Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Kuva: Johanna Erjonsalo
27.1.2023 klo 10:26

Yrittäjät: Työmarkkinamalli ei toimi, ylisuuret palkankorotukset vastuuttomia

“Suomea uhkaa työtaisteluiden aalto, joka vaikeuttaa jo valmiiksi vaikeaa taloustilannetta ja nakertaa tulevan kasvun eväitä. On erittäin valitettavaa, että Teollisuusliitto hylkäsi valtakunnansovittelijan ehdotuksen”, sanoo Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Yrittäjät muistuttaa, että kenenkään työntekijän ei ole pakko osallistua työtaistelutoimiin.

Teknologiateollisuuden ja Teollisuusliiton työriita jatkuu. Teollisuusliitto hylkäsi valtakunnansovittelijan sovintoesityksen perjantaina 27.1.2023.

“Päätös oli hyvin valitettava. Ylisuuret palkankorotukset ja yrityskohtaisen liikkumatilan puute johtavat lomautuksiin ja irtisanomisiin. Monet vireillä olevat muutosneuvottelut ovat tästä osoitus. On selvää, että inflaatio iskee ostovoimaan. Se iskee voimalla myös yrityksiin, joista monet ovat ahtaalla”, Pentikäinen sanoo.

Monet työmarkkinaneuvottelut seisovat nyt odottamassa teknologia-alan ratkaisua.

“Neuvottelusuma seisoo ja kasautuu nyt, koska järjestelmä on jäykkä ja keskitetty. Samalla ay-liike näyttää hyväksyvän vain korkeat yleiskorotukset. Yrityskohtaisuudesta ei ole tietoakaan. Suomen työmarkkinajärjestelmä osoitti jälleen toimimattomuutensa”, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.

“Meidän pitää päästä keskitetystä mallista hajautettuun sopimiseen, jossa on riittävästi tilaa yritys- ja työpaikkakohtaisille ratkaisuille”, Makkula sanoo.

Työtaistelutoimiin osallistuminen vapaaehtoista

Suomen Yrittäjät muistuttaa, että järjestäytymättömiä työntekijöitä liiton julistama ylityökielto, vuoronvaihtokielto, lakko tai muu työtaistelutoimi ei velvoita millään tavalla. Myös ammattiliittoihin kuuluvat työntekijät saavat halutessaan tehdä ylitöitä myös ylityökiellon aikana.

“Työtaisteluun kuten lakkoon tai ylityökiellon noudattamiseen osallistuminen on työntekijälle täysin vapaaehtoista, eikä työntekijöitä voida pakottaa osallistumaan työtaisteluun”, Makkula sanoo.

“Jos liittoon kuuluva työntekijä ei noudata liiton julistamaa työtaistelutoimenpidettä, voi noudattamatta jättämisellä olla ainoastaan yhdistysoikeudellisia seuraamuksia, eli esimerkiksi liitosta erottaminen”, Makkula jatkaa.

Lisätietoja: Mitä ylityökielto tarkoittaa käytännössä – Tässä uutisessa ohjeet yrittäjille.

Lisätietoja: Mikael Pentikäinen, toimitusjohtaja, 040 5041944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi, Suomen Yrittäjät ja Janne Makkula, johtaja, 040 581 2472 · janne.makkula@yrittajat.fi.