Vuoden 2020 maahan muuttanut yrittäjä -kilpailun voittaja Ioan Canta.
1.12.2021 klo 14:47

Eduart Shehu, Theo Turner ja Ivan Ore ovat Suomen Yrittäjien Vuoden maahan muuttanut yrittäjä 2021-finalistit

Vuoden maahan muuttanut yrittäjä 2021 -kilpailuun ehdotettiin 35 yrittäjää. Kolmeksi finalistiksi valikoituvat Eduart Shehu Kangasalasta yrityksellä ES Metsä Oy, Theo Turner Rovaniemeltä yrityksellä Wild About Lapland Oy ja Ivan Ore Lohjalta yrityksellä Cafetoria Roastery Oy.

Business Unplugged tapahtuman peruuntumisen vuoksi voittaja julkistetaan videolla 8.12.2021 Suomen Yrittäjien nettisivuilla.

Eduart valitsi perinteisen suomalaisen toimialan

Eduart Shehu on toiminut yrittäjämäisesti jo lapsesta asti myydessään hedelmiä kotimaassaan Albaniassa. Muutama vuosi Suomeen muuton jälkeen Eduart perusti ES Metsä Oy:n metsäalalle osallistuttuaan ensin yrittäjyyskurssille ja opiskeltuaan metsäkoneenkuljettajaksi. Yrityksellä on tällä hetkellä kolme metsäkonetta ja se on työllistänyt yrittäjän lisäksi useampia muita jo yli vuosikymmenen.

Eduartille on tärkeintä saada asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden täysi luottamus. Rehellisyydestä ja työn laadusta ei voi tinkiä. Elämässä ja työssä täytyy uskaltaa ottaa riskejä ja niiden jälkeen myös kantaa täysi vastuu.

Liikevaihto (2020): 587 000
Henkilöstö: noin 15

Theo tekee elämäntyylistään bisnestä

Lähdettyään Yhdistyneen kuningaskunnan kuninkaallisen merijalkaväen komennosta Theo Turner perusti toiminimen vuonna 2016 Suomen Lappiin. Nykyään osakeyhtiönä toimiva Wild About Lapland Oy tarjoaa matkailijoille ja pienryhmille laadukkaita retkiä ja elämyksiä joulupukin kotikaupungissa Rovaniemellä. Yrittäjä suhtautuu intohimoisesti elämäntyylinsä ja haluaa jakaa unohtumattomia kokemuksia asiakkaidensa kanssa.

Matkailuala on kärsinyt koronapandemiasta rajusti, mutta Theo on onnistunut pitämään yrityksensä haasteista huolimatta pystyssä. Tulevalle kaudelle hän on jälleen palkkaamassa työntekijöitä huolehtimaan ulkomaisten ja kotimaisten turistien toiveiden täyttymisestä. Lisäksi yritys suunnittelee laajentavansa toimintaansa ulkomaille.

Liikevaihto (2020): 313 000
Henkilöstö: kausityöntekijöitä

Ivan toteuttaa unelmia alanvaihtajana

Ivan Ore muutti yli 20 vuotta sitten Perusta Suomeen opiskelemaan diplomi-insinööriksi ja työskenteli valmistuttuaan melkein 12 vuotta Nokialla tutkimusinsinöörinä. Kun Ivan vieraili noihin aikoihin kotimaassaan, tutustui hän perulaisiin luomukahvin viljelijöihin ja tykästyi kahvin makuun niin syvästi, että halusi tuoda kahvia myös Suomeen ja samalla auttaa kahvinviljelijöitä luomaan varmempaa toimeentuloa. Ivan ryhtyi sivutoimiseksi yrittäjäksi perustamalla toiminimen oman työn ohessa ja alkoi maahantuoda ja myydä kahvia, ensin raakakahvina ja myöhemmin itse paahtamanaan luomukahvina. Kun Ivan päätti ryhtyä kokopäiväiseksi yrittäjäksi vaimonsa kanssa, perustivat he Cafetoria Roastery Oy:n vuonna 2012.

Hyvän kahvin tarjoamisen lisäksi yritys on halunnut auttaa ulkomaalaisia työllistymään Suomessa. Cafetoria Roasteryssa on työskennellyt vuosien varrella ihmisiä yli 13 eri maasta. Cafetoria Roasterylla on myös oma kahvimerkki ja Lohjan paahtimon lisäksi yrityksellä on myymälät Helsingissä ja Espoossa.

Liikevaihto (2021): 812 000
Henkilöstö: noin 5 osa-aikaista työntekijää

Voittaja palkitaan 5 000 eurolla

Työeläkeyhtiö Elo palkitsee Vuoden maahan muuttaneen yrittäjän 5 000 eurolla. Kaksi muuta finalistia saavat Suomen Yrittäjien kunniakirjat.

Tuomaristo tekee vaikean päätöksen näiden kolmen hyvin erilaisista taustoista tulevan yrittäjän väliltä. Palkintoraatiin kuuluvat Suomen Yrittäjien maahan muuttaneiden yrittäjien verkoston puheenjohtaja Ali Giray, vuoden 2020 voittaja Ioan Canta, työeläkeyhtiö Elon yhteysjohtaja Marko Hara ja Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen.

Lisätietoja: verkostokoordinaattori Heiju Simola

Muita kiinnostavia aiheita