7.6.2016 klo 11:18

Hallituksen uskallettava toteuttaa ohjelmansa

Paikallisen sopimisen lainsäädäntöä valmistellut työryhmä jätti mietintönsä työ- ja elinkeinoministeriölle tänään. Suomen Yrittäjät jätti mietintöön eriävän mielipiteen.

Suomen Yrittäjät ei hyväksy mietinnössä esitettyä järjestelmää, jossa vain tiettyyn ammattiliittoon kuuluva luottamusmies voisi olla paikallisen soimisen osapuoli silloin, kun työehtosopimus sitä edellyttää. Luottamusmiesvaatimus johtaisi työntekijöiden velvoitteeseen järjestäytyä työehtosopimuksen tehneeseen ammattiliittoon, jos työpaikalla halutaan sopia paikallisesti poiketen tietyistä työehtosopimuksen mukaisista työehdoista. Tämä vaikeuttaisi sopimista.

Lainsäädäntöön on jo 2001 nimenomaisesti järjestäytymättömiä yrityksiä varten luotu luottamusvaltuutettua koskeva sääntely. Se ei edellytä järjestäytymistä yritykseltä eikä työntekijältä. Suomen Yrittäjät on esittänyt lainsäädännön pohjaksi mallia, jonka mukaisesti paikallisen sopimisen työntekijöitä edustavaksi sopijakumppaniksi hyväksytään luottamusmiehen ohella myös luottamusvaltuutettu tai muu henkilöstön valitsema edustaja. Lisäksi paikallinen sopimus on voitava tehdä työnantajan ja henkilöstön kanssa yhdessä, jos työntekijät näin haluavat.

Sopimisen rajat tulisivat aina työehtosopimuksesta, joten järjestäytymättömät yritykset eivät pääsisi parempaan asemaan. Malli asettaisi myös työntekijät keskenään yhdenvertaiseen asemaan järjestäytymisestä riippumatta.

Pääministeri Juha Sipilä on ilmoittanut, että työryhmän ehdotuksia ei oteta jatkovalmisteluun.

Hallitusohjelman kirjaukset käyttöön

Paikallisen sopimisen edistäminen vesittyi, kun hallitus siirsi keskeisimmän työmarkkinoiden rakenneuudistuksen työmarkkinaosapuolten neuvottelupöytään. Suomen Yrittäjät kannustaa hallitusta käyttämään vaaleissa kansalta saamaansa valtaa ja toteuttamaan omaa ohjelmaansa rohkeasti. Työmarkkinoille tarvitaan perinpohjainen reformi, jotta yritykset voivat pärjätä kansainvälisessä kilpailussa ja luoda työpaikkoja. Laaja mahdollisuus aitoon paikalliseen sopimiseen työpaikoilla olisi kilpailukyvyn ja kasvun parantamisessa avainasemassa.

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjien eriävä mielipide paikallisen sopimisen lainsäädäntöä valmistelleen työryhmän mietintöön:

toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi

johtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472, janne.makkula@yrittajat.fi