Käteinen tekee paluuta
Raportin mukaan 60 prosenttia suomalaisista piti vuonna 2023 käteistä tärkeänä tai hyvin tärkeänä, kun vuotta aiemmin osuus oli 55 prosenttia. Kuva: Getty Images
28.11.2023 klo 13:19
Uutinen

Yrittäjä, oletko huomannut tämän kassalla? Nyt tuli yllättävä tieto maksamisesta

Käteinen tekee paluuta kukkaroihin.

Maksuratkaisuja toimittavan Netsin Pohjoismainen maksuraportti 2023 paljastaa kiinnostavan trendin maksamisesta Suomessa.

Käteinen tekee raportin mukaan yllättävää paluuta, mutta mobiilimaksaminen on kirinyt sen rinnalle. 

Käteisen rahan suosio on laskenut Suomessa voimakkaasti viime vuosina, mutta nyt arvostus on uudessa nousussa. Raportin mukaan 60 prosenttia suomalaisista piti vuonna 2023 käteistä tärkeänä tai hyvin tärkeänä, kun vuotta aiemmin osuus oli 55 prosenttia.

– Käteisen arvostuksen kasvu saattaa heijastaa viimeaikaista keskustelua käteisestä huoltovarmuuden vahvistajana, Netsin maajohtaja Suvi Ruoppa sanoo.

Viidennes suomalaisista maksaa kaupassa käteisellä päivittäin tai viikoittain. Muista Pohjoismaista Tanskassa käteisellä maksaa 17 prosenttia. Ruotsissa käteistä käyttävien osuus on 7 prosenttia ja Norjassa 6 prosenttia.

Käteinen tekee raportin mukaan yllättävää paluuta, mutta mobiilimaksaminen on kirinyt sen rinnalle. 

Mobiilimaksut kirivät käteisen rinnalle

Mobiilimaksaminen on noussut Suomessa yhtä suosituksi kuin käteinen. Jo 18 prosenttia suomalaisista maksaa mobiilimaksulla fyysisessä kaupassa päivittäin tai viikoittain.

MobilePayn asema Suomessa on vahva. Se on huomattavasti suositumpi kuin kansalliset mobiilimaksuratkaisut. Raportin mukaan 29 prosenttia suomalaisista käyttää MobilePayta. Myös Apple Payn (6 %) ja Google Payn (5 %) osuus on suurempi kuin suomalaisten mobiilimaksupalvelujen (Pivo 4 % ja Siirto 2 %).

– Mobiilimaksamista saattaa Suomessa hidastaa se, että pankit eivät ole keskittyneet edistämään yhtä ratkaisua kuten naapurimaissa, Ruoppa sanoo.

– Kosketusvapaat maksutavat ovat nousussa, sillä ne tarjoavat kuluttajille helpon ja turvallisen maksukokemuksen. On selvää, että osa kuluttajista haluaa käyttää puhelinta lompakkona.

Itsepalvelukassat suosiossa

Kauppojen uudet ostostavat ovat löytäneet yleisönsä. Raportin mukaan jo 36 prosenttia suomalaista käyttää osta ja nouda -palveluita, ja 28 prosenttia pitää tärkeimpänä hyötynä jonotuksen välttämistä. Kuitenkin vain neljä prosenttia suomalaisista pitää tapaa helppona.  Kerää ja skannaa -palvelua, joka on tarjolla suurissa päivittäistavarakaupoissa, käyttää 30 prosenttia suomalaisista kuluttajista.  

– Uudet ostotavat yleistyvät. Parhaiten menestyvät ne kauppiaat, jotka onnistuvat yhdistämään fyysiset ja digitaaliset myyntikanavat luoden yhdenmukaisen ja sujuvan asiakaskokemuksen, Ruoppa jatkaa.

Kortti pitää kiinni kruunustaan

Kortilla maksaminen on edelleen maksutapojen kuninkaallinen. Tulosten mukaan 94 prosenttia suomalaisista maksaa sillä päivittäin tai viikoittain fyysisessä kaupassa.

Lähimaksua käyttää 77 prosenttia suomalaisista kuluttajista. Vastaava luku Ruotsissa on 86 ja Tanskassa 94 prosenttia. Suosion odotetaan kasvavan myös Suomessa ensi vuonna, kun 50 euron katto lähimaksuissa poistuu.

Netsin Pohjoismainen maksuraportti (Nordic Payment Report) on fyysisen kaupan toimijoille suunnattu vuotuinen raportti, joka käsittelee maksamista ja maksamiseen liittyviä aiheita. Sisältö perustuu neljässä Pohjoismaassa (Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska) tehtyyn kuluttajatutkimukseen, Netsin omaan korttitapahtumadataan sekä Netsin asiantuntijoiden näkemyksiin.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus
Toimitus