YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

24.8.2021 klo 15:49
Lausunto

Luonnos valtioneuvoston asetukseksi poikkeuksista todistuksen esittämisvelvollisuuteen ja covid-19-testiin osallistumiseen

Tartuntatautilain 16 c §:n 2 momentin mukaan velvollisuus esittää todistus ja osallistua testiin ei koske henkilöitä, jotka saapuvat Suomeen sellaisesta maasta tai sellaiselta alueelta, jossa covid-19-taudin ilmaantuvuus tai muuntuneen viruksen yleisyys ei aiheuta erityistä epidemian leviämisen riskiä. Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset tarkoitetuista maista ja alueista.

Tartuntatautilain 16 c §:n 2 momentin nojalla annettiin valtioneuvoston asetus poikkeuksista covid-19-todistuksen esittämisvelvollisuuteen ja covid-19-testiin osallistumiseen. Asetus tuli voimaan 12.7.2021 ja on voimassa 31.8.2021 asti. Asetuksen voimassaolon päättymisen vuoksi on tarkoitus antaa nyt uusi vastaavanlainen asetus. Sosiaali- ja terveysministeriö on laatinut luonnoksen valtioneuvoston asetukseksi poikkeuksista todistuksen esittämisvelvollisuuteen ja covid-19-testiin osallistumiseen.

Suomen Yrittäjien lausunto

Suomen Yrittäjät katsoo, että matkustusta tulee vapauttaa nykyistä paremmin maltillisen epidemiatilanteen maista, joista Suomeen saapuvat henkilöt eivät aiheuta riskiä Suomen epidemiatilanteen kiihtymiselle. On tärkeää kohdistaa sääntely ja maahantulon terveysturvallisuutta ylläpitävät rajalliset resurssit aitoihin riskimaihin. Sääntelyn keventäminen riskittömistä maista matkustavien kohdalla on myös tarpeen, jotta sääntely täyttää välttämättömyyden ja oikeasuhtaisuuden vaatimukset myös perusoikeuksien, erityisesti elinkeinovapauden, näkökulmasta.

Asetusluonnoksen mukaan henkilöt, jotka saapuvat Suomeen sellaisesta maasta, jossa covid-19-tapausten ilmaantuvuus on alle 10/100 000, positiivisten covid-19-testitulosten osuus on alle 1 prosenttia ja muuntuneen viruksen yleisyys ei aiheuta erityistä riskiä covid-19-epidemian leviämisestä, vapautettaisiin todistus- ja testausvaatimuksista. Pidämme asetusluonnoksen ilmaantuvuuskriteeriä suhteettoman tiukkana. Vapautus maahantuloa koskevista testaus- ja todistusvaatimuksista edellyttäisi perusteettoman matalaa ilmaantuvuustasoa. Katsomme, ettei asetusluonnoksen perustelumuistiossa ole riittävästi esitetty perusteluita aikaisemmin voimassaolleiden tiukkojen ilmaantuvuuslukujen jatkamiselle.

Ilmaantuvuustaso on räikeästi vastoin EU-neuvoston suositusta koordinoidusta lähestymistavasta vapaan liikkuvuuden rajoittamiseen covid-19-pandemian johdosta, joissa ilmaantuvuustaso vihreille maille asetettu tasolle 75/100 000 tai 50/100 000 riippuen positiivisten testitulosten osuudesta. Asetuksen ilmaantuvuustasossa pitäisi paremmin ottaa huomioon myös Suomen oma epidemiologinen tilanne ja sen suhde asetettavaan ilmaantuvuustasoon. Epidemian hallinnan kannalta olisi perusteltua, että vapautus koskisi sellaisia maita ja alueita, joissa tautitilanne on samanlainen tai parempi kuin Suomessa ja jotka eivät siten kiihdytä epidemian leviämistä.

Liian tiukan ilmaantuvuustason asettaminen tarkoittaa, että Suomi menettää kilpailukykyään ja tulee jäämään jälkeen matkailun palautumisesta. Myös THL arvioi, että ilmaantuvuuslukua voitaisiin nostaa tasolle 25/100 000 ilman merkittävää terveysturvallisuuden vaarantumista. Suomen Yrittäjät katsoo, että ilmaantuvuusluku tulisi nostaa vähintään tasolle 25/100 000.

Olennaista on, että lähtömaan ja alueen tautitilanteen lisäksi uudessa asetuksessa otettaisiin huomioon kansallisen rokotekattavuuden nousu ja sen myötä kasvavan suojan vaikutukset maahantuloa koskevien toimenpiteiden välttämättömyyteen. Väestön rokotusten jatkuessa ja rokotuskattavuuden kasvaessa pitäisi näille antaa painavampi merkitys uudessa asetuksessa. Rokotuskattavuuden kasvun merkitystä ole huomioitu uudessa asetuksessa, vaan kriteerit vastaavat vanhan asetuksen tasoa.

Asetus tulisi voimaan 1.9. ja olisi voimassa 15.10. saakka. Katsomme, että asetuksen esitetty voimassaolo on liian pitkä, erityisesti, jos se voimaansaatettaisiin ehdotuksen mukaisena ilman uudelleentarkastelumahdollisuutta. Emme pidä perusteltuna tai oikeasuhtaisena, että testaus- ja todistusvaatimuksista vapauttamista koskevia kriteereitä jatkettaisiin ajallisesti näin pitkälle ehdotetun sisältöisinä. Maahantuloa koskevaa sääntelyä on lievennettävä ja siitä on luovuttava asteittain jo tätä ennen ja jo nyt annettavassa uudessa asetuksessa.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula Karoliina Katila
johtaja asiantuntija