8.5.2017 klo 18:08
Uutinen

Suomen Posti siirtää koodaustyötä Filippiineille

Posti aikoo tehostaa tunnistamattomien osoitetietojen käsittelyä lajittelukoneilla Filippiineillä, kertoo Talouselämä.fi.

Käytännössä tehostussuunnitelmat tarkoittavat Talouselämän mukaan sitä, että koneiden koodaustyötä ostetaan Hollannin Postilta, ja varsinainen koodaus tehdään vastedes osittain Filippiineillä Hollannin Postin tytäryhtiön alla.

Yhteistyön on kaavailtu alkavan kesäkuussa. Siirto koskee Helsingin ja Kuopion lajittelukeskuksia.

Tieto asiasta on hermostuttanut poliitikkoja. Esimerkiksi perussuomalaisten puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo ilmoitti maanantaina, että puolue ei ”missään olosuhteissa” hyväksy valtionyhtiön työn siirtämistä halpatyömaihin.

”Me emme ole siirtämässä koko koodaustoimintaa mihinkään, vaan ostamme lisävoimaa oman työn lisäksi”, Postin lajittelujohtaja Jani Häsä sanoo Talouselämälle.

”Nyt voimme parantaa kirjeiden ja lehtien jakelunopeutta”.

”Kysymys on alle kymmenestä henkilötyövuodesta, mutta kun toiminta ei ole vielä edes varsinaisesti käynnistynyt, niin en pysty antamaan tarkkaa lopullista arviota”, Häsä sanoo.

Kirjepostin ongelmat kuumentavat yrittäjiä

Yrittäjäsanomien uutinen postin jakeluongelmista on tavoittanut Suomen Yrittäjien Facebook-sivulla kymmeniätuhansia ihmisiä. Aihe kuumentaa yrittäjien tunteita sosiaalisessa mediassa. Laskut tulevat myöhässä tai eivät ollenkaan – ja niiden sijasta saattaa ensimmäinen lasku tullakin perintätoimistosta.

SY:n fb-sivulla on ollut muun muassa seuraavanlaisia kommentteja:

”Esimerkkitapaus: alkuperäinen lasku tulee verkkolaskuna, asiakas ei maksa ajoissa, perintätoimiston lasku tulee paperilla. Paperilasku tulee ostoreskontran hoitajalle samana päivänä kun on eräpäivä. Tallennus järjestelmään josta yrittäjä hyväksyy ja maksaa aikaisintaan seuraavana päivänä.

Maksettu myöhässä -> lisää perintäkuluja… Valitus perintäyhtiöön jonka vastaus on, että ei heillä ole asiakasrekisteriä, ilmoita verkkolaskuosoite alkuperäiselle toimeksiantajalle.. että sellaista nykypäivänä.”

”Posti toimii nykyisin tosi,tosi huonosti. Laskut tulee miten sattuu. Eräpäivä on monesti jo seuraava päivä tai sama päivä. Vanha sananlasku on: Suutari pysyköön lestissään. Ruohonleikkuut ja muut palvelut yrityksille ketkä ovat siihen panostaneet. Posti jakakoon vain postia. Hyvä kun asiaan on kiinnitetty huomiota.”

”Digitalisaation aikakautena pitäisi jo löytyä muita konsteja välittää laskuja kuin paperilla.”

”Laskut voi lähettää myös sähköpostissa, e-laskuna tai Netpostiin.”

”Toimitusajatkin ovat paketeille pidentyneet ihan viimeisen kuukauden aikana. Aiemmin paketti oli asiakkaalla perillä järjestään lähetystä seuraavana päivänä. Tänään juuri ihmettelin Postin lähetysseurannassa, kun keskiviikkona Porista Helsinkiin lähettämäni paketti on edelleen matkalla ja arvioitu toimitusaika maanantaina klo 21. Eikä tämä ole ainut hidasteleva pakkaus. *huoh*”

”Itse käytän Matkahuoltoa nykyään, jopa kirjeet laitan rahtipussiin.Postin ns. palvelu on aivan hanurista. Yleensä palveluja yritetään parantaa, posti taas karsii niitä ala-arvoisiksi.”

”Kannattaa kyllä hoitaa laskutus sähköisesti, jos suinkin mahdollista.”

toimitus@yrittajat.fi