19.12.2018 klo 12:02
Uutinen

Tatuointiyrittäjä Ilari Musta haluaa kehittää alaa ammattimaisemmaksi ja tukea nuorempia taiteilijoita – kehitteillä on myös digitaalinen sovellus

Tatuointiyrittäjä Ilari Mustan intohimo on auttaa nuoria taitavia tatuoijia kehittymään sekä koko toimialan kehittäminen.

Kosmetologit, kampaajat, hierojat ja monilla vastaavilla palvelualoilla ammatinharjoittajat toimivat usein toiminimiyrittäjinä. Niin myös tatuoijat. Suomessa on ainoastaan yksi osakeyhtiö ja yksi osuuskunta, jotka palkkaavat tatuointitaiteilijoita.

Helsingin Kruunuhaassa toimiva Krunikan Leima työllistää seitsemän työntekijää, joista yksi on shop manager, eli tautuointiliikkeestä ja varauksista huolehtiva työntekijä, joka ei tatuoi. Krunikan Leima on Ilari Mustan yritys, joka aloitti toimintansa vuonna 2015. Se on lyhyessä ajassa vahvistanut jalansijaansa, ja Ilari Musta on ryhtynyt kehittämään koko alaa esimerkiksi tuomalla digitaalisia palveluita tatuointitoimijoiden käyttöön.

– Tässä on arvomaailma isossa roolissa. Haluan parantaa maailmaa ja tarjota nuorille tekijöille parempia mahdollisuuksia nousta siivilleen sekä tehdä sitä, mihin kokee paloa. Toiminimiyrittäjänä työskentely voi olla nuorelle hankalaa, kun intohimo on tatuoimiseen, eikä niinkään yrittämiseen, Ilari Musta kertoo.

Monet alan yrittäjät ovatkin soittaneet Ilari Mustalle ja kysyneet neuvoa. Tämä osaa vastata ja neuvoa, koska on selvittänyt asioita ja laittanut prosesseja kuntoon omassa yrityksessään. Itse hän nauttii yrittäjän mahdollisuudesta toteuttaa itseään ja luoda uutta.

Ilari Musta on taiteilijanimi, jolla hänet tunnetaan tatuointialalla. Miehen tausta on media-alalla. Tuolloin hänet tunnettiin Teemu Lehtosalona. Hän kehitti muun muassa printtilehtien ja verkkojulkaisujen ilmeitä ja käytettävyyttä design director -tittelillä ennen yrittäjäksi ryhtymistään. Siellä hän toimi yhteistyössä organisaation eri toimijoiden kanssa ja oppi paljon liiketalouden ja rahan pyörittämisestä.

Tatuointiyrityksen pyörittäjänä elanto on huomattavasti kapeampi, mutta takaisin isoon mediakonserniinkaan hän ei kaipaa.

– Isossa mediaorganisaatiossa mahdollisuudet vastaavaan vaikuttamiseen ovat rajalliset. Kustannuksista leikataan koko ajan. Tatuointiala on puolestaan Yhdysvalloissa kuudenneksi kasvavin vähittäiskaupan ala. Alalla on paljon positiivista kilpailua ja tekijät tsemppaavat toisiaan tekemään parempaa taidetta, Ilari Musta kertoo.

Muutamia media-alan projekteja Ilari Musta on tehnyt, mutta vähenevissä määrin. Kaikki, mikä ei tue tatuointialaa, vie liikaa aikaa.

Nollasta alkuun

Ilari Musta on käynyt taidelinjoja ja -kouluja ala-asteelta lähtien. Tatuointeja ja taidetta hän ei yhdistänyt samaan lauseeseen ennen kuin reilusti yli kolmekymppisenä. Alkusysäys tuli Mastodon-hevibändin keikalla. Bändi on tunnettu musiikin lisäksi tatuoinneistaan.

–Keikasta nousi kova uho ja tilasin netistä tatuointikoneen, vaikka en osannut tehdä sillä mitään, Ilari Musta kertoo.

Ura tatuoijana alkoi harjoittelijana vuonna 2013. Hän oli toki taitava piirtäjä, mutta tatuoinnin tekeminen vaatii rohkeutta. Tatuointiliikkeetkin tuntuivat aluksi vähän pelottavilta ja mystisiltä.

– Olin 36-vuotias ja aluksi iski arkuus. Nuoremmat survovat menemään, mutta minulla kesti päästä yli siitä, että tökin neulalla toista ihmistä. Pari vuotta meni myös siinä, että opin ajattelemaan ihoa kanvaasina, jolle voi tehdä mitä vain, Ilari Musta kertoo.

Ensimmäisen omaan nahkaan piirretyn tatuoinnin hän otti pohkeeseensa. Ensimmäinen itse tehty tatuointi syntyi omaan reiteen. Se oli ruusu.

Tatuointialakin digitalisoituu

Ilari Mustan tie harjoittelijasta tatuointialan kehittäjäksi on edennyt verrattain nopeasti. Kruununhaassa on pienemmän liikkeen lisäksi nykyään myös sataneliöinen ateljeetila. Omien palkattujen tatuointiartistien lisäksi Krunikan leima tuo kansainvälisiä taiteilijoita Suomeen.

Joulukuun alussa kasvuyritystapahtuma Slushissa Ilari Musta esitteli myös Guest Spot -alustaa, jonka avulla voi hallinnoida alalla tehtävää keikkatyötä EU:n sisällä. Sen alkuvaiheen kehittelyä on tukenut myös Business Finland -verkosto.

Ilari Musta halusi Slushissa saada ihmisiä kiinnostumaan tatuointialasta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista palveluiden digitalisoimisessa.

– Ala on valtava, mutta sille on tarjolla vain pari digitaalista palvelua. Sinne mahtuisi vaikka mitä, jos löytyisi ihmisiä, joiden kanssa kehittää palveluita. Alan yllä leijuu hieman hämyisä verho, mikä voi karkottaa sovelluskehittäjiä. Myös alan hajanaisuus yksittäisiä toiminimiyrittäjiä tekee sen, että isommat yritykset, joiden kanssa tehdä kehitysyhteistyötä, puuttuvat, Ilari Musta sanoo.

Tähän asti ainoastaan Krunikan Leima on käyttänyt alustaa, mutta Guest Spot olisi koko alan käytössä ja se toimisi nykyistä paremmin.

– Tapaamiset meni hyvin ja fiilis oli rento. Ehkä kaikkein hienoin juttu oli, että jokainen, jonka tapasin oli innostunut antamaan todella arvokkaita neuvoja myyntipuheeseen, mutta myös liikeidean kehittämiseen, Ilari Musta kertoo.

Vielä on liian aikaista sanoa, poikiiko Slush-tapaamisest rahoittajia. Pitkällä tähtäimellä Guest Spot voisi olla myös Ilari Mustan uusi päätyö.

Työtä riittää kuitenkin vielä sekä oman yrityksen että alan kehittämisessä.

– Oli mun tulevaisuus sitten palvelunkehittäjänä tai tatuointiyrittäjänä, niin parasta duunissa on kuitenkin ihmiset joiden kanssa tätä työtä saa tehdä, mutta myös joille tätä työtä tekee. Mulle päivän lopuksi suurin palkinto on nähdä kuinka näistä tyypeistä kehittyy raudankovia ammattilaisia, Ilari Musta sanoo.

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi