9.12.2020 klo 17:02

Ioan Canta on Vuoden maahan muuttanut yrittäjä 2020

Ioan Canta on Vuoden maahan muuttanut yrittäjä 2020. Tiukassa kisassa finalisteiksi ylsivät sarjayrittäjäpariskunta Darja ja Jean-François Flogny ja digitaalisen maailman yrittäjä Alexander Ivaine.

Vuoden maahan muuttanut yrittäjä -kilpailulla tuodaan esiin maahan muuttaneet yrittäjät ja heidän merkityksensä arjen sujuvuudelle. Voittaja julkistettiin Suomen Yrittäjien Business Unplugged -tapahtumassa 9.12.2020.

Tarina ja vastuullinen tapa toimia toivat voiton Ioan CantalleRomanialastaustainen Ioan Canta yrityksestä BNA Flonel valittiin vuoden 2020 voittajaksi. Tuomaristo oli erityisen vaikuttunut siitä, että Canta on tehnyt pitkäjänteisesti ja sinnikkäästi töitä kasvattaakseen yritystään kotisiivouksesta kattamaan toimistosiivoukset, rakennussiivoukset, loppusiivoukset sekä työpohjaiset rakennusurakoinnit, rakennussuojaukset sekä henkilöstövuokrauksen. Yritys on tehnyt kannattavaa kasvua ja tulosta kautta linjan. Työntekijöitä on 45.

Yrityksen työntekijät ovat viihtyneet töissä pitkään, ja Canta panostaa yhteiskuntavastuulliseen toimintaan muun muassa tukemalla Invalidiliiton työtä vammaisten lasten ja heidän perheidensä hyväksi sekä tukemalla syöpätutkimusta.

Canta on joutunut ennakkoluulojen kohteeksi romanialaisen taustansa vuoksi, ja joutunut sen vuoksi tekemään tuplasti töitä kasvattaakseen yritystään ja rakentaakseen luottamusta asiakkaisiin. Tuomaristo koki, että Cantan tarina, asenne, liiketoimintastrategia ja vastuullinen toiminta ansaitsevat tulla huomioiduksi viiden tuhannen euron pääpalkinnolla ja Vuoden maahan muuttanut yrittäjä 2020-tittelillä.

Työeläkeyhtiö Elo palkitsi voittajan 5 000 eurolla.

Jean-François ja Darja Flognyn yrittäjämäinen asenne ja sitoutuminen henkilöstöön saivat kiitosta

Jean-François ja Darja Flogny ovat todellisia sarjayrittäjiä ja intohimoisia tekijöitä, jotka pitävät työntekijöistään hyvää huolta.

Flognyn pariskunnalla on kolme Kolin kansallispuiston palveluihin keskittynyttä yritystä. He haluavat edistää koko Pohjois-Karjalan matkailun kehitystä sekä nostaa rohkeasti esille myös syrjäseudulla yrittämisen haasteita ja rekrytoida alueelle ulkomaista työvoimaa. Tuomaristo oli vaikuttunut yrittäjäpariskunnan pelkäämättömästä asenteesta, rohkeudesta toimia yrittäjinä useammassa yrityksessä ja rakkaudesta yrittämisen lajiin.

Kolmessa yrityksessä on vakityisesti töissä kymmenkunta työnteijiää, matkailusesonkeina kolmisenkymmentä.

Alexander Ivainen kekseliäisyys ja korkea digiosaaminen tekivät vaikutuksen

Alexander Ivaine on älykkään kaupungin suunnitteluun keskittyvän kasvuyrityksen omistaja, joka toimii tärkeällä nykytekniikkaa ja ympäristöystävällisyyttä edustavalla alalla.

Ivaine on sähköautojen lataustolppa eTolpan ja pysäköintiratkaisu eParkingin takana ja ponnistanut yrittäjäksi Hervannan teknisestä yliopistosta.

Idea yritykseen lähti opiskelijoiden yksinkertaisesta tarpeesta päästä lämpimällä autolla liikenteeseen ja on nyt siinä pisteessä, että se tuottaa laajemmin tulevaisuuden ratkaisuja. Tuomaristo oli vaikuttunut Ivainen korkeasta osaamisesta ja kekseliäisyydestä sekä vakuuttunut siitä, että IGL-Technologies on tullut markkinoille jäädäkseen. Ivaine työllistää 10 henkilöä.

Palkintoraatiin kuuluivat Suomen Yrittäjien maahan muuttaneiden yrittäjien verkoston puheenjohtaja Ali Giray, vuoden 2019 voittaja Faisa Egge, työeläkeyhtiö Elon yhteysjohtaja Marko Hara ja Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen.

Lisätietoja:

verkostopäällikkö Aicha Manai, Suomen Yrittäjät, p. 044 555 3220, aicha.manai @ yrittajat.fi