Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen. Kuva: Mikko Mäntyniemi
16.3.2022 klo 08:58

Yrittäjät: Kuljetusalan kustannuskriisiin vastattava jakeluvelvoitteen väliaikaisella poistamisella

Suomen Yrittäjät vaatii hallitukselta toimia polttoainehintojen rajusta noususta kärsivän kuljetusalan tukemiseksi. Suomen Yrittäjien mielestä jakeluvelvoitteesta luopuminen määräajaksi olisi tehokas ja nopeavaikutteisin keino ahdingossa olevan kuljetusalan auttamiseksi.

–  Polttoainehintojen nousu on niin rajua, että merkittävä määrä kuljetusalan yrityksiä uhkaa kaatua, jollei dieselin pumppuhintaa saada laskettua, sanoo liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen Suomen Yrittäjistä.

Ukrainan sodan alettua dieselin pumppuhinta on noussut kymmeniä senttejä litralta.  Polttoainehintojen viime vuonna alkanut nopea kallistuminen ajoi yrityksiä ahtaalle jo ennen sotatilaa.

– Polttoainehintojen nousu on ajanut lukuisat yritykset kriisiin. Vastauksena tilanteeseen jakeluvelvoite tulee liikennepolttoaineissa poistaa määräaikaisesti, vaatii Suomen Yrittäjien Vehmanen.

Jakeluvelvoitteen poisto laskisi dieselin hintaa nopeasti arviolta noin 30 senttiä per litra.

– Myös julkisessa keskustelussa esillä olleisiin liikenteen veronalennuksiin verrattuna jakeluvelvoitteesta määräajaksi luopumista puoltaa se, että keinona se on valtiontalouden kannalta merkittävästi kestävämpi, Vehmanen toteaa.

Suomen Yrittäjät pitää kuitenkin tärkeänä, että jakeluvelvoitteesta luopuminen on vain väliaikainen toimi ja velvoite palautetaan käyttöön mahdollisimman nopeasti. Liikenteen päästövähennyksiä on edistettävä määrätietoisesti ja jakeluvelvoite on raskaan liikenteen päästövähennyskeinona tehokas.

Ammattidieselin valmistelua kiirehdittävä

Väliaikaisen jakeluvelvoitteesta luopumisen lisäksi Suomen Yrittäjät kiirehtii ammattidieselin valmistelua.

–  Ammattidieseliä tarvitaan kustannustehokkaan logistiikan turvaamiseksi. Hallituksen on vauhditettava lakimuutoksen valmistelua, jotta ammattidiesel saadaan käyttöön ilman viivytyksiä, Vehmanen toteaa.

Käytännössä ammattidiesel tarkoittaa sitä, että raskaisiin ajoneuvoihin tankattaisiin samaa dieseliä kuin aiemminkin. Yrittäjä voisi hakea palautusta maksamistaan polttoaineveroista.

Kustannusnousu osuu lähes kaikkiin yrityksiin

Suuresta polttoainekulutuksestaan johtuen liikennepolttoaineiden hinnan nousu on osunut erityisen voimakkaasti raskaan liikenteen yrityksiin. Suomen Yrittäjät muistuttaa, että kuljetuskustannusten nousu vaikuttaa kuitenkin lähes jokaisen yrityksen toimintaan vähintään välillisesti.

Raskaan liikenteen toimijoiden lisäksi kallis polttoaine ajaa myös esimerkiksi taksiautoilijat ja pakettiautolla kuljetuksia tekevät yrittäjät ahtaalle. On syytä myös selvittää, mikä olisi kustannustehokkain keino heidän auttamiseksi. Välillisesti polttoaineen raju kallistuminen vaikuttaa kaikkiin yrityksiin, jotka tarvitsevat kuljetuksia.