Työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén. Kuva: Markus Sommers.
27.6.2022 klo 10:00

Yrittäjägallup: Moni yrittäjä ei lomaile – kolmannes yrittäjistä on pitänyt enintään viikon lomaa

Lomien pitäminen on monille yrittäjille edelleen kovin hankalaa alkavalla lomakaudella. Yrittäjistä vain kolmannes pitänyt lomaa viimeisen vuoden aikana enintään viikon. Keväällä 2020 heitä oli vielä vähemmän, vain 26 prosenttia. Vain puolet, 52 prosenttia, yrittäjistä kokee pystyvänsä pitämään lomaa riittävästi. Osuus on hieman kasvanut viime vuosina.

Myös yrittäjän on tärkeä pitää lomaa. Se on tärkeää jaksamiselle, mutta myös ajattelun uudistumiselle ja yritystoiminnan kehittämiselle. Valitettavasti monelle loman pitäminen on hyvin vaikeaa – joko taloudellisista syistä tai sen takia, ettei ole sijaista. Mahdollisuus lomailla jakautuu tässä maassa kovin epätasaisesti, mikä ei ole reilua, sanoo johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä.

Neljä viikkoa tai sitä enemmän pitää lomaa yrittäjistä 31 prosenttia. Tämä osuus on pienentynyt kahden vuoden takaisesta, jolloin se oli 36 prosenttia.

Yrittäjien jaksamisessa valoisia merkkejä – enemmistö innostunut työstään

Yrittäjien jaksamista on koetellut erityisesti kaksi pandemiavuotta. Nyt yrittäjistä 17 prosenttia kokee olevansa jatkuvasti ylirasittunut tai lähellä loppuun palamista. Vielä vuosi sitten heitä oli 23 prosenttia.

– Yrittäjien jaksamisongelmat ovat vähentyneet, mikä on hyvä asia. Kolmanneksella ei ole jaksamisongelmia ja 48 prosenttia on joskus ylirasittunut, mitä voi yrittäjän elämässä pitää työhön kuuluvana, Suomen Yrittäjien työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén sanoo.

– Myönteistä on myös se, että yhä useampi hakee apua työssäjaksamiseen. Nyt heitä oli 15 prosenttia, kun vielä vuosi sitten osuus oli kymmenen prosenttia, hän jatkaa.

Tärkein tuki jaksamisongelmissa on puoliso, mutta työterveyshuollon osuus on kasvanut (nyt 36 %, vuosi sitten 30 %). Sitäkin voi pitää myönteisenä kehityksenä.

Suuri enemmistö yrittäjistä (78 %) sanoo olevansa innostunut työstään jatkuvasti tai useimmiten. 77 % ilmoittaa olevansa tyytyväinen elämäänsä samalla tavalla mitattuna.

Yrittäjien työtahti hieman hellittänyt

Yrittäjän tekemien työtuntien määrä näyttäisi olevan hieman laskussa. 37 prosenttia tekee nyt alle 39 tuntia viikossa, kun keväällä 2020 heitä oli 27 prosenttia.

Myös yli 60 tuntia tekevien osuus on vähentynyt. Heitä oli keväällä 2020 20 prosenttia ja nyt 13 prosenttia.

– Tässä näkynee koronakriisin vaikutus. Kun kriisi alkoi, tilanne oli erittäin hankala ja vaati pitkää päivää. Sittemmin se on helpottunut, mikä näkyy työtaakassa, Makkula arvioi.

Tutustu tuloksiin tarkemmin tästä.

Yrittäjägallupin toteutti tutkimuslaitos Kantar. Tiedonkeruu tehtiin 24.5.–2.6.2022 välisenä aikana. Tutkimukseen vastasi 1 022 pk-yrityksen edustajaa. Tulosten luottamusväli on kokonaistuloksen osalta +- 3,1 prosenttiyksikköä.

Lisätietoja: Harri Hellstén, työmarkkina-asioiden päällikkö, 050 5020111, harri.hellsten@yrittajat.fi; Janne Makkula, johtaja, 040 5812472, janne.makkula@yrittaja.fi