Mikko Valtonen K-kauppias
15.9.2022 klo 07:30
Uutinen

Tältä näyttää työhönsä tyytyväinen kyläkauppatieteilijä

Hämeenkyrössä maaliskuussa K-kauppiaana aloittanut Mikko Valtonen on toiminut kauppiaana vasta kesästä 2019, mutta ensikosketuksen alaan hän otti jo teini-iässä. Nokialainen ysiluokkalainen suoritti tuolloin tet-harjoittelunsa Nokian S-Marketissa. Nyt hän toimii sekä K-Market Kyröskosken että Hämeenkyrön K-Supermarketin kipparina, jolla on töissä yli 30 henkeä. Hämeenkyrössä hän kertoo saaneensa lämpimän vastaanoton ja olevansa nyt työssä, mistä kovasti tykkää.

Se mopoikäisenä suoritettu tet-jakso oli ilmeisen vaikuttava kokemus, ottaen huomioon, että nyt parikymmentä vuotta myöhemmin mies on kauppias. Siitä oli merkkejä ilmassa jo tuolloin.

– Ilmeisesti työnsin kärryjä ja tyhjensin pullohihnaa sen verran innokkaasti, että minua kysyttiin hommiin seuraavaksi jouluksi, hän taustoittaa.

Kyläkauppatieteilijä Valtonen

Se olikin sitten pidemmän työsuhteen alku sillä kaiken kaikkiaan Valtonen oli hommissa kotikaupunkinsa ruokakaupassa 11 vuotta.

– Osuuskauppa viehätti, kun en vielä tiennyt paremmasta, hän naurahtaa.

Työvuoroja Mikko teki nokialaiskaupalla siitäkin huolimatta, että opinnot veivät hänet Vaasaan. Siellä hän valmistui ensin kauppatieteiden maisteriksi ja suoritti hallintotieteistäkin maisterintutkinnon, pääaineenaan aluetiede. Kaveri antoi Mikolle jo tuolloin varsin enteellisen lempinimen – kyläkauppatieteilijä. Se oli mieleen jo tuolloin.

Tovi toisissa hommissa

Päivittäistavarakauppa siirtyi valmistumisen jälkeen toviksi hyllylle. Tuplamaisteri toimi ensin Vaasassa Askon myymäläpäällikkönä pari vuotta, jonka jälkeen oli aika palata kotimaakuntaan. Mikko aloitti Saarioisella vuonna 2008.

– Olin aluksi siellä HoReCa-puolelle, ja oikeastaan koko ajan tulin lähimmäksi vähittäiskauppaa, hän kertoo.

Kaikkiaan hän ehti työskennellä kymmenen Saariois-vuotensa aikana viidessä eri pestissä. Koko ajan kytenyt ajatus mahdollisesta kauppiaan urasta sai oikeastaan lopullisen vauhdittajan aikaisemman työnantajan toimesta, sillä siellä käytyjen yt-neuvottelujen seurauksena Mikon oli joka tapauksessa keksittävä jotain uutta.

Keskustelut Keskon kanssa Mikko oli aloittanut jo hyvissä ajoin, ja kuukausi edeltävän työn loppumisesta hän allekirjoitti Keskon kanssa kauppiasharjoittelusopimuksen.

Koulutuksen kautta konkretiaan

Varsinaisen kauppiasharjoittelunsa Mikko pääsi tekemään juuri samoihin aikoihin avautuneessa Ratinan K-Supermarketissa. Jokainen Keskon tekemä kauppiassopimus räätälöidään aina valittavan taustan mukaan. Mikolla esimerkiksi harjoittelun sisältöä ripeyttivät paitsi hänen opintonsa, myös se, että hänellä oli jo plakkarissa yli 10 vuoden työkokemus alalta. Usein kauppiaskoulutus on siis ajallisesti paljon pidempikin, totaalisen alanvaihdoksen tekijöillä jopa 1,5 vuotta.

Mikon tapauksessa koulutus alkoi keväällä 2018 ja päättyi jo samana syksynä. Hetken hän joutui tosin vielä omaa kauppaa odottamaan. Mutta heinäkuussa 2019 hänelle löytyi vedettäväksi kaksikin kauppaa, Rautatietunnelissa sijainnut K-Market Tampereen Asema sekä Tammelan torin kupeessa sijaitseva K-Market Vellamonkatu.

Uusi ovi avautui alkuvuodesta

Tämän vuoden alkupuolella Mikolle tarjoutui mahdollisuus uuteen. Hämeenkyrössä kun oli vapautumassa kaksi kauppaa, kun niitä pitkään pyörittänyt kauppiaspariskunta oli siirtymässä Ylöjärven Elovainion K-Citymarkettiin. Myös Mikolle tämä tarkoitti mahdollisuutta siirtyä astetta suurempaan kokoluokkaan. Toisen kaupan osalta myös ketju vaihtui, sillä aikaisemmat kaupat olivat olleet K-Marketeja, kun taas Hämeenkyrön liikkeistä toinen oli K-Supermarket-ketjun liike, eli selvästi isompi oikeastaan vähän joka mittarilla.

– Kyllä se viehätti, että täällä toiminta olisi isompaa, eivätkä seinät tulisi heti vastaan, Mikko kertoo.

Apukäsiäkin on nyt reippaasti enemmän. Tampereen kaksi kauppaa pyöri 18 hengen voimin, täällä listoilla on yli 30 henkeä. Tosin on myyntikin kolminkertainen. Mikko myöntää, että kokoluokan kasvaessa myös kauppiaan tekemä työ muuttuu.

– Supermarketissa kauppiaan rooli perustuu paljon enemmän johtamiseen, kun taas K-Marketissa kauppias on itse paljon enemmän itse kaupankäynnissä mukana, hän kertoo.

Toisaalta eipä Mikko täälläkään tuota tekemistä tunnu pelkäävän. Haastatteluun kauppias haetaan juomahyllyjen järjestelytehtävistä, ja myöhemmin kun kierrämme ottamassa kuvia kaupassa, hyppää hän salamana jonon huomatessaan toiselle kassalle.

K-kauppias ja leipäosasto
MIKKO VALTONEN aloitti Hämeenkyrössä kahden kaupan K-kauppiaana maaliskuussa.
– Olen alusta asti sanonut kaikille, että mitään toimivaa ei kannata muuttaa, mutta pieniä kehitysjuttuja on tehty paljon ja
tehdään edelleen. Tuoreimpia juttuja ovat hevin ja leipäosaston kalustevaihdokset jo elokuussa. Sen jälkeen on sitten herkkutorin kehittäminen uudelleen ja paistouunin vaihto. Kyllä tässä riittää ihan mukavasti askaretta tulevaankin, hän hymyilee.

Tässä työssä moni asian on miehen mieleen

Kauppiaana Mikko Valtonen on nyt elättänyt itsensä reilun kolmen vuoden ajan ja myöntää nyt tekevänsä itselleen erittäin mieluista työtä. Syitä on useampia.

– Työn monipuolisuus on ehkä mukavinta, mutta tykkään myös siitä, että tässä näkee oman työnsä jäljen ja pystyy vaikuttamaan siihen, miten kauppa muokkautuu. Itse olen aina pitänyt tärkeänä löytää kauppakohtaiset liikeideat, joilla kauppa sitten erottuu kaikista muista, hän kertoo.

Kauppias on elänyt opetustensa mukaisesti.

– Esimerkiksi Vellamonkadulla kehitimme myymälästä tietoisesti Tampereen parhaan olutkaupan ja osasimme tehdä sen itse asiassa niin hienosti, että meidän oluthyllymme tunnustettiin valtakunnallisestikin, hän kertoo.

Tullintorin myymälässä erikoisuutena olivat puolestaan eväät ja lounasratkaisut.

PALVELUTISKI ON tikissä.

Kahdenlaisia kauppoja

Ja tietysti kauppias Valtonen on miettinyt näitä spesialiteetteja myös uusien kauppojensa osalta. Kauppiaan mukaan suurin ero hänen nykyisten ja entisten kauppojensa asioinnissa näkyy siinä, että etenkin Supermarket on selvästi ruoanlaittokauppa.

– Tampereella kauppamme olivat selkeämmin täydennysostokauppoja. Täällä meidän valttejamme ovat ruoanlaitto ja parhaat raaka-aineet. Niiden ympärille on melko helppo rakentaa kaikenlaista, kuten erilaisia makumaailmoja ja uudenlaisia tuotteistuksia ja toimittajia, hän kertoo.

Supermarket on yrittäjän mukaan selvästi oman alueensa keskuskauppa, jonka pitää täyttää asiakkaiden odotukset erityisesti ylivertaisella tarjonnalla. Se tarkoittaa, että asiakkaita saapuu myös kauempaa. Toki oman kunnan asukkaat ovat pääosassa, mutta kauppiaan mukaan heillä käydään myös esimerkiksi Viljakkalasta, Ikaalisista ja Ylöjärveltä.

– Lisäksi asiointisäteellämme asuu melko paljon mökkiläisiä, hän kertoo.

Kyröskosken putiikki on hänen mukaansa puolestaan nykyajan lähikauppa matkahuoltoineen, posteineen ja veikkauspisteineen.

– Siis kauppa, mistä löytyvät kaikki arjen lähipalvelut, ja jossa on helppo tehdä ruokaostokset nopeasti ja ketterästi.

K-Kauppias Mikko Valtonen
YRITTÄJÄ ITSE tykkää liikkumisesta työn vastapainona. Hiihto on ykköslaji talvisin, mutta kesällä myös golfkentät kutsuvat vahvasti. Ja oman rulianssinsa aiheuttavat myös 14 ja 11-vuotiaan jälkikasvun treenikyyditykset.

Tulossa mieluisa naapuri

Yrittäjä näkee, että kauppiaan on tärkeä vaikuttaa asioihin myös varsinaisen liikkeen neliöiden ulkopuolellakin niin, että kaupan asiakkaiden palvelu paranee jollakin tapaa. Tästä löytyy esimerkki Hämeenkyröstäkin.

– Vaihdoimme perinteisen Otto-pisteen sellaiseen, jossa pystyy myös tallettamaan rahaa, niin kolikoita kuin seteleitäkin. Sellaista ei ole täällä aikaisemmin ollut, ja se on saanut valtavasti hyvää palautetta lyhyessä ajassa, kauppias kertoo.

Hämeenkyrön Supermarketilla kaupan ulkopuolisia lisäarvotekijöitä ovat esimerkiksi samassa kiinteistössä toimivat Tokmannin myymälä sekä apteekki.

– Jos meillä olisi käytävä, me olisimme oikeastaan tällainen minikauppakeskus, hän kertoo.

Parhaillaan kiinteistössä on meneillään isompi remontti, jonka myötä palvelutarjonta lavenee entisestään. Kaupan seinänaapuriksi avautuu 1. marraskuuta Alkon myymälä. Ja se on kiistämättä melkoinen asiakasvirtojen ohjaaja, etenkin viikonloppuisin ja mökkiläisten suhteen.

Some laulaa

Uutta on myös kauppiaan vahva somepresenssi. Molemmat kaupat ovat nyt aktiivisia jo entuudestaan käytössä olleen Facebookin lisäksi myös Instagramissa ja Tiktokissa.

– Useamman päivityksen viikossa me teemme, ja siis paljon muutakin kuin vain kerromme poikkeusaikatauluista tai toteutamme muutaman arvonnan. Haluan viestiä entistä enemmän myös esimerkiksi vastuullisuudesta ja oheispalveluista sekä koko tästä yhteisön osana toimimisesta, hän kertoo.

Erikoisoluet
Paikallistuotteet
ERIKOISOLUISSA RIITTÄÄ valinnanvaraa, ja löytyypä hyllyiltä myös paikallinen erikoistuote.

Kiireinen maaliskuu

Yrittäjä myöntää, että suurin vaihtoon liittynyt haaste oli, että yhden kuukauden ajan hän ehti toimia päällekkäin neljän kaupan kauppiaana. Ja lopetuksine ja aloituksineen siinä riitti melkoisesti suhattavaa.

– Kyllähän ne päivät silloin pitkiksi venyivät, hän myöntää.

Haastetta aiheutti sekin, että edellisten kauppiaiden työntekijöistä jopa kahdeksan siirtyi tuttujen kauppiaiden myötä Citymarkettiin.

– Ehkä kuitenkin olin positiivisesti yllättynyt, kuinka hyvin tekijöitä löytyi. Tunnistan kyllä kaupan alalla vaihtuvuuden isoksi haasteeksi, mutta ehkä täällä se on vähän vähäisempää kuin Tampereella, hän kertoo.

Tänä kesänä remmissä oli myös useampiakin Tutustu ja Tienaa -kampanjan kesätyöntekijöitä, joita on haastattelua tehtäessä elokuun alussa edelleen kaupalla. Kenties heissä on tulevia tekijöitä. Tai saattaapa joku heistä hyvin saada kimmokkeen ryhtyä itse kauppiaaksi, kuten eräs nokialainen Mikko-poika jokunen vuosi sitten.

Hämeenkyrön Räpsä oli tuttu jo omilta pelivuosilta

Hämeenkyrö ei entuudestaan ollut kauppiaalle mikään supertuttu, mutta on hänellä sentään sellainen kytkös kuntaan, että hän on pelannut aikanaan yhden kauden pesäpalloa paikallisen seuran riveissä, Hämeenkyrön Räpsässä. Työmatka ei kauppavaihdoksen aikana pahemmin muuttunut pituudeltaan, omasta kodista Ylöjärveltä on melko samanlainen 25 kilometrin matka niin Tampereen keskustaan kuin Hämeenkyröönkin. Yrittäjä kertoo saaneensa Hämeenkyrössä lämpimän vastaanoton.

– Täällä ihmisillä on aikaa jutella, mistä minä tykkään kovin. Tampereella oli paljon enemmän kiirettä, hän kertoo ja näkee päässeensä myös osaksi yhteisöä varsin mukavasti. Esimerkkinä urheiluseurojen tukeminen.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 16.8.2022

Ville Kulmala
Ville Kulmala