Valviran käsittelyruuhka pahenee
Valvira kertoi alkuvuodesta, että rekisteröintihakemusten käsittely oli pahasti ruuhkautunut sekä Valvirassa että aluehallintovirastoissa. Kuva: Getty Images

Valviran soteruuhka pahenee entisestään: Käsittelyä odottaa jo yli 3 000 palveluntuottajien hakemusta

Yrittäjien Harri Jaskari ehdottaa Valviran hakemuskäsittelijöille tulospalkkausta, jotta ruuhka saadaan aisoihin.

Kerroimme tammikuussa Valviran ylläpitämän sote-rekisterin ruuhkautumisesta. Yksityiset sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajat joutuivat odottamaan tavallista pidempään ennen kuin pääsevät aloittamaan toimintansa.

Yksityiset palveluntuottajat eivät saa lain mukaan aloittaa toimintaansa ennen kuin palveluntuottaja ja sen palveluyksiköt on rekisteröity Valviran ylläpitämään uuteen Soteri-rekisteriin. Valvira kertoi alkuvuodesta, että rekisteröintihakemusten käsittely oli pahasti ruuhkautunut sekä Valvirassa että aluehallintovirastoissa. Yksittäisen rekisteröintihakemuksen käsittely saattoi kestää useita kuukausia.

Palveluntuottajarekisteri Soteri on ollut käytössä nyt hieman yli kaksi kuukautta. Viime aikoina käsittelyruuhka on pahentunut entisestään. Valviran mukaan palveluntuottajien rekisteröintihakemuksia Soteriin tulee edelleen runsaasti ja niiden käsittely kestää pitkään. Hakemuksia on saatu ratkaistua yhteensä yli 1 000, mutta jonossa olevien määrä on kasvanut entisestään. Tällä hetkellä käsittelyä odottaa noin 3 400 hakemusta.

Valviran mukaan ruuhkan taustalla on vuoden alusta voimaan astunut sote-valvontalaki, joka toi useita uusia vaiheita viranomaisten käsittelyprosessiin. Valvira kertoo ohjeistavansa palveluntuottajia muun muassa sosiaalisessa mediassa ja verkkosivuillaan.

Tällä hetkellä käsittelyä odottaa noin 3 400 hakemusta.

”Voivottelun sijaan löydettävä ratkaisuja”

Suomen yrittäjien elinkeinopolitiikan johtaja Harri Jaskari luonnehtii tilannetta kestämättömäksi. Hänen mukaansa uudet yritykset eivät voi jättää kilpailutukseen tarjouksia, vaikka samaan aikaan hankintoihin toivotaan lisää kilpailua.

– Sama kestämätön tilanne on myös jo rekisterissä olevan yritysten kohdalla. Esimerkiksi yritysten laajentuessa tai vastuulääkärin vaihtuessa rekisteröinti pitää tehdä ennen aloitusta. Miten ihmeessä yritykset voivat kasvaa, kehittyä ja luoda parempaa palvelua, kun ne eivät saa siihen lupaa, Jaskari kysyy.

Hän huomauttaa, että tarve yritysten palveluille hyvinvointialueilla kasvaa kovaa vauhtia: Lähes 30 000 ihmistä on odottanut yli hoitotakuuajan pääsyä kiireettömään erikoissairaanhoitoon.

– Ja samaan aikaan 2 000 yritystä ei pysty auttamaan näitä ihmisiä. Ongelmien voivottelun sijasta on löydettävä ratkaisuja. Ilmeisesti Valvira on rekrytoinut jo lisää ihmisiä lupakäsittelyyn. Ehkä olisi syytä laittaa tulospalkkaus lupien käsittelijöille ja löytää muitakin luovia ratkaisuja. Tekniset muutokset voisi hyväksyä muutamassa sekunnissa vaikkapa tekoälyn avulla, Jaskari jatkaa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen