Jäsenille

Perintätoimistolle reklamointi ja perintätoimistosta kantelu

Joskus saatava saatetaan siirtää perintätoimistolle reklamoinnista huolimatta, ja perintätoimisto lähettää siitä perintälaskun. Tällöin on erittäin tärkeää reklamoida perintätoimistolle kirjallisesti.

Perintätoimistoon voi esittää samat väitteet laskun perusteettomuudesta kuin alkuperäiselle laskun lähettäjälle. Sähköposti on tässäkin tapauksessa yleensä vaivattomin tapa hoitaa asia. Reklamaation liitteeksi on suositeltavaa liittää alkuperäiselle laskun lähettäjälle lähetetyt reklamaatiot. Erittäin tärkeä on vaatia reklamaatiossa perinnän keskeyttämistä riitaisana asiana ja kieltää perintätoimista käyttämästä trattaperintää eli julkisuusuhkaista maksukehotusta.

Perintätoimisto saa käyttää trattaa vain erääntyneen, selvän ja riidattoman saatavan perimiseksi. Tämän takia on erittäin tärkeää ilmoittaa reklamaatiossa asian olevan perustellusti riitainen ja perustella asian riitaisuus mahdollisimman hyvin. Samassa yhteydessä on suositeltavaa vielä nimenomaisesti kieltää perintätoimistoa käyttämästä trattaperintää.

Mikäli perintäkulut vaikuttavat kohtuuttoman suurilta, tai niitä ei ole perusteltu riittävällä tavalla, voi perintäkulut riitauttaa reklamaatiossa ja vaatia perintätoimistolta selvitystä kulujen muodostumisesta.

Vain jäsenille

Jäsenenä saat enemmän sisältöä

Kirjaudu sisään

Kirjaudu sisään ja ota käyttöösi Yrittäjien jäsensisällöt.

Etkö ole vielä jäsen?

Yrittäjien jäsenenä saat enemmän sisältöä käyttöösi rahanarvoisten jäsenetujen ja työkalujen lisäksi. Liity jäseneksi jo tänään!