YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

7.4.2022
Pasi Kinnunen

Suomi tarvitsee kasvuyrityksiä -tule mukaan!

Suomi tarvitsee yrittäjävetoisia kasvuyrityksiä ehkä kipeämmin kuin koskaan aiemmin. Takana on pari vuotta koronaa, sitä ennen lyhyt talouden kasvupyrähdys ja nollakasvun vuosikymmen finanssikriisin jälkeen. Tuona aikana Suomesta hävisi noin 8000 työnantajayritystä.

Kasvuyrityksen määritelmä EU:ssa on vähintään 10 henkilöä työllistävä ja seuraavana kolmena vuonna työntekijöiden keskimääräinen vuosikasvu ylittää 20 prosenttia. Määritelmiä on toki muitakin ja aika usein kasvuyrityksistä ja start-up -yrityksistä puhutaan samassa yhteydessä, vaikka ne voivat olla hyvin eri vaiheessa yrityksen elinkaarta. Jokainen yritys on kuitenkin alkanut tyhjästä – myös kaikkein suurimmat ja tunnetuimmat.

Yrityksen kasvattaminen vaatii vahvan vision, motivaation ja sitoutumisen omistajalta. Henkilökuntakin täytyy sitouttaa kasvutavoitteeseen, sillä kukaan ei voi tehdä sitä yksin. Kasvu ei ole helppoa, haasteita on matkan varrella monenlaisia ja joskus ne tuntuvat ylivoimaisiltakin.

Tuttu kasvuyrittäjä tokaisi, että on ihan pähkähullua kasvattaa yritystä ja sitten hän nauroi päälle. ”Tilanne on kuin pokeripöydässä – all in. Kaikki rahat, omat ja firman, ovat kiinni yrityksen kasvussa, mutta kun tulee onnistumisia, fiilis on mahtava. Me teimme sen!” hän jatkoi.

Miksi yritystä pitäisi kasvattaa? Olen kuullut kysymyksen varmaan satoja kertoja, mutta en osaa vastata muiden puolesta. Yritystoimintaan liittyy aina kilpailu, joten jotakin samaa kasvuhakuisuuteen liittyy kuin kilpaurheiluun. Toinen tärkeä motivaattori on yrityksen kehittäminen ja kasvaminen sitä kautta. Kukaan tuntemistani kasvuyrittäjistä ei kuitenkaan ole maininnut parempia ansioita kasvun tavoitteena, vaikka kasvu voi parantaakin tulotasoa.

Kasvaminen on kallista, varsinkin jos yritys kasvaa nopeasti. Rahaa sitoutuu yrityksen kasvuun usein niin paljon, että kassavirta on negatiivinen. Oma lukunsa on epäorgaaninen kasvu eli yrityskaupoilla kasvaminen. Yrityskauppoja tehdään harvoin tulorahoituksella ja ulkopuolinen rahoitus on merkittävässä roolissa. Moni yrittäjä vierastaa lainarahalla kasvamista, mutta usein yrityksen kasvustrategiassa on sekä orgaaninen kasvu että yrityskaupat.

Kasvuyrittäjät kaipaavat keskustelua, sparraamista, vertaistukea ja kokemusten jakamista muiden samassa tilanteessa olevien kollegoiden kanssa. Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjät on koonnut kasvuyritysverkoston juuri tähän tarpeeseen. Tule mukaan innostavaan verkostoon!

Pasi Kinnunen