Työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén. Kuva: Markus Sommers.
16.6.2022 klo 14:34

Yrittäjät: Yrittäjän eläkelakia täsmennetään, yksisilmäinen soveltaminen vältettävä

Hallitus on tänään antanut eduskunnalle esityksen uudistuksista Yrittäjän eläkelakiin (YEL). Suomen Yrittäjät esittää, että eduskunta vielä parantaisi esitystä niin, että eri alojen erityispiirteet tulisivat takuulla huomioiduiksi.

Esityksen tavoitteena on parantaa yrittäjien eläketurvaa ja tukea yrittäjän eläkelain toimeenpanoa.

– Tavoite on kannatettava. Hallituksen esitykseen on silti tehtävä eduskunnassa muutoksia erityisesti työtulon määrittämistä koskeviin perusteluihin, sanoo työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén Suomen Yrittäjistä.

Esityksen mukaan eläkelaitoksen tulisi kolmen vuoden välein tarkastaa yrittäjän YEL-työtulo. Esityksessä ei olla muuttamassa YEL-työtulon määräytymisperustetta, vaan eläkelaitoksen pitää jatkossakin vahvistaa työtuloksi palkka, joka kohtuudella olisi maksettava, jos yrittäjätoimintaa suorittamaan olisi palkattava vastaavan ammattitaidon henkilö.

Lakia ollaan kuitenkin täsmentämässä sen osalta, miten vastaavan ammattitaidon omaavan henkilön palkka tulisi arvioida. Lakiin ehdotetaankin säännöstä yksityisen sektorin mediaanipalkan ottamisesta työtulon määrittämisen lähtökohdaksi. Eläkelaitoksen pitäisi lisäksi ottaa huomioon kaikki yrittäjän työpanoksen määrästä kertova tieto.

Suomen Yrittäjät on katsonut, että alan palkkataso ja yrittäjän työmäärä ovat jo voimassa olevan lain mukaan keskiössä työtuloa lain mukaisesti määritettäessä, joten kyseessä on lähinnä täsmennys.

– Olemme olleet silti huolissamme esityksen perusteluista ja vaatineet niiden täydentämistä siten, ettei mediaanipalkkaa ryhdytä soveltamaan yksisilmäisesti ja sillä tavalla, ettei toimialan erikoispiirteitä huomioitaisi, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.

–  Olemme myös edellyttäneet, että yrittäjän esittämä uskottava näyttö työpanoksensa määrästä tulee ottaa työtulon arvioinnissa huomioon muun selvityksen rinnalla. Erityisesti aloittavan yrittäjän kohdalla yrittäjä itse on yleensä ainoa tietolähde yritystoimintaan laitetusta työpanoksesta, toteaa Hellstén.

Lisätietoja: työmarkkina-asioiden päällikkö Harri Hellstén, Suomen Yrittäjät, p. 050 502 0111, harri.hellsten@yrittajat.fi ja johtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472 janne.makkula@yrittajat.fi

Muita kiinnostavia aiheita