YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

– Tällä hetkellä muotimarkkina on vaikea, mutta meillä on todella paljon uusia kansainvälisiä jälleenmyyjiä, Myssyfarmin emäntä ja toimitusjohtaja Anna Rauhansuu sanoo. (Kuva: Inkeri Sundberg)

Tuhannet ihmiset osallistuivat Myssyfarmin Save the Myssy -kampanjaan – ”Kaikki siinä onnistui”

Eläkeläisiä työllistävä käsityöalan yritys ajautui talouskriisiin, kun suuri rahoitushanke kaatui yllättäen. Nyt myssymummojen neulontatyö saa jatkua, sillä oma kampanja pelasti yrityksen kuilun partaalta.

Varsinais-Suomalaisen Myssyfarmi -yrityksen Save the Myssy -kampanja ylitti kaikki odotukset ja yllätti myssyfarmilaiset positiivisesti. 

– Kampanja pääsi tavoitteeseensa ja vähän ylikin. Kaikki siinä onnistui: ilmiö, jonka se loi ja huomio jonka se sai, kuvailee Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu.

Kampanja näkyi valtakunnallisissa medioissa sekä sosiaalisessa mediassa, ja sitä jakoivat tunnetut some-vaikuttajat.

Pöytyäläinen yritys Myssyfarmi työllistää 95 eläkeläistä, ”myssymummoa”, jotka kutovat kaikki yrityksen tuotteet, kuten myssyt, hatut, pannat ja huivit. Kaikki Myssyfarmin käyttämät langat ovat suomenlampaan villasta yrityksen 30 sopimustuottajatilalta. 

Nykyisin myssyjä ja muita asusteita myydään 16 eri maassa, tunnetuissa tavarataloissa ja konseptimyymälöissä. Mummot ovat käyneet kutomassa Pariisin muotiviikoilla, vetäneet neulonta-workshopeja Euroopan-kiertueella ja esiintyneet Voguessa. Vuosikausia yhteistyötä Myssyfarmin kanssa ovat tehneet esimerkiksi saksalaiset Globetrotter ja ruotsalainen Naturkompaniet, jotka ovat Suomen Partioaitan sisaryrityksiä.

Viime talvikaudella Myssyfarmi kuitenkin ajautui talouskriisiin, kun eräs suuri rahoitushanke kaatui yllättäen. Rauhansuun mukaan tilannetta pahensivat myös inflaatio, energian hinnan ja korkojen nousu. Lisäksi hän pohtii, että myös media loi ilmapiiriä, jossa ihmisten pitää säästää ja olla varuillaan.

– Sellainen on osunut tosi vahvasti muotikauppaan. 

– Muotikauppa on bisnestä, jossa aina kauteen lähtiessä täytyy olla tietty varasto, jonka aikoo myydä. Jos se varasto jää käsiin, siinä on todella paljon rahaa kiinni. Tilanne on tämä todella monella meidän alalla.

Syvin kuilu on ylitetty

Myssyfarmi lanseerasi Save the Myssy -kampanjansa viime talvena.

– Meillä oli ajatus siitä, että työ, mitä olemme tehneet suomalaisen maatalouden, maaseudun ja lammastalouden, eläkeläisten ja muotiviennin eteen, on monelle ihmiselle todella tärkeää. Ja näin se onneksi olikin, Rauhansuu sanoo.

Rauhansuun mukaan tuhannet ihmiset osallistuivat kampanjaan. Enemmistö heistä oli uusia asiakkaita. 

– Poistuvien mallistojen varastoa riittää kuitenkin yhä kiinnostuneille, ja sille on tehty oma Save the Myssy Outlet, hän sanoo.

Rauhansuun mukaan syvin kuilu on nyt ylitetty, ja Myssyfarmin tarina jatkuu.

– Paljon hyvää on tiedossa. Tällä hetkellä muotimarkkina on vaikea, mutta meillä on todella paljon uusia kansainvälisiä jälleenmyyjiä.

Rauhansuu kertoo, että Pariisin muotiviikot olivat yhdet parhaista Myssyfarmin toiminnan kannalta. 

– Muotiviikot ovat olleet meille paras paikka hankkia kontakteja ja tähdätä ensi syksyn myyntiin, sillä tilaukset jätetään puolisen vuotta etukäteen. 

Rauhansuun mukaan myssymummoille on loppuvuodesta luvassa reippaanlaisesti neulottavaa.

– Tosin edelleen tilanne on se, että emme voi mennä eteenpäin ihan täydellä teholla.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Kaisu Puranen