Abdullah Dalcilicin (vas.) ja Alp Dumainin kehittämä Norrpuisto-vaatemerkki edustaa katumuotia, jossa yhdistyvät suomalaisuuden eri elementit ja alakulttuurit. Kuva: Ninova Ltd
19.9.2023 klo 06:42
Uutinen

Turkkilaisyrittäjien katumuodista löytyy kuvioita Väinämöisestä saimaannorppaan – ”Haluamme, että nuoret sukupolvet ovat ylpeitä suomalaisuudestaan”

Suomessa asuvat turkkilaisyrittäjät Alp Duman ja Abdullah Dalkilic myyvät netissä Norrpuisto-merkkisiä katumuotivaatteita, joiden valmistamisessa he käyttävät sekä turkkilaisia että suomalaisia suunnittelijoita.

Kalevalan Väinämöinen t-paidassa, futuristisella tyylillä esitetty punahärö-hyönteinen hupparissa, brodeeraustekniikalla valmistettu maisemakuva collegepuserossa. Muun muassa näitä tarjoaa äskettäin lanseerattu katumuotimerkki Norrpuisto.

Vaatemerkin takana ovat Suomessa asuvat turkkilaisyrittäjät Alp Duman ja Abdullah Dalkilic sekä heidän yrityksensä Ninova Ltd Oy.

– Tärkein päämäärämme on tarjota jotakin uutta ja erilaista nuorille. Haluamme, että nuoret sukupolvet ovat ylpeitä suomalaisuudestaan ja siitä, että he asuvat Suomessa. Vaatteidemme kuviot ilmaisevat suomalaisille tärkeitä asioita, kuten luontoa metsineen ja eläimineen sekä suomalaista huumoria ja kulttuuria, Dalkilic sanoo.

Dalkilic ja Duman uskovat vahvasti suomalaiseen designiin ja muotikulttuuriin.

– Haluamme ottaa askelia tämän yhteiskunnan jäseninä ja antaa oman panoksemme myös siihen, että suomalaista muotia viedään maailmalle. Esimerkiksi Saksa, Itävalta ja Hollanti ovat menestyneet katumuotikulttuurin luomisessa. Samalla tavoin me tahdomme luoda brändin, josta suomalaiset voivat olla ylpeitä.

Hyvää palautetta suomalaisilta ystäviltä

Norrpuisto on yrityksen toimitusjohtajan Alp Dumanin idea. Hän hankki aikoinaan taitoja nettimarkkinoinnista kotimaassaan Turkissa ja on seurannut maailman eri trendejä sekä erityisesti katumuotia.

Duman on asunut Suomessa viisi vuotta, ja hänen kotipaikkansa on Kirkkonummi. Hän työskenteli aiemmin täällä Wolt- ja Foodora-lähettinä, kunnes hänelle tuli tarve saada pysyvä työ.

– Suomessa on hyvin vaikeaa saada vakituista työtä, joten kysyin itseltäni, mitä voisin tehdä, Duman kertoo.

Idea netissä myytävästä persoonallisesta katumuotivaatemerkistä alkoi kypsyä hänen mielessään.

– Olen esitellyt Norrpuistoa suomalaisille ystävilleni ja saanut heiltä hyvää palautetta. Olen innoissani siitä, että bisnes on nyt tässä pisteessä ja pääsemme pian aloittamaan myynnin.

Abdullah Dalkilicilla on kokemusta tekstiilien valmistamisesta Kuopiossa. Hän tuo Ninova-yritykseen kokemustaan ja investoi siihen rahojaan. Dalkilicin tehtävänä on satsata firman kasvuun.

Duman omistaa Ninova-yrityksestä 49 prosenttia ja Dalkilic 51 prosenttia. Abdullah Dalkilic on asunut Suomessa 33 vuotta, ja hänen kotikaupunkinsa on Helsinki. Dalkilicilla on vaimo, kolme lasta ja kaksi lapsenlasta.

Some ja viraalimarkkinointi tärkeitä

Norrpuiston tuotteita myydään pelkästään netissä, ja niitä on kerralla tarjolla rajoitettu erä. 

Vaatteet ilmestyvät myyntiin tiettyinä päivinä. Kun koko erä on kaupattu, myynti sulkeutuu, kunnes seuraava erä tuotteita valmistuu myytäväksi.

Bisnes on alkumetreillä: Norrpuiston nettisivut lanseerattiin elokuussa, ja myynti on tarkoitus rykäistä kunnolla käyntiin lokakuussa. Silloin nettiin tulee myyntiin ensimmäinen rajoitettu ja uniikki erä.

Siinä on tarjolla t-paitoihin, huppareihin ja collegepuseroihin kuvioituna muun muassa saimaannorppa ja puuhärö-hyönteinen.

– Sosiaalinen media on keskeinen myynnissämme, sillä haluamme tavoittaa ihmisiä, jotka lähestulkoon elävät netissä, Dalkilic sanoo.

Norrpuiston on tarkoitus markkinoida katumuotia suosituissa nettipalveluissa ja sovelluksissa, kuten Tiktokissa, Pinterestissä, Discordissa, Redditissä ja Snapchatissa.

Yrittäjät satsaavat viraalimarkkinointiin, jossa tieto erilaista katumuotia edustavista vaatteista leviää nopeasti ihmiseltä toiselle.

Kokeellista muotisuunnittelua

Väinämöinen komeilee toistaiseksi vain Norrpuiston logossa, mutta se on tarkoitus painaa kokeellisella printtaustekniikalla myös huppareihin ja t-paitoihin myytäväksi toisessa tai kolmannessa erässä.

Kohderyhmänä ovat ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita designista, teknologiasta, alakulttuureista, huumorista sekä meemi- ja pelikulttuurista.

Myös nämä kaikki kuvastavat yrittäjien mielestä vahvasti suomalaisuutta.

– Suomi on vahvoilla globaalissa digitaalisuudessa, kuten peliteollisuuden kehityksessä ja teknologiassa. Tämä inspiroi meitä, Duman sanoo.

Alakulttuurit inspiraation lähteenä

Norrpuisto edustaa kokeellista muotisuunnittelua, jossa yhdistellään eri materiaaleja ja tekniikoita.

Inspiraation lähteenä toimivat erilaiset suuntaukset ja alakulttuurit, kuten punk, futurismi, surrealismi ja apokalyptiset eli maailmanloppua kuvaavat tapahtumat.

Samassa vaatteessa yhdistyvät eri ilmiöt. Esimerkiksi Suomen metsissä elävä punahärö-hyönteinen on painettu huppariin futuristisella tyylillä.  

Yrittäjät käyttävät sekä suomalaisia että turkkilaisia vaatesuunnittelijoita. Toistaiseksi vaatteet valmistetaan Turkissa, mutta firman liikevaihdon kasvettua Duman ja Dalkilic aikovat siirtää tuotannon kokonaan Suomeen.

– Haluamme ensin saada jalansijaa Suomen-markkinoilla, ja sen jälkeen laajentaa myyntiä muihin Pohjoismaihin ja maailmanlaajuisesti, Duman sanoo.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Milla Rautiainen