YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

17.2.2021 klo 09:04
Uutinen

Sisustusalan yrittäjäsiskokset lopettivat kivijalkakaupan kreivin aikaan, myynti pomppasi koronasta – Matkatoimistoyrittäjä säästää minkä pystyy

Pk-yrittäjät näkevät jo valoa taivaalla, käy ilmi tuoreesta Pk-barometrista. Siinä missä sisustusalan yrittäjä on kasvattanut liikevaihtoaan sadoilla prosenteilla, matkatoimisto on joutunut tinkimään kaikesta mahdollisesta.

Vaikka koronakriisi jatkuu, pienten ja keskisuurten yritysten odotukset lähiajan suhdannekehityksestä ovat kohtalaisen luottavaiset. Tämä selviää tuoreesta Pk-yritysbarometrista.

Noin 40 prosentilla pk-yrityksistä suhdannetilanne on heikompi kuin vuosi sitten, mutta synkän viime vuoden syksyn jälkeen on havaittavissa pientä piristystä. Tilanne on barometrin mukaan silti edelleen heikko kaikilla päätoimialoilla.

Tulosten perusteella 26 prosenttia vastaajista arvioi suhdanteiden paranevan seuraavien 12 kuukauden aikana ja 23 prosenttia arvioin niiden heikkenevän. Vaikeinta on palveluissa ja teollisuudessa, joissa lähes puolella yrityksistä tilanne on heikompi kuin vuotta aiemmin. Lievästi muita päätoimialoja parempi tilanne on kaupassa, jossa joka neljäs yritys sanoo nykytilanteen olevan vuodentakaista parempi.

Korona toi potkua sisustusalalle

Vuonna 2012 perustettu Domdom Oy oli alun perin verkkokauppa, mutta yrittäjäsiskokset avasivat pian myös fyysisen liikkeen Tampereen keskustaan. Kaksi vuotta sitten se suljettiin.

– Myymälä sitoi niin paljon, että meillä ei ollut mahdollisuuksia pyörittää ja kehittää verkkokauppaa, joka oli potentiaalisempi myyntikanava. Työajat olivat hankalia lapsiperheen arjen kannalta. Toisaalta samaan aikaan alkoi Tampereen raitiovaunutyömaa ja tuli sellaista viestiä, että keskusta hiljenee, Pirita Alenius kertoo.

Päätös sulkemisesta osoittautui hyväksi. Verkkokauppa on kasvanut vuosittain ja korona-arki on piristänyt myyntiä entisestään.

Alenius pyörittää yritystä yhdessä siskonsa Mirkka Haapalan kanssa. Domdom keskittyy keskihintaisiin pohjoismaisiin sisustustuotteisiin. Kasvun taustalla on yrittäjien mukaan ennen kaikkea kova työnteko. Edellisten kahden vuoden aikana verkkokaupan kasvu on ollut 360 prosenttia.

– Toki yleinen sisustustrendi on myös vaikuttanut, samoin korona. Tekemisemme on muuttunut hurjasti verrattuna siihen aikaan, jolloin meillä oli myymälä. Siihen aikaan verkkokauppa oli lähinnä netissä oleva näyteikkuna ja pakollinen paha, Alenius sanoo.

Kun kaikki tekeminen suunnattiin verkkokaupan kehittämisen, yrityksen valikoima laajeni, varasto kasvoi ja markkinointiin käytetty budjetti kasvoi.

Toistaiseksi sisarukset ovat pärjänneet ilman palkattua työvoimaa.

– Olemme ulkoistaneet joitakin palveluita kuten verkkokaupan teknistä ylläpitoa sekä osittain myös markkinointia ja verkkoanalytiikkaa. Suurin osa markkinoinnista hoidetaan itse.

Aleniuksen tausta on it-alalla, josta hän “loikkasi” yrittäjäksi. Sisustaminen oli sitä ennen vain rakas harrastus. Mirkka Haapala oli aikaisemmassa elämässään töissä sosionomin koulutuksella.

Neljännes suunnittelee sopeutustoimia

Vaikea taloustilanne heijastuu Pk-barometrin mukaan edelleen yritysten sopeuttamistarpeeseen. Nyt neljännes yrityksistä suunnittelee sopeuttamistoimia. Tarve on kasvanut vuoden takaisesta noin kymmenen prosenttiyksikköä.

– Tämä on erittäin hyvä uutinen, vaikka muutos onkin pieni. Yrittäjät tekevät kaikkensa säilyttääkseen työpaikat, pääekonomisti Mika Kuismanen Suomen Yrittäjistä sanoo.

– Koronakriisin varjoon ei saa kuitenkaan jäädä se vakava työmarkkinoidemme rakenteellinen ongelma, että osaavan työvoiman saatavuusongelma, erityisesti rakentamisen ja teollisuuden toimialoilla, ei ole kadonnut.

Yli puolet pk-yrityksistä on valmistautunut aikaan pandemian jälkeen. Kyselyn tulosten mukaan 37 prosenttia on kehittänyt uusia tuotteita ja palveluita. Toimintatapojaan on muokannut lähes kolmannes yrityksistä. Myös digitalisoituminen on ottanut suuren loikan eteenpäin.

Matkatoimisto odottaa kesää

Lahdessa sijaitseva matkatoimisto Matkapalvelu Liisa Hietala Oy on yhden naisen yritys, joka on sinnitellyt vaikeassa tilanteessa jo vuoden päivät. Matkatoimistoala on yksi pahimmin koronasta kärsineistä toimialoista.

Hietalan puoliso Timo Pekki on yrityksen ainoa työntekijä. Hän toimii matkoilla bussinkuljettajana. Yrittäjä itse on jokaisella matkalla matkanjohtajana.

Toimisto järjestää lähinnä bussimatkoja, jotka suuntautuvat Suomeen ja sen lähialueille. Yksittäisiä matkoja on tehty myös Eurooppaan.

– Aloitin alalla 15 vuotta sitten, silloin kohderyhmänä olivat eläkeläiset. Sillä linjalla ollaan jatkettu, Liisa Hietala kertoo.

Korona-aikana yritys on järjestänyt muutaman päiväretken, joilla on noudatettu tarkkaa ohjeistusta.

– Otimme bussiin vain puolet normaalista, bussin ulkopuolella annettiin käsidesiä, suojakäsineet ja kasvomaskit. Bussiin mentiin tietyssä järjestyksessä, Hietala luettelee.

Hän uskoo, että jatkossakin vastuullisuus tulee korostumaan matkatoimistoalalla. Hinnan sijasta asiakkaat saattavat valita matkansa järjestelyjen perusteella.

– Luotan siihen, että alan pienet yritykset tulevat pärjäämään, koska ne pystyvät järjestämään pienten ryhmien matkoja ja voivat operoida lyhyellä varoitusajalla. Ennen varaukset tehtiin puoli vuotta etukäteen, nyt paljon lähempänä matkaa. Lähi- ja luontomatkat ja hyvinvointi korostuvat jatkossa.

Yrittäjä on huomannut, että asiakkaiden keskuudessa vallitsee patoutunut tarve matkustaa ja päästä kulttuurin pariin. Vaikka korona-aika on ollut taloudellisesti haastavaa, Hietala uskoo parempaan jo tulevana kesänä.

– Tuloja ei ole ollut. Olemme saaneet muutaman tonnin tukea. On pitänyt karsia menoja kaikesta, mistä on pystytty. Olemme pärjänneet, koska meillä ei ole ulkopuolisia lainoja eikä liiemmin kuluja. Paljon on suunniteltu jo ensi kesälle. Olen huomannut, että matkojen ei tarvitse nyt olla kovin kummallisia, niitä voi järjestää helpostikin.

Valoa tunnelin päässä

Poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta yritysten odotukset henkilökunnan määrän kehityksestä ovat kääntyneet barometrin mukaan lievästi positiivisiksi.

Pk-yritykset arvioivat vähentävänsä investointejaan merkittävästi lähiaikoina. Kaikilla päätoimialoilla on enemmän investointejaan vähentäviä yrityksiä kuin niitä, joissa investoinnit lisääntyvät.

– Nyt on oikea hetki hyödyntää pk-yritysten innovaatioherkkyys ja tukea niitä kestävään kasvuun ja parempaan kilpailukykyyn, Mika Kuismanen sanoo.

Investointiaikeiden heikkous herättää huolta

Pk-barometri kertoo myös, että suomalaisten pk-yrityksen investointiaikeet seuraaville 12 kuukaudelle ovat huolestuttavan heikot huolimatta parantuneista suhdanne- ja kasvuodotuksista.

Kaikilla päätoimialoilla on barometrin mukaan enemmän investointejaan vähentäviä kuin lisääviä yrityksiä. Muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta investointiodotukset ovat olleet negatiiviset finanssikriisin jälkeen.

– Eräät poliitikot ovat halukkaita edelleen kiristämään voitonjaon verotusta. Se on investointien, talouskasvun, työllisyyden ja julkisen talouden kannalta järjetön ehdotus, Kuismanen sanoo.

– Jos yrittäjä- ja investointiriskiä nostetaan veroja korottamalla, se laskee investointihalukkuutta, vaimentaa talouskasvua ja sitä kautta alentaa verotuloja.

Taloustutkimus Oy toteutti kevään 2021 Pk-yritysbarometrin internet- ja puhelinkyselynä joulukuussa 2020 ja tammikuussa 2021. Työ- ja elinkeinoministeriön, Suomen Yrittäjien ja Finnveran tilaamaan kyselyyn vastasi 5 553 suomalaisen pk-yrityksen edustajaa.

Kuva: DomDom Oy / Liisa Hietalan albumi

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi