YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Tallipihan suklaasiskot tietävät, minkälainen suklaa suomalaisille maistuu
Tampereen Tallipiha on kaupunkilaisten ja matkailijoiden suosiossa. Finlaysonin patruunan Wilhelm von Nottbeckin 1800-luvulla hevosiaan ja niiden hoitajia varten rakennuttama tallipiha on tänään makujen ja käsitöiden keidas, jossa viihdytään. Alueella käy yli 250 000 vierailijaa vuodessa. Pihan puuleikkauksin koristellussa rakennuksessa sijaitsee Suklaapuoti, jonka vetäjät, sisarukset Ulla Tuori ja Hanne Tuori-Kalliokoski tietävät, mistä makeasta suomalaiset tykkäävät.
– Kyllä se on maitosuklaa, vaikka miten asiaa pyörittelisi. Tosin myös tumman suklaan suosio on nousussa, aloittaa Hanne.
– Perinteisiä makuja suositaan, mutta tähän sivuun ostetaan kyllä muutakin. Puotiimme sisään tullessaan, ja makean maailman nähdessään, asiakas jo päättää, että täältä ostetaan jotakin, vaikka yhtään tuotetta ei olisi vielä kohdattu. Haluamme tarjota aina elämyksiä ja yllätyksiä, jatkaa Ulla.
Maisterista suklaakauppiaaksi
Voiko maantieteeseen kyllästyä? Tämän tietää filosofian maisteri Ulla Tuori, joka opiskelujensa oheen löysi askartelukaupasta itselleen mielekkäänpää tekemistä. Harrastuksesta syntyi Tinkeli-yritys 2006.
– Opiskelut eivät oikein edenneet. Maantiede ei sittenkään ollut minun juttuni. Käsityöt olivat pakotie. Löysin itselleni paikan Tallipihan Vahdin talosta. Valmistamani tuotteet, pääasiassa tontut, otettiin hyvin vastaan ja lopulta niitä myytiin monissa liikkeissä ympäri Suomen. Valmistua kuitenkin piti, joten gradun tein aluemaantieteestä Tallipihan saavutettavuudesta.
Tinkelillä meni hyvin, toiminta kukoisti, eikä Ullalla ollut tarvetta muutoksiin, varsinkin kun omia ideoitaan sai toteuttaa niin paljon kuin ehti. Tallipihalla alusta asti toimineen Suklaapuodin pitäjä päätti kuitenkin 2009 lopettaa, ja Ullaa kysyttiin Suklaapuodin uudeksi vetäjäksi.
– Vastausta ei tarvinnut kauaa miettiä, lähdin innolla suklaakauppiaaksi.
– Ja mulla oli heti mielessä, minkälaisen puodin teen. Halusin laajentaa tuotevalikoimaa, vaikka suklaan ympärille kaikki rakentuukin. Emme valmista tuotteitamme – ainakaan vielä. Tänään meillä on tuotteita yli 40 koti- ja ulkomaiselta toimittajalta. Jos haluaa myydä erilaista, on mentävä niitä Eurooppaan hakemaan.
Ulla Tuori rakensi Tallipihan Suklaapuodista herkkukaupan, jossa on monien makujen lisäksi myös silmänruokaa.
Sisarusten yhteisyrityksillä on tilastollisesti kehno onnistumisprosentti
Markkinoinnin tradenomiksi valmistunut Hanne Tuori-Kalliokoski auttoi sisartaan ensiksi markkinoinnissa. Hanne oli mukana muun muassa messuilla.
– Messuilla kiertäminen on kovaa työtä. Ja kun jotakin mielenkiintoista näkee, on heti mietittävä, sopiiko tämä meille. Tässä Hanne auttoi valtavasti, kehuu Ulla.
Hannen lasten kasvettua kouluikään, tuli sisaruksille ajankohtaiseksi voimien yhdistäminen. Kun yhteistä yritystä 2015 perustettiin, apuna ollut konsultti epäili siskosten onnistumista.
– Hän sanoi hyvin suoraan, että ei tule mitään. Eihän se kovin mieltä ylentänyt, kun konsultti sanoi purkaneensa 95 prosenttia perustamistaan sisarusten yhteisyrityksistä. Tässä kuitenkin vielä ollaan, miettii Hanne.
Sisarukset sanovat olevansa erilaisia, vaikka ulkopuolinen ei tätä huomaa. Toinen on impulsiivisempi ideoija, toinen rauhoittelee. Suunta on kuitenkin selvä ja yhteinen, Suklaapuoti pidetään kasvussa.
– Kyllä me riitelemmekin, mutta emme yrityksen suunnasta. Pikemminkin olemme eri mieltä jonkun idean toteuttamisajankohdasta. Yleensä olemme kuitenkin molemmat niin innoissamme, että haluamme toteuttaakin ideamme heti, kertoo Ulla.
Tätä haastattelua lokakuun lopussa tehtäessä Hanne toteuttaa muun muassa uutta ideaa jouluksi. Suklaapuoti saa ulos myyntikärryn.
– Meidän bisneksen tärkein aika on joulu. Tällöin liike on aamusta iltaan tupaten täynnä. Voi jopa sanoa, että väkeä on joskus niin paljon, että liikkua voi joukon viemänä. Korona-aikana toteutimme liikennevalot puodin ovelle, jotka otettiin myönteisesti vastaan.
Sisarukset toteuttivat Suklaapuodin sosiaalisessa mediassa asiakaskyselyn liikennevalojen tarpeellisuudesta. Valot tulevat täksikin jouluksi. Näin varmistetaan, että puodissa on tarpeeksi tilaa miellyttävään asiointiin.
– Myyntikärry on heille, jotka eivät jaksa jonottaa. Siihen ei kuitenkaan missään nimessä saa koko valikoimaa, joten ei se puodissa käyntiä kokonaan korvaa, kertoo Hanne.
Myös matkailijoiden suosima
Suklaapuotia ei kuulemma johdeta budjettia ja myyntiä seuraten, ja siitä sisarukset ovat saaneet kuullakin.
– Emme me ole numeroihmisiä, pikemminkin kokeilijoita. Ja jos joku tuote ei vedä, kyllä se hyvin nopeasti poistuu valikoimasta. Asiakas ratkaisee valikoimastamme aika paljon, mutta asiakasta pitää myös houkutella uusien makujen pariin. Toki myös perinteistä pidetään kiinni, sanoo Hanne.
Toukokuussa Suklaapuodista ostetaan lahjoja opettajille. Joulun lisäksi liiketoiminnan tärkeä kuukausi on heinäkuu, jolloin matkailijat tulevat.
– Tallipiha on myös matkailijoiden suosiossa. Täällä käy väkeä ulkomaita myöten. Kun messuja kiertää, on osattava ostaa tuotteita näillekin asiakkaille, sanoo Ulla.
– Niin, mene emme osta itsellemme. Markkinoinnissa on olennaisena osana some, joten kaikkien tuotteiden on näytettäväkin hyviltä, jatkaa Hanne.
Suklaapuodin uudet kotisivut esittelevät myytävät tuotteet näyttävästi. Sivuilta löytyy vinkkejä herkkuhetkiin ja palautetta sekä ideoitakin kysellään. Vain tuoksut puuttuvat. Kotisivut myös kutsuvat viehkosti käymään itse Suklaapuodissa joko Tallipihalla tai Kauppahallissa.
– Verkkokauppamme kasvattaa koko ajan suosiotaan, sanoo Hanne.
Yrityskummi sparraa
Aivan kahdestaan suklaasiskot eivät yrityksensä asioita pohdi. He ovat hankkineet itselleen yrityskummin. Pirkanmaan Yrityskummeista heitä sparraa kokenut Pertti Ratilainen. Sekä Ulla että Hanne havaitsivat jo ensimmäisessä tapaamisessa klinikalla, että heillä ja Pertillä synkkaa.
– Ei meidän työstämme tulisi mitään, jos pitäisi tehdä pelkästään yrityksen tunnusluvuista analyysia. Pertti kysyy usein, kuinka jaksamme. Ja se on tässä vaiheessa hyvin tärkeä kysymys. Kyllä hän myös ohjaa meitä systemaattisempaan suuntaan. Nyt muun muassa on keskusteltu HHJ-kurssin käymisestä, kertoo Ulla. Haastatteluhetkestäkin huomaa, että Suklaapuodilla on vauhti päällä. Vaikka sisarukset ovat lapsesta asti tottuneet työntekoon, maalaistalon kasvatteja kun ovat, jaksamiskysymykset ovat aiheellisia.
– Pertti myös muistuttaa, että mitään ei pidä puskea väkisin. Asioita voidaan tehdä hyvin, vaikka viimeisiä voimia ei yrityksen eteen antaisikaan, sanoo Hanne.
Suklaasiskot kehuvat myös osaavaa henkilökuntaansa. Heitäkin kuunnellen koko ajan eteenpäin mennään.
Pirkanmaan Yrityskummit täyttää ensi vuonna 30 vuotta.
Teksti ja kuvat: Juha Kosonen
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 13.12.2022