30.6.2017 klo 12:23
Uutinen

Tähän bisnekseen moni ei lähtisi: ”Budjettia on turha laskea, kaikki on luojan kädessä”

Helsingin Jäätelötehtaalla vahdataan sääennusteita kuin viimeistä päivää. Myynti on täydellisesti sään armoilla. Kun aurinko pilkahtaa, ihmiset ryntäävät kioskeille.

Helsingin Jäätelätehtaalla tiedetään, mikä merkitys säällä voi olla liiketoimintaan. Enemmän sään armoilla olevaa bisnestä on vaikea löytää.

– Myymme jäätelöä ainoastaan ulkokioskeista, joten tämän kesän huonot säät ovat vaikuttaneet meihin erityisen paljon. Jos sataa, asiakkaita ei ole lainkaan, Helsingin Jäätelötehdas Oy:n markkinoinnista vastaava Annette Magi sanoo.

Tästä vuodesta Magilla ei ole kovin hyvää sanottavaa.

– Avasimme huhtikuussa ja se oli todella huono kuukausi. Toisaalta meille riittää, jos on aurinkoa ja pari astetta lämmintä. Ensi vuonna avaamme todennäköisesti jo maaliskuussa.

Magi on pannut merkille, että Suomen kesät ovat muuttuneet erittäin epävakaiksi.

– Tämä on kolmas peräkkäinen epävakainen kesä. Viime kesänä oli sentää hieno toukokuu, jolloin myimme todella hyvin. Vuonna 2015 kevät oli jäätävän kylmä, mutta sitten tuli heltinen elokuu.

”Joku kuukausi aina pelastaa”

Jos säät pysyvät pitkään huonoina, ihmisillä näyttää Magin mukaan olevan purkautunut tarve jäätelön syömiseen.

– Vaikka nyt on ollut epävakaista, jonoa tulee heti kun aurinko vähänkin pilkahtaa. Joka vuosi joku kuukausi aina pelastaa, ihmiset tulevat laumoittain ulos kun sää paranee.

Jäätelötehtaan väki seuraa sääennusteita jatkuvalla syötöllä. Jos sää muuttuu yllättäen aurinkoiseksi, töitä paiskitaan vuoroissa jotta jäätelö saadaan riittävästi myyntiin.

– Tarkoituksenamme on myydä tuoretta jäätelöä, ei montaa päivää saati montaa viikkoa vanhaa. Tuoreena se on parasta.

– Tässä bisneksessä on turha laskea budjetteja. Kaikki on luojan kädessä.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi