22.10.2022 klo 12:40

Yrittäjien liittokokous: Julkinen talous on saatava tasapainoon, Suomessa purettava sosialismia

Suomen Yrittäjien liittokokouskannanotto 22.10.2022.

Seuraavan hallituksen on aloitettava välittömästi julkisen talouden vakauttamistoimet, Suomen Yrittäjien liittokokous vaatii. Tämä tarkoittaa ohjelmaa kestävän talouskasvun vauhdittamiseksi sekä valtion ja erityisesti kuntien ja hyvinvointialueiden menojen sopeuttamista tuloihin ja Suomen kansantalouden kantokykyyn.

Yrittäjät esittää, että seuraavan hallituksen on aloitettava julkisen talouden vakauttaminen välittömästi 700–800 miljoonan euron vuotuisilla sopeutustoimilla.

Velkaantuminen huolestuttaa yrittäjiä. Mitä enemmän velkaannumme, sitä vähemmän on liikkumavaraa ja mahdollisuuksia alentaa tulevaisuudessa työn ja yrittämisen verotusta. Mitä korkeampi julkinen velka meillä on, sitä suurempi osa verovaroista menee velan hoitoon. Tämä on myös talouskasvulle haitallista, kun rahat valuvat velkarasituksen maksuun.

Suomessa pitää alkaa uskomaan taas markkinoiden toimintaan. Suomeen on rakennettu jo vuosia eri päätöksin sosialismia, jota pitää purkaa edistämällä markkinataloutta.

Julkinen sektori paisuu ja se hoitaa yhä enemmän asioita, jotka hoituisivat myös yksityisten yritysten voimin. Hyvinvointialueilla on menossa julkisen sektorin yhtiöittämisvimma ja kilpailutusten kiertäminen, ja vauhti näyttää vain kiihtyvän. On annettava tilaa aidolle yrittäjyydelle ja yrityksille. Julkisen sektorin tulee keskittyä ydintehtäviinsä.

Luovutaan aikansa eläneistä työmarkkinarakenteista

Tarvitaan myös rohkeutta luopua vuosikymmeniä vanhoista työmarkkinarakenteista, jotta suomalaisten yritysten kilpailukykyä ja tuottavuutta voidaan parantaa.

Tutkimusten mukaan pienissä yrityksissä työilmapiiri on parhaimmillaan ja asioita voidaan sopia reilusti työntekijöiden ja työnantajien kesken. Työllistämisen kynnys on Suomessa kuitenkin edelleen liian korkea ja riski liian suuri.

Sopiminen työpaikoilla pitää olla laajalti mahdollista kaikissa yrityksissä, myös sellaisissa, jotka eivät ole työehtosopimuksen piirissä. Paikallisen sopimisen pitää olla mahdollista yrityksissä riippumatta siitä, kuuluuko yritys työnantajaliittoon, tai millainen on työntekijöiden edustusjärjestelmä.

Suomi voi menestyä vain, jos suomalaiset yritykset menestyvät maailmalla. Yrittäjät luovat työtä ja kasvua. Suomen kasvu on suomalaisten yritysten kasvun summa. Siksi yrittäjyys on nostettava keskiöön eduskuntavaaleissa 2023.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi