselle sadalle tuhannelle. Halvempiakin versioita on saatavana.

Ranskan tyyliin

Renault Megane E-Tech kolmosmoottoritien levähdysalueella.

Podiumin täydensi ranskalaisuutuus Renault Megane E-Tech electric. Se on nykyaikaisesti muotoiltu keskikokoinen auto, joka tarjoaa ulkomittoihin nähden käypäset sisätilat.  Tarjolla on pienitehoinen versio pienemmällä akulla ja täydellä powerilla varustettu versio. Sellainen oli Hämeen Yrityssanomien koeajossa.

Pienempitehoisen (130 hv) akku on suuruudeltaan 40 kWh. Koeajokin teho oli 220 hevosvoimaa ja akun koko 60 kWh. Auto edustaa todella uusia tuulia suunnittelussa, tämän huomaa niin ulkomuodossa kuin sisätilojen toteutuksessa.

Isompitehoinen taittaa taivalta vaivattomasti, mutta samalla äänettömästi. Tämä houkuttelee kuljettajan reiluihin nopeuksiin, jotka imaisevat akusta sisältöä vilkkaasti. Koeajossa pääsin syksyisillä keleillä 330–350 kilometriin akullisella. Lataus ei ole ”maailman nopein”, mutta sillä pystyy hyvin hyödyntämään esimerkiksi kauppakeskusten maksullisia latauspisteitä. Myös Type 2-latauspisteitä kannattaa tällä hyödyntää, sillä AC-latauksen huipputeho on 22 kW.

Auto on ranskalaisen mukava ja hiljainen. Pienempitehoinen maksaa halvimmillaan 42 000 euroa, isompi ja paremmin varusteltu nousee jo 54 000 euroon.

Teksti ja kuvat: Kare Asp

Lisää yrittäjän asiaa tuoreessa Hämeen Yrityssanomissa: