YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Aini Mäensivu löysi kalligrafian, kun työskenteli Lontoossa hääsuunnittelijana. Kuva: Annika Rousu
20.10.2025 klo 19:14
Uutinen

Aini Mäensivu loi kalligrafian tekemisestä  henkilöbrändin, jonka suuret muotitalotkin huomasivat

Tämä teksti on konekäännetty.

Aini Mäensivu menestyy kalligrafiaa tekevänä yrittäjänä, joka on esillä paljon. Suuret muotitalotkin ovat löytäneet hänet verkon kautta.

Kalligrafiastudio syntyi rakkaudesta moderniin kalligrafiaan. Aini Mäensivu löysi kalligrafian, kun työskenteli Lontoossa hääsuunnittelijana. Hän ihastui käsinkirjoitettujen yksityiskohtien estetiikkaan ja alkoi opiskella kalligrafiaa.

– Tyyli, jota teen ja edustan, on nimeltään moderni kalligrafia. Se eroaa perinteisistä tyyleistä olemalla modernimpaa, lennokkaampaa ja ilmavampaa. Ihastuin juuri tähän uudenlaiseen kalligrafiatyyliin.

Mäensivu perusti kalligrafiayrityksensä vuonna 2017 ja toimi alkuun sivutoimisena yrittäjänä. Hän oli silloin töissä vaikuttajatoimistossa.

Vuonna 2018 hän siirtyi päätoimiseksi yrittäjäksi.

Kalligrafiaopetuksen ja kalligrafiatöiden lisäksi hän mentoroi muita luovan alan yrittäjiä.

Mäensivulla on ollut asiakkaina isoja yrityksiä kuten muotibrändit Dior ja Louis Vuitton, kauneusbrändejä, pelifirmoja, design- ja PR-toimistoja sekä tapahtumatoimistoja.

Lisäksi hänellä on kuluttaja-asiakkaita verkkokurssien ja kalligrafian opetuksen kautta.

Skaalaaminen onnistui

Yrityksen skaalaaminen on Mäensivun menestyksen kulmakiviä.

Alkuvaiheessa hän toteutti esimerkiksi räätälöityjä hääkutsuja, mutta pian hän kehitti malliston, jossa asiakas valitsi mallin valmiista pohjista ja sai silti yksilöllisen lopputuloksen. Se vähensi merkittävästi työmäärää.

Koronapandemian myötä Mäensivu siirsi kalligrafian opetuksen verkkoon.

– Jos aiemmin workshopissa oli kerrallaan 12–15 ihmistä, nyt verkkokurssini on käynyt jo yli 650 ihmistä. Näin pystyn palvelemaan paljon suurempaa määrää ihmisiä ilman, että oma työmääräni kasvaa merkittävästi.

Verkkokurssien myynti perustuu suunniteltuihin lanseerauksiin keväisin ja syksyisin.

Kurssit ovat hinnoiteltu 300–400 euron haarukkaan, ja niihin voi sisällyttää myös tarvikepaketin. 

Kalligrafiassa Mäensivua kiehtoo erityisesti sen rentouttavuus ja meditatiivisuus.

– Siinä täytyy hidastaa tahtia ja keskittyä jokaiseen kynänvetoon. Lisäksi kalligrafia on visuaalisesti hyvin kaunista ja tyylikästä verrattuna moniin muihin käsityöaloihin.

Talvet auringossa

Mäensivun yritystoiminnan ytimessä on myös paikkariippumattomuus. Hän on voinut työskennellä mistä tahansa ja viimeiset neljä talvea hän on viettänyt ulkomailla, kuten Sri Lankassa, Indonesiassa, Etelä-Afrikassa ja Portugalissa.

– Tämä on ollut pitkäaikainen unelmani. Paikan valinnassa on tärkeää toimivat yhteydet ja kohtuullinen aikaero Suomeen.

Mäensivu on rakentanut vahvan henkilöbrändin, joka näkyy sosiaalisessa mediassa. Hän esiintyy omilla kasvoillaan ja jakaa avoimesti tarinaansa.

– Hyvä hakukoneoptimointi ja aktiivinen somemarkkinointi ovat olleet avainasemassa kansainvälisten kontaktien syntymisessä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Eeva Pesonen