Omistajanvaihdosviikko alkaa
Omistajanvaihdosviikko-tapahtuma käynnistyy maanantaina 30. lokakuuta. Kuva: Getty Images

Yksinyrittäjä, näin voit kasvattaa liiketoimintasi arvoa ja lisätä yrityskaupan mahdollisuutta – ”Luo uskottavuutta ostajan silmissä”

Omistajanvaihdosviikko houkuttelee pohtimaan oman yrityksen arvon kasvattamista.

Omistajanvaihdosviikko-tapahtuma käynnistyy maanantaina 30. lokakuuta. Viikon aikana omistajanvaihdosta tarkastellaan eri näkökulmien kautta kansallisesti ja kansainvälisesti. Tutustu viikon ohjelmaan täällä.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen pitää tärkeänä, että yksinyrittäjiä motivoidaan ajattelemaan oman yrityksen arvon kehittymistä.

– Jos yrittäjä otetaan yrityksestä pois, mikä on yrityksen arvo? Yrittäjän tulisi luoda liiketoiminnalle arvoa, joka ei ole sidoksissa yrittäjän henkilöön. Silloin yksinyrittäjäjilläkin olisi liiketoiminnassaan jotain myytävää, hän perustelee.

Merkittävä osa yksinyrittäjistä on pienituloisia. Vuonna 2022 julkaistun Suomen Yrittäjien yksinyrittäjäkyselyn mukaan päätoimisista yksinyrittäjistä 36 prosenttia kertoi ansaitsevansa bruttona alle 2 000 euroa kuukaudessa.

– Jos liiketoiminnalle saadaan luotua lisää arvoa, voidaan ehkäistä sitä, että Suomessa olisi valtava köyhien yksinyrittäjäeläkeläisten joukko, Salminen jatkaa.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen. Kuva: Jetro Stavén
Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen. Kuva: Jetro Stavén

Yksinyrittäjien keskuudessa yrityksen kasvattaminen ei välttämättä ole liiketoiminnan ytimessä. Monelle yksinyrittäjälle tärkeintä on itsensä työllistäminen. Salmisen mukaan yrityksen liiketoiminnan arvon ja sisällön kehittäminen ei välttämättä vaadi yrityksen kasvattamista.

– Kasvuvalinnan voi tehdä myöhemminkin. Kasvu ei ole sinällään itseisarvo, mutta kannattava, myytävissä oleva liiketoiminta on järkevä tavoite, koska silloin esimerkiksi yrittäjän sairastuminen ei kaada yrityksen ja yrittäjän taloutta. Arvon rakentaminen liiketoiminnassa on edellytys sille, että yritystoiminta voi kasvaa. Arvoa rakentamalla myös rekrytointi helpottuu.

Omistajanvaihdosviikko

  • Kansallista omistajanvaihdosviikkoa vietetään 30.10.–3.11.
  • Viikon aikana omistajanvaihdosta tarkastellaan eri näkökulmista sekä kansallisesti että kansainvälisesti.Omistajanvaihdosviikon aikana on tarjolla ajankohtaista tietoa sekä erilaisia tapahtumia ostajille, myyjille, sukupolvenvaihtajille, asiantuntijoille ja päättäjille.
  • Omistajanvaihdosviikon ohjelmaan voi tutustua täällä.
  • Viikon toteuttaa omistajanvaihdosfoorumi, joka 23 organisaation yhteistyöfoorumi.

Yksinyrittäjä voi rakentaa arvoa oman osaamisensa pohjalle. Tärkeässä roolissa voi olla esimerkiksi osaamisen konseptoiminen ja näkyväksi tekeminen.

– Helpoimmillaan tämä tarkoittaa, että päivittäin kirjataan ylös, mitä tehdään ja kenen kanssa. Potentiaalisen yritysostajan silmissä tämä luo uskottavuutta siitä, että kyseisessä yritystoiminnassa on jatkuvuutta ja yrityksellä on sitoutuneita asiakkaita.

”Kasvu ei ole sinällään itseisarvo, mutta kannattava, myytävissä oleva liiketoiminta on järkevä tavoite, koska silloin esimerkiksi yrittäjän sairastuminen ei kaada yrityksen ja yrittäjän taloutta.”

Petri Salminen, Yrittäjien puheenjohtaja

Konseptointi kannatti

Salmisella on omakohtaista kokemusta liiketoiminnan konseptoimisesta. Noin 15 vuotta hän päätti lisensoida tarjoamansa konsultointipalvelun muille konsulttitoimistoille.

– Annoin oikeuden omaan osaamiseeni. Se johti nopeasti siihen, että pari yritystä lisensoi palvelun, jossa yhdistin konsultoinnin, henkilöstövuokrauksenj ja rekrytointipalvelun.

Salminen oli huomannut konsulttialan yrittäjänä, että myyntihenkilöiden rekrytointi on oma taiteenlajinsa ja siksi moni yritys kohtasi ongelmia myyjien palkkaamisessa.

– Päätin, että rekrytoin itse ja hoidan myös uuden myyjän perehdytyksen ja koulutuksen. Asiakkaani halusi muutaman kuukauden jälkeen rekrytoida palkkaamani myyntihenkilön omille palkkalistoilleen. Tästä syntyi prosessi, jossa asiakkaani sai rekrytoida perehdytetyn henkilön itselleen.

Prosessista muokattiin käsikirja, josta syntyi uudenlainen palvelumalli. Lisensoivat yritykset maksoivat Salmiselle konseptin käytöstä. Osa lisensointikumppaneista ehdotti toiminnan kaupallistamista kokonaan omaksi yritykseksi. Salminen suostui ja myi palvelun oikeudet uudelle yritykselle, johon hän lähti mukaan itsekin.

Jos yrityksiä ei saada myytyä, pienten paikkakuntien palvelut vähenevät ja työttömyys voi kasvaa. Samalla alueellinen elinvoima näivettyy.

Hinnoittelulla tärkeä merkitys

Viime keväänä julkaistun pk-barometrin mukaan seuraavien viiden vuoden aikana omistajanvaihdosta suunnittelevien yritysten osuus on noussut yli 30 prosenttiin.

– Tämä tarkoittaa, että noin 100 000 yritystä etsii uutta omistajaa. Jos ne eivät sitä löydä, iso ongelma on, ovatko olemassa olevat yrittäjät laskeneet oman eläketurvansa sen varaan, että yritystoiminnan saa myytyä.

Salminen näkee ilmiössä laajemman yhteiskunnallisen ongelman. Jos yrityksiä ei saada myytyä, pienten paikkakuntien palvelut vähenevät ja työttömyys voi kasvaa. Samalla alueellinen elinvoima näivettyy.

– Jos ostajaa ei löydy, pitää miettiä, onko hinnoittelu oikealla tasolla ja onko liiketoiminnalla riittävää potentiaalia, joka kiinnostaa ostajia. Suomessa on paljon piilotettuja helmiä, joissa olisi uudelle yrittäjäpolvelle hyvä terve liiketoiminnallinen pohja, joka voisi uudella tavalla ajattelemalla olla nopeasti kasvatettavissa, Salminen huomauttaa.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Pauli Reinikainen