16.10.2019 klo 10:02

Yrittäjägallup: Ongelma yritysten välisistä ylipitkistä maksuajoista laajenee

Suuret yritykset maksavat laskunsa pienille yrityksille entistä hitaammin. Ongelma näyttää laajenevan entistä pienempiin yrityksiin. Myös se yleistyy, että pitkästä maksuajasta ei sovita, vaikka laki niin määrää. Tiedot käyvät ilmi Yrittäjägallupista.

Ovatko asiakasyritykset pidentäneet kahden viimeisen vuoden aikana laskujen maksuaikoja, kysyi Kantar TNS Suomen Yrittäjien pyynnöstä yrittäjiltä. 1006 yrittäjää vastasi. Heistä 36 prosenttia kertoi maksuaikojen pidentyneen. Osuus on noussut vuoden takaisesta neljällä prosenttiyksiköllä.

Suurin ongelma on yli 10 työntekijän yrityksissä. Niistä 49 prosenttia vastasi asiakasyritysten pidentäneen maksuaikoja. 2–9 työntekijän yrityksissä näin oli 40 prosentilla. Yksinyrittäjille maksetaan vähän napakammin, heistä 28 prosenttia kertoi pidentyneistä maksuajoista.

– Huolestuttavaa on, että myös yksinyrittäjissä ongelma on vuodessa yleistynyt: vuosi sitten heistä 22 prosenttia kärsi pitkistä maksuajoista. Ongelma näyttää siis laajenevan, lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Laki edellyttää sopimista, mutta lakia ei noudateta

Maksuaikoja venyttävät edelleen eniten suuret yritykset. Näin vastasi 67 prosenttia yrittäjistä, jotka olivat kokeneet pidentyneitä maksuaikoja. Tilanne oli suunnilleen sama vuosi sitten tehdyssä kyselyssä.

Maksuehtolaki määrää, että jos maksuajaksi halutaan yli 30 päivää, siitä pitää erikseen sopia yritysten kesken. Näin ei näytetä toimivan: Yli 30 päivän maksuajoista kärsiviltä kysyttiin, onko pitkästä maksuajasta sovittu. 61 prosenttia vastaajista kertoi, että ei. Tämäkin tilanne on pahentunut vuoden takaisesta, silloin osuus oli 56 prosenttia.

Kyselyn perusteella yrittäjät ovat entistä valmiimpia maksuehtolain kiristämiseen: sitä kannatti 44 prosenttia vastaajista. Lakia ei kiristäisi 29 prosenttia. Kiristämistä vastustavien osuus on tippunut vuoden takaisesta 10 prosenttiyksiköllä.

Tiina Toivosen mukaan kysely osoittaa, että lakia pitää kiristää.

– Pääministeri Rinteen hallituksen ohjelmassa on tästä hyvä kirjaus. Nyt pitää selvittää tehokkaimmat keinot. Pienyrittäjä tarvitsee laista turvan, ettei joudu kassakriisiin.

– Lisäksi valvontaa pitää kiristää, jotta ainakin laajamittaisesti lain vastaisesti toimivat jäisivät kiinni.

Lisätietoja:
Tutustu Yrittäjägallupin tuloksiin maksuajoista.

työmarkkinajohtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472, janne.makkula @ yrittajat.fi
lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen, Suomen Yrittäjät, p. 041 528 5679, tiina.toivonen @ yrittajat.fi