Y-vinkkeli
12.1.2021
Tuija Seipell

Uhka on mahdollisuus

Pandemia on edelleen uhka ja panee johtamistaidot todella lujille myös yrityksissä, joille se on tuonut yllättävää kasvua ja menestystä. Olemme kaikki jatkuvasti uuden ja tuntemattoman edessä. Mutta pandemia on myös muutos- ja kasvumahdollisuus minkä vertaa ei monelle yrittäjälle ja yritykselle tarjoudu koskaan.

Olisi järjetöntä jättää tämä mahdollisuus käyttämättä ja odottaa “jonkun muun” tekevän ratkaisut ja visioivan polun eteenpäin. Yhtä tuhoisaa on sählätä edestakaisin tehden koko ajan muuttuvia pikku säätöjä. Kummankin reagointitavan seurauksena ovat pilatut asiakassuhteet, pilattu tiimihenki ja pilatut kumppanuudet, eli pilattu brändi.

Näiden reaktioiden sijaan nyt on mahdollisuus varmistaa, että yritys ja brändi ovat pandemian jälkeen parempia kuin ennen sitä. Ja nimenomaan parempia asiakkaan kannalta. Muuttuneen asiakkaan kannalta, muuttuneessa maailmassa.

Kaikki johtaminen on muutosjohtamista. Ja riskinotto on yrittämisen perusasioita. Kuten myös sitkeys, kekseliäisyys, kehitystahto, positiivisuus ja usko tulevaisuuteen. Epävarmuudessa, pelossa ja tuntemattoman edessä – kuten myös yllättävän menestyksen edessä – nämä tutut tosiasiat helposti unohtuvat. Mutta laakereilla lepääminen kostautuu lähes aina, koska fiksut innovoivat ja kehittyvät koko ajan. Ja pelko ja epävarmuus ovat edelleen kuin tuli: hyviä renkejä, mutta huonoja isäntiä.

Kysy itseltäsi

Ensimmäiseksi on kysyttävä itseltään kipeitäkin kysymyksiä. Monet ovat viime kuukausina näiden kanssa jo painineet, mutta nyt kun tiedämme, että paluuta entiseen ei todellakaan ole, on vastausten etsiminen entistä oleellisempaa.

Olemmeko edelleen innostuneita siitä mitä teemme? Miksi? Miksi ei? Näkyykö tämä innostus tai sen puute tiimille ja asiakkaille? Miten? Miksi? Miksi ei? Miten me olemme parempi kuin muut? Mitkä ovat arvomme, joista emme tingi? Miksi? Mitä todellista arvoa tuotimme asiakkaillemme? Miten me tämän tiedämme? Onko tilanne edelleen sama? Pysyykö tämä arvo ennallaan? Miksi? Miksi ei?

Jos emme ole vastanneet näihin peruskysymyksiin todella kriittiseltä pohjalta, kun tilanne jostain syystä huomattavasti muuttuu, emme ole valmiita kartoittamaan tulevaisuuden toimintamalleja, koska emme osaa määritellä miksi juuri me teimme mitä teimme. Miksi menestyimme? Mihin perustuu kilpailukykymme ja tuleva menestyksemme? Mitä asiakkaat kaipaavat nyt, kun me emme ole saatavilla?

Kaiken lähtökohta: asiakas

Pandemia on luonut monia kulutuspatoutumia. Haluamme matkustaa, juhlia, shoppailla, harrastaa kulttuuria ja tapailla ihmisiä. Patoutumien uskotaan purkautuvan innostuneen kulutuksen aaltona, mutta kukaan ei tiedä mitä tapahtuu sen jälkeen. Monet asiat tulevat muuttumaan pysyvästi ja vaikuttamaan asiakkaiden käytökseen, mutta emme tiedä mitkä ja miten.

Uusia tarpeita ja uusia mahdollisuuksia kehittyy nyt koko ajan. Yritykset, jotka tietavat mitä haluavat tehdä, miksi, millä arvoilla ja kenelle, osaavat ja uskaltavat myös ennakoida ja luoda tuotteita ja palveluita muuttuviin tilanteisiin.

Uskon myös vahvasti, että asiakkaiden vaatimukset eivät ovat laskeneet, vaikka tuotteiden ja kokemusten saatavuus onkin ollut vähäistä. Vaatimustaso on haaveillessa ja muistellessa kasvanut ja pettymys on siksi todella suuri, jos kokemus ei olekaan kaikkien odotusten mukainen. Alhaiset hinnatkaan eivät auta tässä tilanteessa.

Nyt on myös aika päättää minkälaisia asiakkaita me haluamme tulevaisuudessa palvella. Nyt jos koskaan yritysten, matkailukohteiden, alueiden ja alojen on mietittävä ja määriteltävä minkälaista asiakaskäyttäytymistä haluamme kannustaa. Mitkä ovat Suomen kilpailuvaltteja ja miten me sovimme niihin? Ja sen jälkeen hioa tuotteet ja palvelut tämän ideaaliasiakkaan tarpeet ylittäväksi, iloiseksi yllätykseksi, mikä antaa hänelle jotain positiivista kerrottavaa.

Kun elämässämme ei ole kuukausiin tapahtunut juuri mitään, ei matkoja, juhlia, uusia vaatteita, elokuvailtoja, teatterimatkoja, konferensseja tai tärkeitä tapaamisia, haluamme jotain uutta kerrottavaa. Positiivista. Ihanaa. Erilaista. Arvokasta. Tärkeää. Koskettavaa. Merkityksellistä. Hauskaa. Hienoa. Mikä ikinä onkin ideaalin asiakasryhmämme haave, se meidän tulee tarjota ja ylittää. He kyllä kertovat siitä muillekin.

Pandemian tuomat muutokset luovat koko ajan uusia mahdollisuuksia. Ne tuottavat tarpeita, joihin jonkun on ennen pitkää vastattava. Sen lisäksi jatkuvasti kehittyvät teknologiat luovat koko ajan uusia mahdollisuuksia, joiden avulla sekä tuttuihin että uusiin tarpeisiin voidaan vastata entistä paremmin ja kiinnostavammin. Jatkuvasti etenevät suuret demografiset muutokset yhdistettyinä pandemian tuomiin muutoksiin tarjoavat myös uusia mahdollisuuksia.

Tilanne ei ole toivoton. Tulevaisuus ON täynnä mahdollisuuksia ja tulevaisuuteen ON mahdollista vaikuttaa. Niin raskasta kuin tämä kaikki onkin, tästäkin selvitään. Yrittäjien sitkeydellä ja yhteistyöllä.

Tuija Seipell

Tuija Seipell on Suomessa syntynyt, 38 vuotta Pohjois-Amerikassa asunut ja uransa luonut puhuja, yritysjohdon konsultti, yrittäjä ja kirjoittaja. Viimeiset 30 vuotta hän on asunut Vancouverissa, Kanadan Brittiläisessa Kolumbiassa. Seipell on asiakaskokemuksen, kaupan, matkailualan, muotoilun, trendien, luovuuden, motivaation ja erityisesti tunteiden ja toivon puolestapuhuja. Hänen asiakkaitaan ovat sekä monikansalliset toimijat, mm. Harley Davidson, Nike ja Europarc, etta keskisuuret ja pienet yritykset ja valtiolliset organisaatiot ympäri maailmaa. Seipell on myös maailman luetuin suomalainen bloggaaja. Viimeiset 14 vuotta hän on toiminut maailman vanhimpiin kuuluvan design- ja pop-kulttuuriblogin, The Cool Hunterin päätoimittajana. Sivustolla on kuukausittain yli 2,5 miljoonaa lukijaa ja suosituimmilla artikkeleilla yli 8 miljoonaa. Vuodesta 2016 han on ollut Suomen Lapin markkinointiorganisaatio House of Laplandin Lapland Ambassadoriksi.

www.tuijaseipell.com 
www.thecoolhunter.net
https://www.lapland.fi/house-of-lapland/lapland-ambassadors

Tuija Seipell