YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

6.10.2025 klo 16:00
Tiedote

Opettajien asenteita yrittäjyyskasvatukseen tarkastellut tutkimus palkittiin Vuoden Yrittäjyystutkimuksena

Boardmanin Liikkeenjohdollinen tutkimusryhmä (LJT) on myöntänyt Vuoden Yrittäjyystutkimus -tunnustuspalkinnon tutkimukselle, joka tarkasteli suomalaisten ammattikorkeakoulujen opettajien asenteita yrittäjyyskasvatusta kohtaan kolmen vuoden aikana.

Harvinainen pitkittäistutkimus paljasti suuria eroja yksilöiden asenteissa. Yrittäjyyskasvatukseen liittyvällä opettajakoulutuksella ja korkeakoulujen tuella todettiin olevan myönteinen vaikutus. Palkinnon vastaanottivat 6. lokakuuta Keskuskauppakamarilla tutkijat Minna Hämäläinen, Sanna Joensuu-Salo, Kati Peltonen ja Anu Rappaana.

Opettajien asenteet muuttuvat hitaasti – varhainen vaikuttaminen ratkaisee

Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet opettajien asenteiden vaikuttavan merkittävästi opiskelijoiden yrittäjyysvalmiuksiin. Nyt palkittu tutkimus tarjoaa uutta tietoa ammattikorkeakoulujen opettajien asenteiden kehityksestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä.

Vaikka asenteet olivat pääosin myönteisiä, löytyi tutkimuksessa myös hyvin negatiivista suhtautumista yrittäjyyskasvatukseen. Negatiivisia asenteita esiintyi etenkin korkeakouluissa, joissa yrittäjyyttä ei painotettu tai tuettu.

Pitkittäistutkimus osoitti myös, etteivät asenteet juuri muuttuneet ajan myötä. Niihin tulisikin pyrkiä vaikuttamaan jo opettajankoulutuksessa. Ratkaisevaa on myös koulujen johdon ja esimiesten suhtautuminen yrittäjyyden opettamiseen, koulutusalasta riippumatta.

LUT-yliopiston, Seinäjoen ammattikorkeakoulun sekä LAB-ammattikorkeakoulun yhteistyönä toteutettuun tutkimukseen kerättiin aineistoa 14 eri ammattikorkeakoulusta usean vuoden aikana. Tutkimusartikkeli ”The temporal development of teachers’ attitudes on entrepreneurship education” (suom. Opettajien asenteiden ajallinen kehitys yrittäjyyskasvatuksen suhteen) on julkaistu opetusalan johtavassa tiedejulkaisussa ja sen tiivistelmä on avoimesti saatavilla kansainvälisellä ScienceDirect-sivustolla.

Kilpailun raati arvosti harvinaista pitkittäistutkimusta

Valinnan tehnyt työryhmä piti artikkelia merkittävänä lisänä ajankohtaiseen keskusteluun yrittäjyydestä ja siihen rohkaisemisesta Suomessa. Palkittu tutkimus on harvinainen jopa kansainvälisesti, sillä opettajien asenteita yrittäjyyskasvatukseen ei ole aiemmin tutkittu pitkittäistutkimuksena.

”Nuoret ovat enenevissä määrin kiinnostuneita yrittäjyydestä. Palkittu tutkimus tarjoaa tärkeitä näkemyksiä yrittäjyyskasvatuksesta keskeisenä kasvun ajurina. Hienoa nähdä, että pitkäjänteinen panostus yrittäjyyden edistämiseen näkyy opettajien asenteissa ja sen myötä tulevien yrittäjien kykyjen kehittymisessä”, kommentoi Boardman LJT:n valintatyöryhmän vetäjä ja hallituksen jäsen Suvi Konsti-Laakso.

Kolmen tuhannen euron arvoinen tunnustuspalkinto jaettiin jo neljättä kertaa. Palkinnon rahoittaa Yksityisyrittäjäin Säätiö ja sen jakaa Boardman LJT yhteistyössä Perheyritysten liiton, Elinkeinoelämän keskusliiton, Suomen Yrittäjien ja Keskuskauppakamarin kanssa.

Lataa kuvatiedostot
(kuvat täydentyvät palkintojenjakotilaisuuden aikana)

Liikkeenjohdollinen tutkimusryhmä LJT on yksi omistajien, hallituksen ja johdon osaamisverkosto Boardmanin jäsenfoorumeista. Sen tavoitteena on edistää tutkimuksen ja käytännön vuoropuhelua sekä tutkitun tiedon hyödyntämistä päätöksenteossa. Suomalainen yrittäjyystutkimus on yksi sen painopistealueista.

www.boardman.fi

Lisätietoja: markkinointi- ja viestintäpäällikkö Noora Järnefelt, +358 50 300 5251, noora.jarnefelt@boardman.fi, Boardman