YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yhteisö luo arvoa
Innovaatioita on monenlaisia, kuten teknologiset ja materiaaliinnovaatiot, rahaan ja dataan ja liittyvät innovaatiot, sekä sosiaaliset innovaatiot. Yhä useammin innovaatiot kietoutuvat toisiinsa nerokkain tavoin.
Innovaatiotutkassa tarkastelemme sosiaalisia innovaatioita ja erityisesti yhteisöjä. Yhteisöille on ominaista, että niissä kaikki toimijat voivat olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Yhteisöjen merkitys kasvaa sitä mukaa, kun toiminta kehittyy yksilökeskeisestä yhteisölliseen suuntaan.
Useilla toimialoilla yhteisö on toiminnan perusta. Facebook, LinkedIn, Tinder ja Tiktok eivät olisi olemassa ilman yhteisöjä. Arvoa syntyy, kun yhteisössä syntyy ja siirtyy mm. dataa, rahaa, kontakteja, tai oivalluksia. Yhteisöt eivät rajaudu maantieteellisin perustein.
Käyttäjäyhteisöt muodostuvat yrityksen palveluiden ja tuotteiden käyttäjistä, sekä ihmisistä, jotka ovat yrityksen toiminnan tai ideologian faneja. Yhteisö voi siis olla huomattavasti laajempi kuin yrityksen asiakaspohja. Esimerkiksi Uhana Design on luonut innostuneen yhteisön toiminnalleen.
Asiantuntija- ja business -yhteisöt muodostuvat toimijoista, joilla on yhteinen osaamiseen tai toimialaan liittyvä kaupallinen motivaatio. Tyypillisesti yritykset ovat mukana alansa verkostoissa, järjestöissä ja tapahtumissa, joissa rakentuu yhteisöjä. Mitä aktiivisemmin asiantuntijayhteisöt toimivat digitaalisten alustojen avulla, sitä enemmän ne tuottavat arvoa itselleen ja muille.
Hakkeriyhteisöt ovat erityisen mielenkiintoisia innovaatiotoiminnan ja uuden liiketoiminnan kehittymisen näkökulmista. Näissä yhteisöissä ei kunnioiteta perinteisiä toimialojen rajoja tai toimintatapoja, vaan toimitaan normaalista poikkeavin tavoin. Esimerkiksi biocurious. org toimii hakkeriyhteisön periaatteilla kehittäen innovatiivisia lääketieteellisiä ratkaisuja.
Miten mitataan yhteisön tuottoa liiketoiminnassa?
Yhteisö voi luoda yritykselle uskomatonta sosiaalista arvoa. Koska se vaatii investointeja, sen on myös edistettävä liiketoiminnan tavoitteita. Yhdeksän kymmenestä yhteisöjohtajasta ei pysty määrittämään yhteisöönsä sijoitetun pääoman tuottoa (CMX Community Industry Report -raportti 2022). Mittareita voidaan kuitenkin laatia.
Yrityksen CROI (Community ROI) muodostuu kolmesta pääalueesta:
1.Oivallukset. Yhteisö tuottaa oivalluksia palveluista ja tuotteista. Yhteisö voi toimia palveluidesi testaajana. Oivallukset muuttuvat paremmiksi ja uusiksi tuotteiksi, sekä syvemmäksi asiakasymmärrykseksi.
2.Operaatiot. Yhteisöjen avulla voi kehittää parempaa asiakaspalvelua pienemmillä kustannuksilla. Esimerkiksi huomattavan osan Applen tukipalveluista tuottavat yhteisön jäsenet. Yhteisötoiminnan kautta voi kehittää suurempaa sitoutuneisuutta tuotteisiin, jolloin asiakkaat palaavat helpommin yrityksen asiakkaiksi (retention).
3.Liikevaihto. Mitä paremmin yhteisön jäsenet sitoutuvat yrityksen toimintaan ja arvoihin, sitä enemmän he kuluttavat rahaa yrityksen tuotteisiin ja palveluihin (myynti, uudet liidit).
Miten yritys luo oman yhteisön?
1.Tunnista yhteisön tarjoama arvontuottomahdollisuus. Esimerkiksi kampaamo voi luoda yhteisön, jossa jaetaan kampauksiin liittyviä niksejä ja niitä tullaan toteuttamaan kampaamoon.
2.Valitse tekninen alusta. Tekninen ratkaisu perustuu yksinkertaisimmillaan Facebookin ominaisuuksiin, tai se voi olla yritykselle räätälöity oma alusta.
3.Suunnittele kuinka johdat yhteisöä. Yhä useammasta yrityksestä löytyy yhteisömanagerin työnkuva.
4.Luo arvoa. Varmista että yhteisön jäsenet saavat yhteisöstä arvoa ja voivat tuottaa sitä toisilleen. Aktivoi yhteisöä.
5.Anna yhteisölle tilaa. Yhteisöt kehittyvät omia polkujaan käyttäjätarpeiden johtamina.
6.Go-to-market -strategian lisäksi tarvitaan Go-to-community -strategia.
Innovaatiotutka on uusi säännöllisesti Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä julkaistava artikkeli. Sen kirjoittaja Pekka Ketola on filosofian tohtori, innovaattori ja tutkija, jolla on yli 20 vuoden käytännön kokemus käyttäjäkeskeisestä tuotekehityksestä. Hänen yrityksensä Ideascout Oy:n intohimona on paremman tulevaisuuden rakentaminen.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 18.10.2022