12.3.2021 klo 16:58

Ulkonaliikkumiskielto olisi täyskatastrofi yrityksille

Hallitus suunnittelee ulkonaliikkumiskieltoa, joka käytännössä tarkoittaisi asiointi- ja kyläilykieltoa niillä alueilla, joita se koskisi. ”Tämä olisi täyskatastrofi pääkaupunkiseudun kaupan ja palvelualan yrityksille, joista moni on jo nyt henkitoreissaan”, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Yrittäjät vetoaa päättäjiin, että ulkonaliikkumiskiellon sijaan tutkitaan kaikki muut keinot taudin taltuttamiseen. Asiaa on käsitelty hallituksessa tällä viikolla.

– Maskipakkoa voidaan edelleen tiivistää ja laajentaa. On myös muita keinoja hillitä pandemiaa. Ulkonaliikkumiskieltoa olisi lisäksi hyvin vaikea, ellei mahdoton valvoa, Pentikäinen sanoo.

– Ymmärrämme tautitilanteen vakavuuden, mutta päättäjien pitää ymmärtää myös liikkumiskiellon hinta: työttömyys, konkurssit ja niiden aiheuttamat seuraukset. Politiikkaa ei voi tehdä vain pandemiaa ajatellen. Pitää nähdä kokonaisuus, hän lisää.

Jos asiointikielto tulee voimaan, se tarkoittaa erittäin suuria ongelmia niille kaupan ja palvelualojen yrityksille, jotka toimivat kiellon piirissä olevilla alueilla. Jo tällä hetkellä yritysten vaikeudet ovat suurimmat pääkaupunkiseudulla.

– Jos kielto kestää viikkoja, se voi tarkoittaa miljardiluokan liikevaihtomenetyksiä, Pentikäinen sanoo.

Jos hallitus edistää ulkonaliikkumiskieltoa, sen pitää ehdottomasti samalla aikaa linjata yritystuista ja lainsäädäntömuutoksista, jotka auttavat yrityksiä selviytymään.

– Tukilinjaukset pitää tehdä samalla, jotta yrityksillä on edes jonkinlainen näkymä eteenpäin. Lisäksi pitää nopeuttaa yhteistoiminta- ja lomautusprosesseja, jotta yrityksillä on edes mahdollisuus sopeutua uuteen tilanteeseen. Myös rokotuksia pitää keskittää välittömästi alueille, joilla tauti leviää pahimmin ja jotka uhataan sulkea, Pentikäinen vaatii.

– Jos asiointikielto tulee voimaan maaliskuussa, myös sopeuttamista tukevat lainsäädäntömuutokset ja tieto kompensaatiomalleista pitää olla tiedossa, hän edellyttää.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi