3.4.2018 klo 18:30
Uutinen

Taksiliiton puheenjohtaja: ”Mitään varsinaista autoilijoiden katoa ei ole näköpiirissä”

Taksiliton jäsenyritykset kantavat huolta tulevaisuudesta ja elävät epätietoisuuden vallassa. Taksialalla on paljon uudistuksia edessä.

Suomen Taksiliton puheenjohtaja Kai Andersson uskoo, että taksien saatavuus voi liikennepalvelulain uudistuksessa heiketä. Taksiala vapautuu heinäkuussa kilpailulle.

– Meidän suurin huolemme on se, että vilkkaille kaupunkipaikoille tulee ylitarjontaa ja haja-asutusaluilta palvelut katoavat. Kannattamattomilta alueilta ja ajankohdilta autot katoavat.

– Osa koittaa kilpailla luotettavuudella ja laadulla, kun hinnalla ei ole enää paljon pelivaraa. Tullaan varmasti näkemään myös ylilyöntejä. Uskomme, että tänne tulee yrittäjiä, jotka eivät kuulu vakavasti otettaviin välityskeskuksiin. Tällöin kun hinnoittelu on vapaata, saattaa esiintyä liian dynaamista hinnoittelua, kuten olemme tottuneet esimerkiksi Ruotsissa. Ja tulee myös kermankuorijoita.

Ruotsissa osa taksiautoilijoista pyytää todella korkeita hintoja esimerkiksi satamien luona.

Taksiliitto järjestää keväällä jäsenilleen infokiertueen muun muassa liikennepalvelulain etenemisestä.

Lähinnä ikääntymisestä johtuvia lopettamisia

Andersson toppuuttelee keskustelua siitä, että moni taksiautoilija löisi hanskat tiskiin, kun taksiala vapautuu kilpailulle. Taksiliitto ei ole tehnyt selvitystä aiheesta, mutta ”tuntoja on haisteltu laajasti”.

– Jos luonnollinen lopettaminen karsitaan pois, taksiautoilijoiden ikärakenne on ikääntynyt, ei ole merkittävää muutosta tapahtumassa. Jonkun verran enemmän on lopettamassa väkeä alalta. He aikaistavat eläkkeelle lähtöä.

– Mitään varsinaista katoa ei ole. Esimerkiksi Espoossa toistakymmentä autoilijaa on lopettanut vuosittain, ei niitä montaa enempää tule olemaan. Lopettamiset johtuvat eläköitymisistä tai taloudellisista syistä, fifty-fifty.

Heinäkuusta alkaen kuka tahansa taksiluvan ehdot täyttävä henkilö voi saada luvan, luvassa on joitakin rajoitteita, kuten mahdollinen rikostausta. Sen jälkeen markkinoiden annetaan ohjailla oikea määrä takseja ja minne autot sijoittuvat.

Ylivelkaantuminen ajanut luvan peruuttamisiin

Noin viikko sitten HS.fi uutisoi, että taksiyrittäjän ylivelkaantuminen on yleisin syy taksiluvan peruuttamiseen valvonnallisista syistä. Ely-keskukset peruuttivat valtakunnallisesti vuosina 2016 ja 2017 yhteensä 112 lupaa. Luku sisältää myös muun muassa päivystys- ja asemapaikkarikkeet sekä velvoitteiden täyttämättä jäämiset.

– Kyllä se pitää paikansa. Olemme vuodesta 2008 eläneet laskusuhdannetta, viime vuotta lukuun ottamatta. Alamme kannattavuus seuraa aika lailla yleistä taloustilannetta. Asioista huolta pitäneet yrittäjät ovat pärjänneet, Andersson toteaa.

Miten käy hintojen?

Anderssonin mukaan hintoihin tulee vaihtelevuutta, niin toimija- ja ajankohta- sekä paikkasidonnaista vaihtelevuutta.

– Valtaosa autoilijoista tulee kuulumaan välityskeskuksiin, eivätkä ne lähde rönsyilemään vappunakaan. Ne pyrkivät kilpailemaan laadulla, enkä usko, että sieltä suunnalta tulee ylilyöntejä.

HS.fin tietojen mukaan pahimmillaan pelkästään verovelkaa on saattanut olla yli 100 000 euroa. Anderssonin mukaan harvemmin puhutaan kuusinumeroisista velkamääristä.

– Puuttumiskynnys on jo alle neljänneksen edellisestä, joten 100 000 euroa on poikkeuksellista mutta ei mahdotonta.

* Juttuun lisätty 4.4 klo 9.40: Kai Anderssonin sitaatti puuttumiskynnyksestä.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi