Lähes 1 600 yrittäjää on ehdolla aluevaaleissa. Lähde: Suomen Yrittäjät ja oikeusministeriö.
11.1.2022 klo 12:34

Lähes 1 600 yrittäjää ehdolla aluevaaleissa – Peräti kolme neljästä yrittäjästä aikoo äänestää

Yrittäjät aikovat vahvasti vaikuttaa sote-vaaleissa, sillä peräti 75 prosenttia yrittäjistä kertoo äänestävänsä, osoittaa tuore Yrittäjägallup. Hyvinvointivaaleissa riittää valittavaksi yrittäjiä, joista äänestää: 1 575 yrittäjää on ehdolla eri puolueiden listoilta.

– Yrittäjät tahtovat vahvasti vaikuttaa ensimmäisissä aluevaaleissa. Yrittäjät on tärkeä ehdokasryhmä lähes jokaisessa puolueessa ja kolme neljästä yrittäjästä aikoo äänestää. Yrittäjille on tärkeää, kuinka palvelut järjestetään ja miten sote-miljardit käytetään, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjien sanoo.

– Yrittäjää kannattaa äänestää, koska yrittäjä tietää, että laadukkaat sote-palvelut voidaan turvata suomalaisille järkevin kustannuksin vain monituottajamallilla, jossa hyödynnetään julkisen sektorin, sote-yritysten sekä järjestön osaamista ja resursseja. Kun äänestää yrittäjää, äänestää vapautta valita, Pentikäinen sanoo.

– Yrittäjät esimerkiksi esittävät, että valinnanvapauden mahdollistavat ja hoitojonoja lyhentävät palvelusetelit otetaan laajalti käyttöön hyvinvointialueilla. Tämä on täysin valittavien sote-päättäjien käsissä.

Tämänhetkisen tiedon mukaan yrittäjäehdokkaita on eri puolueiden listoilla yhteensä 1 575.

Kokoomuksella eniten yrittäjäehdokkaita, Liike Nytillä suhteessa eniten

Kokoomuksella on eniten yrittäjäehdokkaita (405), toiseksi eniten keskustalla (330) ja kolmanneksi eniten perussuomalaisilla (289).

Kun katsotaan yrittäjäehdokkaiden osuutta kunkin eduskuntapuolueen ehdokkaista, selkeä ykkönen on Liike Nyt, jonka ehdokkaista 26 prosenttia on yrittäjiä.

Miksi aluevaalit ovat yrittäjille tärkeät?

• Sote-sektorille käytetään noin 21 miljardia euroa vuosittain.
  • Alalla työskentelee 400 000 ammattilaista, joista 88 000 yksityisellä sektorilla.
  • Sote-alan yrityksiä on noin 18 200. Neljä viidestä on enintään neljän hengen yrityksiä.
  • Alalle tarvitaan tulevina vuosina yli 200 000 työntekijää lisää.
  • Hyvinvointialueet ovat merkittäviä ostopalveluiden hankkijoita.

Ennakkoäänestysaika kotimaassa 12. – 18.1.2022. Varsinainen vaalipäivä on 23.1.2022.

Lisätietoja:

Muita kiinnostavia aiheita