Tulkoon Helvetti tai tulva. Olli Hietalahti ja Jouko Laune ovat brändänneet yrityksensä sen tarinan mukaiseksi.
7.6.2022 klo 15:00
Uutinen

Pornotähden nimikkorommi kiinnosti kaikkia, mutta tie menestykseen on ollut kivinen – ”Tästä emme enää selviä”, Olli Hietalahti mietti monta kertaa, mutta usko yritykseen pysyi

Kaadu seitsemän kertaa, nouse kahdeksan. Olli Hietalahti ja Jouko Laune tekivät baari-illan vitsistä kansainvälisen menestystuotteen, pornotähden nimeä kantavan rommin. Matkalle on mahtunut vastoinkäymisiä, mutta yhtä monta selviämistä. Hietalahti kokosi yrityksen tarinan kirjaksi uuden ajan kynnyksellä.

Kaikki yrittäjät joutunevat kohtaamaan jonkinlaisia vastoinkäymisiä, mutta harva niin paljon kuin Olli Hietalahti, joka yhtiökumppaninsa Jouko Laineen kanssa perusti alkoholiyritys One Eyed Spiritin vuonna 2009.

Yritys alkoi tuottaa maailman kuuluisimpien pornotähtien joukkoon kuuluvan Ron Jeremyn kasvoja kantavaa rommia.

Jeremy tuomittiin lopulta vuonna 2020 seksuaalirikoksista, jonka jälkeen maahantuojat eivät halunneet olla brändin kanssa tekemisissä. Mutta se on vasta yhden tarinan loppuosa. Ennen sitä koko firma on ollut konkurssin partaalla monta kertaa aiemmin.

Aloitetaan alkupäästä.

Kaikki lähti vitsistä Amsterdamissa vuonna 2004, kun kaverukset keksivät baarissa idean: espanjankielinen sana ron tarkoittaa rommia, ja maailman kuuluisin Ron on pornotähti Ron Jeremy. Viinapullo, maailmanvalloitusstrategia ja brändin kehitystyö vei koko loppuilllan.

Arkielämässään miehet työskentelivät mainostoimistossa, ja baari-illan idea jäi pöytälaatikkoon. Muutama vuosi myöhemmin mainostoimistoarki väsytti, ja Hietalahti kävi itsensä kanssa arvokeskustelua elämästään. Samaan ajankohtaan osui 40-vuotiskriisi.

– Koko homma perustuu vitsiin. Se nauratti niin paljon, että kannatti jättää turvallinen päivätyö ja lähteä tekemään pornoviinaa, Hietalahti kertoo nyt.

Ron de Jeremy oli yksinkertaisuudessaan melko nerokas brändinimi ja vitsi. Se sai paljon julkisuutta, ja vitsi nauratti aina uusille markkinoille mentäessä.

– Meille siinä ei ollut pornoa tai seksiä, vaan huumoria. Lisäksi tuote on hyvä, Hietalahti sanoo.

Tuote on voittanut alkoholialan palkintoja, mutta suurimpana saavutuksena Hietalahti pitää Spirits business -lehden valintaa maailman trendikkäimmän rommimerkin joukkoon. Lehden selvitykseen vastasivat maailman 100 parhaan cocktail-baarin henkilökunta.

Kun kaikki oli vielä edessä. Jouko Laune, Ron Jeremy ja Olli Hietalahti vuonna 2010.

Tulipalo, sydänkohtaus, kuolema, syytteet…

Yrityksen vaikeudet alkoivat vuonna 2013. One Eyed Spirits oli juuri saanut jakelukanavat toimimaan 20 osavaltiossa Yhdysvalloissa, kun tuotteita valmistava tehdas paloi Panamassa. Tuotteita ei saatu yli puoleen vuoteen, ja jakelijoiden mielenkiinto kuoli.

Seuraavaksi Ron Jeremy melkein kuoli sydänkohtaukseen.

Vuonna 2015 yritys perusti tytäryhtiön Spirit of Tom, joka alkoi myydä Tom of Finland -vodkaa, ja yritykseen tuli osakkaaksi stylisti Teri Niitti. Hän kuoli äkillisesti vuonna 2017.

Me too -liike sai aikaan uudenlaista liikehdintää, eikä Ron Jeremy ikääntynyt kauniisti. Hänestä tuli Hietalahden sanoin ”sottainen vanha ukko”, jonka habitus ei enää välttämättä ollut linjassa rommibrändin kanssa.

Yritys alkoi etäännyttää tuotetta nimikkomiehestä. Pulloista katosivat Jeremyn kasvot, ja vain viikset jäivät. Keväällä 2020 yritys valmistautui tuottamaan suuren erän uudelleenbrändättyä Ron de Jeremy -rommia. Pullot, etiketit ja laatikot olivat varastossa ja laskut pöydällä, kun korona iski ja sulki maailman baarit.

– Selvisimme sitä jotenkuten, ja kesällä kun valmiit pullot pyörähtivät tuotantolinjalta, tilanne näytti jo valoisammalta. Viikko sen jälkeen Ron Jeremy pidätettiin syytettynä useista seksuaalirikoksista, Hietalahti kertoo.

Keväällä 2020 valmiina olivat pullot, etiketit, laatikot ja muu tuotanto, kun korona sulki kaikki maailman baarit eripituisiksi ajanjaksoiksi.

Kesällä 2020 Ron Jeremy sai syytteet useista seksuaalirikoksista. Sen jälkeen useat länsimaiset maahantuojat eivät halunneet olla enää tekemisissä tuotteen kanssa.

– Odotettiin irtisanomisia enemmän. Venäjältä ja Itä-Euroopan maista tuli toisenlaista viestiä, eikä raiskaustuomiot olleet ongelma, Hietalahti sanoo.

Toki korona oli omanlaisensa ongelma. Tom of Finland -vodkan eteneminen Yhdysvaltojen markkinoilla oli jäissä puolitoista vuotta.

– Alkushokin jälkeen alkoholiala on kohdellut suhteellisen lempeästi. Nyt tilanne on yllättävän hyvä.

Työ kantaa

– Kun Jeremyn syytteet tulivat, mietimme, voitaisiinko jatkaa tällä brändillä. Vastaus oli: ei tietenkään. Lopettaminenkaan ei tuntunut hyvältä, koska meillä oli kymmenen vuotta hyviä tarinoita. Vaihtoehto oli uudelleenbrändätä tämä kaikki. Ymmärsimme, että suurin pääomamme ei ole suhde eläköityneeseen pornotähteen, vaan se työ, jonka olemme tähän asti tehneet: jakeluverkostot ja hyvät tuotteet ovat edelleen olemassa, Hietalahti kertoo.

Uuden brändin ytimeen nousi tarina, joka on vaikeuksista selviämistä. Rommin uudeksi nimeksi tuli raamatullinen viittaus Hell or High Water, eli tulkoon helvetin tuli tai tulva.

– Se kuvastaa just sitä, mitä olemme käyneet läpi ja miten me näemme maailmaa. Lisäksi se on universaali ajatus ja koskettaa muitakin ihmisiä.

Siitä venäläisillä jakelukanavilla oli sanottavaa. Jeremyn raiskaustuomiot eivät haitanneet, mutta raamatullinen viittaus rommipullon kyljessä maassa, jossa ortodoksisella kirkolla on vahva rooli, ei käynyt.

Venäjä oli verkoston ainoa maa, joka ei ottanut uutta brändiä.

– Ehkä oli hyväkin asia, että bisnes sinne loppui ennen Ukrainan sotaa, Hietalahti sanoo.

Kaikki hyvin, toistaiseksi

Yritys on vaikeuksista huolimatta voitollinen ja yrittäjillä hyvä tekemisen meininki. Viime tilikaudella One Eyed Spirits teki reilun miljoonan euron liikevaihdolla 146 000 euron tuloksen.

Nyt Hietalahti on kirjoittanut yrityksen tarinan kirjaksi, jonka nimi on Maisteluni – Romminmakuinen tarina yrittäjyydestä. Siinä hän pohtii yrittäjyyttä ja vaikeuksista selviämistä.

Hietalahti näkee yrittäjyyden määritelmällisesti optimistina. Naivi usko siihen, että asiat jotenkin järjestyvät ja onnistuvat. Kaadu seitsemän kertaa ja nouse kahdeksan.

– On ollut tilanteita, kun olemme miettineet, että tästä ei enää nousta, mutta emme ole koskaan ajatelleet luovuttaa. Nyt menee hyvin, mutta varmaan kohta tapahtuu taas jotain, Hietalahti naurahtaa.

Hän on ottanut ohjenuorakseen Tyyneysrukouksen, joka on suurelle yleisölle tullut ehkä parhaiten tutuksi elokuvista AA-kerhon rukouksena: Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne, mitkä voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

– Oma vahvuuteni on, että pystyn erottamaan asiat toisistaan: stressi, joka yrittäjyyteen kuuluu sekä valta ja vastuu. Koen vapauttavana sen, että voin vaikuttaa asioihin, hän toteaa.

Elina Hakola