Sähköinen tilinpäätös
Kuva: Getty Images
3.1.2023 klo 08:41
Uutinen

Tilinpäätöstä ei voi enää ilmoittaa kaupparekisteriin sähköpostilla

Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) on vuoden alussa lopettanut tilinpäätösilmoitusten vastaanottamisen sähköpostilla. Tilalla on sähköinen ilmoittaminen YTJ-palvelussa.

Osakeyhtiöiden ja osuuskuntien täytyy ilmoittaa tilinpäätös kaupparekisteriin jokaiselta tilikaudelta, vaikka toimintaa ei olisi ollut.

Tilinpäätös ilmoitetaan kahdeksan kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Kaupparekisteriin ilmoitetaan yhtiökokouksessa vahvistettu tilinpäätös.

YTJ-palveluun kirjautuminen vaatii suomalaisen henkilötunnuksen ja sen lisäksi joko henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin.

YTJ-palvelussa tilinpäätöksen ilmoittaminen onnistuu ”Muuta yrityksen tietoja tai lähetä tilinpäätös” -linkin takaa. Tämän jälkeen kirjoitetaan yrityksen y-tunnus ja valitaan ”Ilmoita tilinpäätös kaupparekisteriin”. Pyydettyjen tietojen antamisen jälkeen ilmoitukseen lisätään tarvittavat liitteet.

Myöhässä ilmoitetusta tilinpäätöksestä PRH perii 85 euron käsittelymaksun.

YTJ-palvelussa ilmoittamisen lisäksi tilinpäätösilmoitus on mahdollista lähettää kaupparekisteriin veroilmoituksen mukana tai tehdä ilmoitus paperilomakkeilla.

Toimitus
Toimitus