YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Tuore jäsenyrittäjä Antti Rauhala sai mallin yrittäjyyteen jo kotoa. Kuva: Inkeri Sundberg
17.3.2023 klo 12:06
Uutinen

Takatalo Store Oy:n motokauppias sai mallin yrittäjyyteen jo kotoa – ”Eniten ei pelota taloudellinen riskinotto”

Antti Rauhala on tuore jäsenyrittäjä sekä uuden sukupolven motokauppias, joka pyrkii tekemään asiakkaille ostamisesta mahdollisemman helppoa, ja panostaa alalla tavanomaista enemmän markkinointiin.

Takatalo Store Oy:n isoista ikkunoista paistaa sisään jo hieman lämpöä tuova kevätaurinko. Pitkä talvi alkaa olla ohitse ja kuhina alkaa taas käydä motokaupoissa. Paikan päällä oleva pariskunta ihailee Indiana moottoripyörää, ehkä ostohousut jalassa. Valinnanvaraa liikkeestä löytyy, sillä kohtuullisen kokoiseen tilaan on saatu mahtumaan kymmeniä moottoripyöriä, mopoja, skoottereita ja mönkijöitä.

Nyt yli neljä vuotta Takatalo Store Oy:n motokauppiaana toiminut Antti Rauhala panostaa asiakaspalvelussa mutkattomuuteen.

– Ostamisen pitäisi aina olla hirvittävän helppoa. Jos asiakas on valmiiksi hieman jännittynyt, ei tilannetta helpoteta tekemällä ostoprosessista vaikeaa, Rauhala toteaa.

Monelle moottoripyörän ostaminen on tunteikas kokemus – onhan kyseessä usein rakas harrastus ja intohimo. Rauhalan polku alan kauppiaaksi ei käynyt kuitenkaan harrastamisen tai moottoriurheilun kautta, vaan ennemmin sattuman saattelemana.

– Mallin yrittäjyydestä olen saanut jo kotoa. Minulle on aina ollut selvää, että jossain vaiheessa haluan jotakin omaa. Vuonna 2018 pidin silmät auki erilaisille mahdollisuuksille ja eteeni tuli tieto, että Takatalo moottoripyöräliike on myynnissä.

Entuudestaan tiskin toiselta puolelta tuttu yritys herätti Rauhalassa kiinnostusta. Myös erilaiset menopelit moottoripyörästä mönkijään olivat tuttuja jo lapsuudesta lähtien. Ensimmäisen puhelun jälkeen, jonka Rauhala kävi yhdessä silloisen omistajan Timo Takatalon kanssa, asiat alkoivat edetä nopeasti.

Kovin pitkäksi aikaa Rauhala ei jäänyt punnitsemaan riskien ja mahdollisuuksien suhdetta vaakakupissa.

– Eniten minua ei pelota taloudellinen riskinotto, vaan se että herään vanhana parruna siihen, etten tehnyt elämässä niitä asioita, joita itse halusin. Olin laskenut myös hommat niin, että vaikka kaikki menisi pieleen en joutuisi elämään velkavankeudessa vuosikymmeniä. Ja loppuviimein se on vain rahaa, Rauhala sanoo.

Itse omistajanvaihdos eteni liukkaasti muutamassa kuukaudessa.

– Sain apua Yrittäjistä, mutta myös tutuilta yrittäjiltä sekä silloiselta omistajalta. Itse omistajanvaihdosprosessissa ei ole mitään erityisen hankalaa. Se miten hommat sujuvat ratkaisevat ihmiset.

Uudenlaista otetta markkinointiin

Kun yrityksen liiketoimintakauppa oli tehty, montaa kiinnosti yrityksen nimen tulevaisuus.

– Kaikille kyselijöille totesin, että minkä ihmeen takia lähtisin vaihtamaan nimen, jonka brändiä on rakennettu 40 vuotta.

Muitakaan asioita ei lähdetty muuttamaan vain muutoksen vuoksi, vaan Rauhala päätti edetä rauhallisesti ja ottaa haltuun ensin perusasiat. Tärkeänä apuna alussa olivat yrityksellä aikaisemminkin toiminut kirjanpitäjä, entiset omistajat sekä kaupan myötä siirtyneet työntekijät.

– Jälkikäteen, kun asiaa miettii, on jännää, miten siitä kaikesta selvittiin. Jos aluksi luulee, että uusia asioita on selvitettävänä tuhat, niin todellisuus on jotakin 10 000 paikkeilla, naurahtaa Rauhala.

Vaikka liiketoiminnan peruspilarit pysyivätkin ennallaan, oli Rauhalalla paljon uusia ideoita esimerkiksi markkinointiin liittyen. Tuore kauppias oli pistänyt merkille mm. alan sulkeutuneisuuden ja tarpeettoman pienen metelin omasta olemassaolostaan.

– Jos verrataan moneen muuhun harrastustoimintaan, on alalla markkinointi melko vähäistä.

Syyt tähän löytyvät Rauhalan mukaan 2000-luvun alun moottoripyörien ostobuumista.

– Vuosituhannen alussa prätkiä myytiin todella paljon. Finanssikriisi sitten vei myynnin kokonaan. Tuntuu, että moni on jäänyt kiinni siihen 2000-luvun alkuun eikä markkinointiin osata panostaa.

Nyt Takatalo toimii aktiivisesti lähes kaikissa sosiaalisen median kanavissa ja on pyrkinyt olemaan edelläkävijä tekemällä säännöllisesti videoita mm. TikTok-kanavalleen.

– Somessa videot ym. materiaali tekee työtä 24/7. Ihmiset ostaa ihmisiltä, joten naamat on hyvä tehdä tutuksi.

Yrittäjyyden kasvukipuja

Muutos työntekijän roolista yrittäjäksi ei käynyt Rauhalallekaan aivan kivuttomasti. Aikaisemmin lopullinen vastuu oli ollut jonkin muun harteilla. Nyt yrittäjänä hankalat tilanteet ja taloudelliset haasteet oli ratkaistava itse.

Myös aikaisemmin hyvä ja neutraali suhtautuminen mahdollisiin reklamaatioihin on välillä ollut koetuksella.

– Yrittäjänä tunteet tulevat väkisin enemmän mukaan, varsinkin tilanteissa, jolloin on ollut samaan aikaan myös talous tiukilla.

Rauhalan mukaan neljän vuoden yritystaipaleeseen on ehtinyt mahtua niin ylä- ja alamäkiä. Myös valvottuja öitä on muutamia takana. Onneksi pääsääntöisesti yrittäjä nukkuu yönsä rauhallisesti.

– Vaikeina hetkinä sitä miettii, että mitäs nyt sitten. Aina olen kuitenkin lopulta päättänyt, että ei se homma vielä ole ohi ja vielä voin vaikuttaa tilanteeseen, toteaa Rauhala.

Uusi ajokausi on alkamaisillaan ja mönkijöiden myynti vaihtuu pian moottoripyörien myyntiin. Kevät tuo mukanaan myös uudistuksia sekä panostuksia Takatalon verkkokauppaan.

– Vaikka panostuksia tehdäänkin verkon puolelle, tulee tulevaisuudessakin Takatalon valttikortti olemaan paikallinen, asiantunteva ja henkilökohtainen palvelu kivijalkaliikkeessä.

Inkeri Sundberg