YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Henkilöstön hyvinvointi – Sosiaalinen vastuu 

Sosiaalinen vastuu yritystoiminnassa näkyy henkilöstön hyvinvointina ja välittömänä lähiympäristöä ja paikallismarkkinaa tukevana toimintana. Yrittäjän arjessa tämä tarkoittaa huolenpitoa niin henkilöstöstä sekä paikallisympäristöstä. Yritykset, jotka panostavat henkilöstön hyvinvointiin, työturvallisuuteen ja osaamisen kehittämiseen ovat arvostettuja työnantajia, luotettavia kumppaneita.  

Etätyö – kilpailuetuna 

Suomen Yrittäjien toimeksiannosta toteutettu työelämägallupista selviää että mahdollisuus tehdä etätöitä on työnantajan kilpailuvaltti. Etätyö on osoittautunut myönteiseksi työelämässä lisäten itsenäisyyttä, tyytyväisyyttä ja työn tuottavuutta. Sairauspoissaolot ja stressi ovat vähentyneet etätyön myötä.

https://www.yrittajat.fi/wp-content/uploads/2023/10/kalvot-etatyo-1.pdf

Gallupista selviää, että etätyön vaikutukset ovat olleet selvästi useammin positiivisia kuin negatiivisia ja valtaosa (75 %) työllisistä on sitä mieltä, että oma työnantaja suhtautuu myönteisesti monipaikkatyöhön. Melkein puolet etätyötä tehneistä valitsisi mahdollisuuden tehdä monipaikkatyötä tulevaisuudessakin. 

Se on selvä, että mikäli työtä on mahdollista tehdä etänä, monipaikkatyönä ja tätä mahdollisuutta tarjotaan työntekijälle, se auttaa houkuttelemaan huippuosaajia yritykseen. Voidaan myös todeta, että etätyön tarjoaminen on huolehtiminen työntekijöiden hyvinvoinnista niin ikään se kuuluu sosiaalisen vastuun piiriin. 

Kestävän kehityksen tavoitteet ja sosiaalinen vastuu 

Yritykset voivat edistää kestävää kehitystä asettamalla tavoitteita, integroimalla niitä strategiaansa, tekemällä yhteistyötä ja raportoimalla niistä.  

Työnantajana sitoutuminen tarjoamaan turvallisen työympäristön, joka rohkaisee oppimiseen, edistää työhyvinvointia sekä tasa-arvoisuutta, heijastaa yrityksen vastuullista toimintaa. Lisäksi yritys voi sitoutua turvalliseen tiedonkäsittelyyn, luotettavaan viestintään ja läpinäkyvyyteen suhteessa sidosryhmiinsä. 

Yllä mainittujen perustella yritys voi sitoutua edistämään esimerkiksi seuraavat SDG:n tavoitteet:

Lisäksi yrityksen on hyvä määrittää aikataulun ja mittarit, jotka ohjaavat näiden tavoitteiden suunnitelmallista saavuttamista. 

Näiden toimien avulla yritys voi siis vahvistaa sitoutumistaan sosiaaliseen vastuuseen ja edistää kestävää kehitystä liiketoiminnassaan. 

Katso kestävän kehityksen tavoitteet avaava blogipostauksemme tästä

Kirjoittaja: 

Gyöngyi Mátray 
Projektipäällikkö 
Vastuullinen yritystoiminta Pohjois-Karjalassa – kehittämisohjelma