Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Korona

Tatuointiyritys perusti Business Finlandin tuella kansainvälisen kuvitusagentuurin – ”Kivijaloissa syntyy suuria kehitysideoita”

Tatuointialan yrittäjä Ilari Musta sai Business Finlandin rahoituksen suunnitelmalleen graafisen suunnittelun toimistosta. Oikeiden kumppaneiden avulla idea kasvoi kansainväliseksi kuvitusagentuuriksi, jossa on mukana artisteja 11 eri maasta. - Ilman ulkopuolista osaamista sekä Business Finlandin rahoitusta tätä ei olisi syntynyt, Musta sanoo.

Tatuointiyrittäjä Ilari Musta kumppaneineen lanseerasi elokuun viimeisellä viikolla uuden kansainvälisen kuvitusagentuurin, joka on syntynyt Business Finlandin koronarahoituksen avustuksella. Agentuurin listoilla on 11 taiteilijoita Suomesta, Virosta, Puolasta, Espanjasta, Ranskasta, Liettuasta ja Italiasta.

Musta Agencyn tavoitteena muuttaa tatuointitaide ja käsityö kivijalkatoiminnasta globaaliksi verkkokaupaksi ja helpottaa tatuointitaiteestä ponnistavan kuvitustyylin hyödyntämistä erilaisissa käyttötarkoituksissa, kuten esimerkiksi muodissa.

Alkusysäys kuvitusagentuurille tuli, kun Mustan täytyi viime keväänä miettiä Musta Magia Oy:n ja sen aputoiminimi Krunikan Leiman liiketoiminta uudelleen. Koronakriisi rajoitti lähikontakteja sekä kokoontumisia. Tatuointeja ei voi tehdä turvavälin etäisyydeltä.

Musta on ainoa suomalainen tatuointiyrittäjä, joka työllistää muita taiteilijoita. Palkkalistoilla oli seitsemän työntekijää, joille täytyisi keksiä vaihtoehtoista tekemistä ja saada yrityksen rahoitus turvattua.

Rahoituksen suhteen hän aloitti pankista lainaneuvotteluilla sen jälkeen, kun pääministeri Sanna Marin oli lausunut sanat ”Valtio takaa ja pankit jakaa”. Neuvottelut menivät kuitenkin solmuun.

– Pankki ei vastannut ja odotutti minua. Jouduin useasti pyytämään heitä palaamaan asiaan. Saimme tämän keskustelun päätökseen heinäkuussa, jolloin johtoa myöten pahoiteltiin, että näin tämän ei olisi pitänyt mennä, Musta kertoo.

Lue lisää Tatuointiyrittäjä haki lainaa ja kehittämistukea, mutta aluksi tie nousi pystyyn - "Uudella idealla on kansainvälistäkin potentiaalia"

Ulkopuolisen näkemyksen nostivat idean uudelle tasolle

Pankkitakausten jälkeen yritysten koronatukimuodoksi tuli Business Finlandin kehitysrahoitus. Tatuointitoiminnan sivussa Musta sekä pari tatuointitaiteilijaa, Tuomas Valtanen sekä Elisabeth Waris, olivat kehitelleet ajatusta bändien sivutuotteiden tekemisestä.

Erityisesti Valtasella oli kokemusta bändipaitojen ja levynkansien kuvittamisesta muun muassa Amorphis-metallibändille. Suunnitelma oli kuitenkin jäänyt sivuun arjen kiireissä. Nyt oli aika alkaa kehittää uutta toimintaa, jota voi tehdä ilman lähikontaktia.

– Ensimmäinen tehtävä oli osallistaa työntekijät ideoimaan uutta. Katsoin Jari Sarasvuon videoista ideoita aivoriihityöskentelyyn. Hankimme Microsoft Teams-sovelluksen ja palaveerasimme sitä kautta etänä. Se oli päivittäistä ja rankkaa kehitystyötä, Musta kertoo.

Kaikki ideat kerättiin ja pohdittiin läpi. Idea graafisen suunnittelun palveluista alkoi muotoutua.

Suunnitelmaan tuli kuitenkin uusia kierroksia. Kuvitusagentuurin myynnistä nykyään vastaava Sanni Levosaari oli kuullut ylemmän ammattikorkeakoulun viestinnän luennolla PR-toimisto Mellakka Helsingin toimitusjohtaja Santtu Parkkosen puheenvuoron, ja kehotti Mustaa ottamaan tähän yhteyttä liikeidean jatkokehittelyä varten.

– Otin häneen yhteyttä ja kirjoitin auki liikeideamme. Siitä tuli noin 30-40-sivuinen opus. Mellakan ulkopuolinen näkemys oli arvokasta, sillä he kyseenalaistivat meidän ratkaisujamme, mutta rohkaisivat myös näkemään potentiaalin suurempaan maailmaan. He kysyivät, miksi rajaisimme toiminnan omaan porukkaan, kun voisimme tarjota töitä isommalle porukalle, Musta kertoo.

Apuna on ollut myös GrowFlown Rami Saarniaho, jonka kanssa Musta on ennenkin kehitellyt liiketoimintaa.

Kansainvälisiä verkostoja tekijöille on kehittynyt, sillä tatuointitaiteilijat matkustavat perinteisesti paljon. Jokaisella on oma tyylinsä ja asiakkaita voi olla ympäri maailmaa.

– Sehän oli myös Business Finlandin toive, että kehityshankkeilla olisi kansainvälistä skaalautuvuutta. Viiden kuukauden kehitystyön tulos on nyt paljon laajempi kuin mihin olin valmistautunut.

– On myös todettava, että ilman Mellakkaa ja muuta ulkopuolista osaamista sekä Business Finlandin rahoitusta tätä ei olisi syntynyt. Moni asia loksahti kohdilleen ja oikeat tahot löytyivät projektin ympärille.

Lue myös Tatuointiyrittäjä Ilari Musta haluaa kehittää alaa ammattimaisemmaksi ja tukea nuorempia taiteilijoita – kehitteillä on myös digitaalinen sovellus

Kansainvälinen huippunimi mukaan

Uudessa toiminnassa on myös opeteltavaa ja viilattavaa. Ilari Mustan oma tausta on aikakauslehtimaailmassa, missä hän on tehnyt isojen talouslehtien, kuten Talouselämän lehtiuudistuksia Desing Directorina, eli visuaalisesta kokonaisuudesta vastaavana päällikkönä. Sellaisessa prosessissa pääsee tekemiseen ison lehtikustantamon eri osastojen ja liiketoimintojen kanssa.

– Olen itse toiminut kuvitusten tilaajana ja kehittänyt prosesseja, mutta tässä uudessa agentuurissa täytyi miettiä hinnoittelu, myynti ja prosessit uudella tavalla. Myös tatuointitaiteilijoiden täytyy oppia toimimaan uudessa ympäristössä. Tatuointihan tehdään kerralla iholle, mutta tilauskuvituksissa voi olla korjauskierroksia ja muita välivaiheita, Musta kertoo.

Työntekijät ovat olleet innoissaan. Kuvitusagentuurin ja uudenlaisten asiakkuuksien kautta heillä on mahdollisuus saada tatuointitaidetta esille laajemmin ja saada omaan työhönsä uusia ulottuvuuksia.

Sitä auttaa myös yhdysvaltalaisen Todd Weinbergerin lähteminen mukaan kuvitusagentuuriin. Weinberger on metallimusiikkilehti Revolver Magazinen nykyinen ja tatuointitaiteeseen keskittyneen Inked -lehden entinen visuaalisesta ilmeestä vastaava päällikkö, joka on ollut myös kehittämässä visuaalista journalismia edistävää Society for Publication Designers - yhdistystä Yhdysvalloissa.

Ilari Mustan yhteys Weinbergeriin on alun perin kymmenen vuoden takaa, jolloin Mustan tekemä Talouselämän kansi valittiin yhdistyksen viikon kanneksi. Sitä kautta Musta oli Weibergeriin ensimmäistä kertaa Messengerin välityksellä yhteydessä.

– Aloitin keskustelun Toddin kanssa toukokuussa. Hän on paras mahdollinen tyyppi, joka tähän voidaan saada mukaan. Hän tekee meille esimerkiksi mallimainoksia myynnin tueksi.

– Todd oli myös miettinyt agentuuria jo vuosia. Hän on myös hankkinut tatuoijan tekemään EA Gamesin videopeleihin tatuointivalikoiman, joita pelaajat voivat hankkia omille hahmoilleen. Se on yksi esimerkki, miten tatuointitaiteilija voi tehdä brändiyhteistyötä, Musta kertoo.

Kivijalasta luovan alan kasvuprojekteja

Kuvitusagentuuri lanseerasi toimintansa näyttävästi. Se lähetti 26 markkinointiviestintätoimistolle bändipaidan näiden omilla uudistetuilla logoilla. Mukaan lähti myös siirtotatuointeja, jotka voi siis pestä pois.

Agentuurin vastaanotto on ollut loistava. Kiinnostusta ja asiakastilauksia on jo tullut. Seuraavat askeleetkin ovat selviä.

– Alamme nyt edistää asiakastöitä ja tehdä ne mahdollisimman hyvin. Kehitämme somepreesensiä ja verkostoidumme. Pian teemme uusia artisti-ilmoituksia. Haluamme olla se taho, joka tietää, millaisia kohderyhmiä tatuointityylinen kuvitus tavoittaa. Niin kasvatamme yrityksen osaamisen arvoa, ja voimme lähteä erilaisiin projekteihin mukaan, Musta kertoo.

– Tämä todistaa, että hienoja kehitysideoita syntyy kivijalkayrityksissä, hän toteaa.

Mustan oma polku tatuointiartistina ja toimitusjohtajana jatkuu, mutta samalla myös omaan uraan tulee mutka. Musta palaa vuodeksi lehtimaailmaan Image-lehden Art Directoriksi opintovapaan sijaiseksi.

– Kuulin, että he hakevat sijaista ja ajattelin, että lehti voisi hyötyä minun kaltaisestani osaamisesta. Image on se lehti, joka sai lähtemään lehtialalle, joten minulla on kova into päästä tehdä sitä lehteä. Image oli odottamaton yllätys. Hyviä uutisia vain alkoi tulla joka suunnasta, Musta kertoo.

Hän jakaa aikansa yrittäjänä ja lehtityössä, mutta aikoo antaa enemmän muille tilaa kehittää toimintaa.

– Iso osa suunnitelmaa on, että haluan yritykseen osakkaita jakamaan vastuuta, mutta tuomaan myös lisäosaamista yrityksen kasvattamiseen, Musta sanoo.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi