YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

28.10.2004 klo 14:27
Lausunto

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi verotusmenettelyyn liittyvien eräiden säännösten muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
Vero-osasto

Hallituksen esityksen tarkoitus on yhdistää nykyiset veroehdotus- ja veroilmoitusmenettelyt. Ehdotuksen mukaan kaikille luonnollisille henkilöille ja kuolinpesille lähetettäisiin Verohallinnon saamien tietojen perusteella esitäytetty veroilmoitus. Veroilmoitukseen ei enää tarvitsisi pääsääntöisesti liittää tositteita, mutta verovelvollisella olisi velvollisuus säilyttää tositteet ja muistiinpanot. Lisäksi Verohallituksen oikeutta määrätä veroilmoituksen muodosta, sisällöstä ja ilmoittamisvelvollisuudesta laajennettaisiin.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi verotusmenettelystä annettua lakia, veronlisäyksestä ja viivekorosta annettua lakia, arvonlisäverolakia, ennakkoperintälakia, varainsiirtoverolakia ja verohallintolakia.

Verohallinnon tavoite veromenettelyjen suorittamiseen massamenettelynä ja siihen liittyvinä kohdistettuina tarkastuksina on oikea ja perusteltu. Esityksessä olevan kansainvälisen vertailun mukaan Suomen verotusmenettely on muihin pohjoismaihin verrattuna niitä virtaviivaisempi ja vähemmän manuaalista työtä vaativa niin verovelvollisten kuin Verohallinnonkin kannalta. Esitetyt muutokset tukevat tätä hyvää peruslinjausta verotuksen käytännön toteuttamisessa. Suomen Yrittäjillä on kuitenkin eräissä yksityiskohdissa huomautettavaa esityksen sisältöön.

Jäännösveron koron ja palautuskoron laskennan epäsymmetrisyys

Verotusmenettelystä annetun lain 44 §:n 1. momentissa ja 77 §:n 1. momentissa jäännösveron korkoa maksetaan pidemmältä aikaväliltä kuin vastaavasti ennakonpalautuksen korkoa maksetaan. 44 §:n 1. momentissa jäännösveron korkoa maksetaan helmikuun 1. päivästä ensimmäisen erän eräpäivään saakka, kun taas ennakonpalautuksen korkoa maksetaan palautuskuukautta edeltävän kuukauden loppuun. Näin ollen korkoseuraamukset ovat epäsymmetrisiä verovelvollisen vahingoksi. Samalla tavoin epäsymmetrinen on myös 77 §:n 1. momentti. Suomen Yrittäjät katsoo, että ajanjaksojen tulee olla symmetriset.

Jäännösveron koron epäsymmetrisyys

Ehdotuksessa verotusmenettelystä annetun lain 43 §:n mukaan jäännösveron korkoa perittäisiin viitekorko lisättynä 2 %-yksiköllä jo 5.000 euroa ylittävistä summista. Nykyisin vastaava summa on 10.000 euroa. Hallituksen esityksen mukaan tästä aiheutuisi verovelvollisille 3,7 milj.euron veronkiristys. Suomen Yrittäjät ei pidä perusteltuna periä korkeampaa korkoa miltään osin. Kyseessä ei ole verovelvollisen virheellisestä menettelystä määrättävä rangaistusluontoinen korotus, vaan veronsaajan fiskaalisista tarpeista lähtevä veronmaksun jouduttaminen. Tällä perusteella tätä epäsymmetristä esitystä myös perustellaan esityksen yleisperusteluissa. Aivan vastaavasti on perusteltavissa, että veronmaksajien talouden kannalta on tärkeätä, ettei veronmaksua aikaisteta. Suomen Yrittäjät esittää, että 43 §:n jälkimmäinen lause, joka kuuluu: ”Siltä osin kuin jäännösvero ylittää 5.000 euroa, jäännösveron korko on kuitenkin viitekorko lisättynä kahdella prosenttiyksiköllä” jätetään pois.

Viitekoron laskeminen

Veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain 5 §:ää esitetään muutettavaksi siten, että se kuuluisi seuraavasti: ”Jos verovelvolliselta kannetaan jäännösveroa ennakon maksamatta jättämisen vuoksi, viivekorko lasketaan tälle määrälle veron eräpäivään, mainittu päivä mukaanlukien. Osittain maksamatta jätetyille ennakon erille viivekorko lasketaan osasuorituksen maksupäivästä alkaen. Jos kannossa maksuunpantu ennakko on määrättävää veroa suurempi, peritään liikaa maksuunpannulle ennakon osuudelle viivekorkoa yhteisöiltä ja yhteisöetuuksilta veroilmoituksen viimeiseen jättöpäivään ja muilta verovelvollisilta verovuotta seuraavan vuoden tammikuun viimeiseen päivään saakka.”

Säännöksen jälkimmäinen osa, jossa tarkastellaan tilannetta, kun maksuunpantu ennakko on määrättävää veroa suurempi, näyttäisi olevan väärinpäin. Jos verovelvollinen on kannossa maksanut lopullisesti määrättävää veroa suurempaa veroa, tulee hänelle palauttaa liikaa maksuunpannun ennakon osuudelle viivekorkoa. Ilmeisesti pykälässä ”peritään”-sanan tilalla pitäisi olla ”palautetaan”.

Uhkaus verovelvollisen vahingoksi tehtävistä nykyistä laajemmista korjauksista

Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että tarkoitus on myöhemmin antaa eduskunnan käsiteltäväksi erillinen esitys verotuksen muuttamisesta. Tarkoituksena on tällöin esittää säännöksiä, joiden mukaan verotuksessa tapahtuneita virheitä voitaisiin korjata nykyistä laajemmin verovelvollisen vahingoksi. Suomen Yrittäjät ei pidä tarpeellisena tällaisen esityksen antamista.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus
toimitusjohtaja

Risto Suominen
johtaja