21.6.2017 klo 15:26

Postijako harvenee – Yrittäjät paremmin mukaan jakamaan haja-asutusalueiden postit

Postilain muutos hyväksyttiin tänään eduskunnassa. Yrittäjät kehuu yrittäjyyden hyödyntämistä haja-asutusalueilla, mutta vaatii Postia luopumaan rönsyistä ja keskittymään lajitteluun ja jakelun järjestämiseen.

Eduskunnan tänään hyväksymä postilain muutos muun muassa velvoittaa Postin kilpailuttamaan yleispalvelupostin jakelun haja-asutusalueilla ja harventaa taajamissa yleispalvelupostin jakeluminimin viidestä kolmeen kertaan viikossa. Muutoksilla vastataan vähenevään jaettavan postin määrään. Muutokset tulevat voimaan mahdollisimman pian.

Jakelun kilpailuttamisvelvoite hyvä – laajennettava koko maahan

Suomen Yrittäjien mielestä Postin tehtävän on oltava toimia valtakunnallisena lajittelu- ja logistiikkaosaajana ja ammattimaisena ostajana ja kilpailuttajana jakelupalveluissa. Tuotannon Posti hankkisi kokonaan yrittäjiltä.

– Postilain muutoksen mukanaan tuoma osittainen kilpailuttamisvelvoite on hyvä alku, mutta se pitää laajentaa valtakunnalliseksi, kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin Suomen Yrittäjistä sanoo.

Grekinin mukaan jakelupalveluiden kilpailutukset pitää toteuttaa riittävän pieninä kokonaisuuksina, jotta pienemmilläkin yrityksillä on mahdollisuus olla mukana. Kuljetusten yhdistämisen esimerkiksi koulukyyteihin tulee olla mahdollista, jotta hallitusohjelmatavoitteet tuetuista henkilökuljetuksista saatavista 10 prosentin säästöistä toteutuisivat.

Postin rönsyt myytävä pois pienissä osissa

Posti on laajentunut yritysostoin pois varsinaisesta tehtävästään. Se on laajentanut toimintaansa aloille – esimerkiksi kotipalveluihin – jotka yrittäjät voivat hoitaa. Suomen Yrittäjien mukaan valtion ei pidä omistaa monialayhtiötä ilman strategista intressiä.

– Valtion tulisi vaatia Postia keskittymään postipalveluihin ja luopumaan muusta, aivan kuten valtio omistajaohjasi Leijona Catering Oy:tä keskittymään vain puolustusvoimien palveluun, Grekin sanoo.

Posti ei ole voinut osoittaa, että se ei laajene uusille liiketoiminta-alueille tuotoilla, jotka se on kerännyt lakisääteisen yleispalvelutehtävän hoitamisesta.

– Ei ole oikein, jos yleispalvelutuotoilla subventoidaan muuta liiketoimintaa.

Grekin huomauttaa, että keskittyminen postipalveluihin parantaisi niiden laatua, joka nyt on päässyt heikentymään.

– Postin kotipalvelut, ruohonleikkaus, bensabongaus, sisälogistiikka ja elintarvikekuljetukset hyllytyksineen on etumatkalla yksityisiin vastaaviin toimijoihin nähden, sillä Postilla on vahva aiemman monopoliaseman perusteella saavutettu taloudellinen asema ja synergiaetuja reiteistä, joita ne muutoinkin kulkevat.

Sosiaali- ja terveyspalvelu- ja maakuntauudistuksessa edellytetään, etteivät kunnat saa enää järjestää eikä tuottaa näitä palveluita, vaan maakunta vastaa niistä.

– On linjatonta, että samanaikaisesti valtio-omisteinen yhtiö valtaa sote-markkinoita yritysostoin, Grekin sanoo.

– Kotipalveluista, bensabongauksesta ja nurmenleikkuusta luovuttaessa on huolehdittava että myynti ei synnytä uutta monopoliasemaa yhdelle toimijalle, vaan myydään mieluummin osissa.

Lisätietoja:

kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin, Suomen Yrittäjät, p. 050 550 3488, satu.grekin@yrittajat.fi