Ekonomisti Roope Ohlsbom. Kuva: Johanna Erjonsalo
27.6.2023 klo 13:05

EU:n hiilirajamekanismi eli CBAM voimaan lokakuussa 2023

EU:n tulevan hiilirajamekanismin (Carbon Border Adjustment Mechanism, CBAM) raportointivelvollisuus alkaa lokakuussa 2023. Mekanismi koskee EU:n ulkopuolelta tuotuja rauta- ja terästavaroita (myös näistä tavaroista valmistetut tavarat, esimerkiksi ruuvit, mutterit ja prikat), sementtiä, alumiinia, lannoitteita, tiettyjä kemikaaleja ja tuontisähköä.

Hiilirajamekanismi (asetus hiilidioksidipäästöjen säätömekanismin perustamisesta rajalle) on osa Euroopan vihreän kehityksen 55-valmiuspakettia. Sen tarkoitus on ehkäistä hiilivuotoa eli päästöjen ohjautumista EU:n ulkopuolelle.

Kun EU:n asetuksessa määritettyjä tavaroita tuodaan EU:n tullialueelle, maahantuojan on 1.10.2023 alkaen tehtävä neljännesvuosittain tuonnista raportti Euroopan komissiolle. Velvollisuus koskee kaikkia yksityishenkilöitä ja yrityksiä, jotka tuovat maahan CBAM-tavaroita.

Ensimmäinen raportti on annettava 31.1.2024 mennessä. Siinä ilmoitetaan tiedot ajalta 1.10.2023–31.12.2023. Raportissa tulee selvittää tuontitavaran määrä, tavaran suorat ja epäsuorat päästöt, mahdollinen alkuperämaassa maksettu hiilen hinta ja siitä saadut kompensaatiot. Tuotekohtaisia laskentasääntöjä ei ole vielä julkaistu, koska päästöjen laskentatapaa tarkennetaan vielä. Tulli tiedottaa asiasta heti, kun tiedot ovat saatavilla.

2026 alusta maahantuojan hankittava CBAM-todistuksia

Vuoden 2026 alusta alkaen maahantuojan on

• hankittava tuontitavaroiden valmistuksessa syntyneitä päästöjä vastaava määrä CBAM-todistuksia
  • tehtävä vuosittainen CBAM-ilmoitus komissiolle.

Suomessa toimivaltaisena viranomaisena toimii Tulli. Tulli neuvoo yrityksiä, myöntää valtuutetun CBAM-ilmoittajan lupia ja myy CBAM-todistuksia. Tarkemmat ohjeet ja CBAM-tavaran maahantuojan aikataulu Tullin sivuilla: Hiilirajamekanismi (CBAM) – Tulli.

Yrittäjän kannattaa ilmoittaa heti CBAM-tavaran toimittajalle uusista vaatimuksista

Jos tuontitavarasi kuuluu asetuksen soveltamisalaan (CBAM-tavaroiden tullinimikkeet), tavaran toimittajalle tulisi ilmoittaa tulevista vaatimuksista mahdollisimman pian. Huomioikaa uudet vaatimukset myös meneillään olevissa sopimusneuvotteluissa. Tavaran toimittajalta kerätyt tiedot ilmoitetaan Tullin kautta 1.1.2024 alkaen, mutta tiedot tulee olla kerättynä jo ajalta 1.10.2023–31.12.2023.

CBAM-tavaroiden tuonti muuttuu luvanvaraiseksi vuoden 2026 alussa. Valtuutetun CBAM-ilmoittajan lupia voi hakea Tullilta 1.1.2025 alkaen.

Lisää aiheesta:

Tullin hiilirajamekanismia käsittelevät sivut: Hiilirajamekanismi (CBAM) – Tulli

Tilaa tullin hiilirajamekanismin uutiskirjeet sähköpostiisi: Tilaa uutiskirjeitä – Tulli

Työ- ja elinkeinoministeriön tiedote: Työryhmä valmistelemaan hiilirajamekanismin kansallista toimeenpanoa – Työ- ja elinkeinoministeriön verkkopalvelu (tem.fi)

Tietoa Euroopan komission sivulla: Carbon Border Adjustment Mechanism (europa.eu)

Lisätietoja:

Roope Ohlsbom, ekonomisti, roope.ohlsbom@yrittajat.fi, 050 352 8565