YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Yksinyrittäjinä toimineet somevaikuttajat perustivat yhteisen toimiston – Lue vinkit vaikuttajamarkkinoinnin aloittamiseen
Isompi yritys pystyy tarjoamaan myös kokonaisvaltaisempia palveluita, sillä porukassa on kokemusta eri aloilta.
Pitkän linjan sosiaalisen median vaikuttajat ovat yhdistäneet voimansa ja perustaneet yhteisen toimiston tavoitteenaan monipuolisemmat palvelut ja laajemmat asiakkuudet. Yrityksen nimeksi tuli Content Corner.
– Kolme vuotta sitten kaipasimme yhteistä toimistoa, missä tehdä töitä yhdessä, koska kotona yksin tekeminen on vähän tylsää. Puolitoista vuotta sitten alkoi kyteä ajatus yhteisestä yrityksestä, koska oli paljon asioita, joita voisimme tehdä yhdessä, Content Cornerin toimitusjohtaja Jessica Rantala kertoo.
Vaikuttajina toimivat ovat yleensä yksinyrittäjiä ja Content Cornerinkin osakkaat voivat jatkaa töitään tuttujen vanhojen asiakkaidensa kanssa omien yritystensä kautta. Yhteinen yritys tuo lisävoimaa, sillä kaikki osakkaat ovat halukkaita onnistumaan ja kasvattamaan toimintaa.
– Isompi yritys ei ole keneltäkään pois. Jos esimerkiksi vaikuttaja sopii kampanjan jonkun brändin lähettilääksi, hän voi tarjota samalla pienempiä lähtöjä Content Cornerin muiden vaikuttajien kanssa, Rantala sanoo.
Isompi yritys pystyy tarjoamaan myös kokonaisvaltaisempia palveluita, sillä porukassa on kokemusta eri aloilta. Sen hyödyntäminen voi tehostaa vaikuttajamarkkinointia ja tuoda sitä lähemmäs asiakasta.
– Vaikuttajamarkkinointi on pieni osa markkinoinnista, ja siiloja on alalla paljon. Monen toimijan paletti ei aina ole tehokasta. Meillä on valokuvaajia, viestinnän ammattilaisia, osaamista tv-tuotannoista. Yhteinen yritys antaa meille mahdollisuuden ajatella isommin, eikä tarvitse miettiä kuka tämän muun työn tekee, kun kerran osataan itsekin, Rantala toteaa.
Yritys on lähtenyt käyntiin vauhdilla ja kyselyitä on tullut ulkomaita myöden. Jatkossa Content Cornerin vaikuttajamäärää on mahdollista kasvattaa.
Pohjatyöt kuntoon
Kolmentoista yrittäjän voimien yhdistäminen on vaatinut paljon pohjatyötä. Vastuunjako ja toimintaperiaatteet on täytynyt käydä selkeästi läpi. Content Cornernin osakkaat ovat yrittäneet taklata ennakolta mahdollisimman monet tilanteet, sekä osakkaiden huolia ja pelkoja.
– Paljon puhuttanut asia oli palkkiot ja niiden jakautuminen. Kävimme avoimesti läpi, mikä on myyjän osuus, yrityksen osuus ja tuottajan, eli tekijän osuus. Päätöksenteko on ollut uskomattoman tehokasta. Suurin osa meistä on toiminut 10 vuotta yrittäjiä, joten tehokkuus on asenteessamme. Olemme myös tehneet työtä päästäksemme tähän asemaan, että toiminta olisi reilua vaikuttajia kohtaan, Rantala kertoo.
Perustajat ovat myös konsultoineet ulkopuolisia ammattilaisia, kuten kirjanpitäjiä, tilintarkastajia sekä lakiasiantoimisto Lawelyn juristeja, jotka konsultoivat osakassopimuksen laatimisessa.
– On pitänyt miettiä, miten osakkuuden voi omistaa. Jos sen omistaa yrityksen kautta, jonka omistajissa on lapsia, puolisoja tai pahimmissa tapauksissa ex-puoliso, miten siinä toimitaan, jos jotain käy.
Oma keskustelunsa on käyty myös kriisiviestinnästä. Sosiaalisen median vaikuttajien työ on julkista ja omalla henkilöbrändillä tehtävää työtä. Rantala toteaa, että on mahdotonta välttää ajoittaisia somekohuja tai muita viestintäkriisejä, joten on sovittu, miten sellaisessa tilanteessa toimitaan.
– Meitä konsultoinut viestinnän ammattilainen vertasi tätä poliittiseen puolueeseen. Jokainen meistä edustaa nyt koko joukkoa, eli se, miten kohuihin ja kriiseihin reagoi, ei ole enää vain oma asia, vaan koskettaa meitä kaikkia, Rantala toteaa.
Perustajiin kuuluvat Rantalan lisäksi Sara Vanninen, Mona Visuri, Petra Wettenranta, Julia Toivola, Linda Ekroth, Carita Von Rutenhjelm, Annika Ollila, Jasmin Muurinen, Roosa Rahkonen, Lilli Salminen, Kriselda Mustonen ja Irene Naakka.
Näin lähestyt vaikuttajamarkkinointia
Vaikuttajamarkkinointi ei ole enää uusi ilmiö, mutta se on muuttunut ja muuttaa muotoaan. Vaikuttajan käyttäminen voi kohdistaa viestin laajalle yleisölle tai juuri oikealle niche-yleisölle. Jessica Rantala neuvoo, miten pääsee alkuun.
– Jokaisella alalla on foorumi ja joku vaikuttaja, olkoon se kalastus-, urheilu-, kauneus- tai kelloharrastajat. Tärkeintä on miettiä kohderyhmä: Kenet haluat tavoittaa? Mieti ikä, sukupuoli, Suomi vai ulkomaat, etelä vai pohjoinen. Selvitä, kuka vaikuttaja voisi olla tai ole yhteydessä vaikuttajamarkkinointitoimistoon, josta sinua autetaan. Minuun otti yhteyttä urheilujoukkue saatesanoin: ’Emme tiedä tästä mitään, mutta halutaan ehkä vaikuttajamarkkinointia.’ Siitä sitten lähdettiin.
– Mieti, mitä haluat kertoa. Olet laittamassa rahaa markkinointitilaan, eli mihin haluat sen käyttää? Viestiä ei kannata kuitenkaan liian tarkasti sanoittaa ja käsikirjoittaa. Suo aitous vaikuttajalle, sillä silloin viesti on vahvin. Henkilöbrändi tuo siihen lisäarvon. Viesti ja etenemistapa kannattaa tehdä vaikuttajan kanssa yhteistyössä. Se saattaa joskus jäädä huomiotta. Miettikää yhdessä, mikä kulma olisi, jotta tekeminen ei jää tehottomaksi.
– Hintaan vaikuttaa kokonaisuus: jos tunnettu vaikuttaja maksaa useammalla lähdöllä toistakymmentä tuhatta euroa, mutta seuraajat eivät ole kiinnostuneita, voi olla tehokkaampaa ottaa vaikuttaja, jolla on huomattavasti vähemmän seuraajia, mutta asiaasi sitoutunut seuraajakunta. Hän tuntee aihepiirin ja sen eri näkökulmat, ja hinta voi olla kymmeneksen siitä, mitä tunnetumman vaikuttajan kampanja.
– Kun olet valinnut vaikuttajan, älä lopeta kampanjaan, vaan hyödynnä materiaali ja tarina. Osta kuvien oikeudet, hyödynnä tarinaa kotisivuillasi ja uutiskirjeessä. Kampanjan aikana voit jakaa vaikuttajan sisältöä sovituissa raameissa esimerkiksi Instagramissa, mutta kampanjan kuvia ei voi käyttää vapaasti ilman lupia ja oikeuksia. Ne ovat lopulta pieniä summia, ja usein täysin käypä materiaali unohdetaan hyödyntää kunnolla ja kannattavasti