Ensin on tehtävä valinta siitä mitkä ovat omat somekanavat, missä kannattaa olla läsnä.
16.10.2023 klo 15:11
Uutinen

Asiantuntijan somevinkit pienyrittäjälle: ”Opeta ja inspiroi paljon, myy harvemmin”

Pienyrittäjän kannattaa olla oman yrityksensä kasvollinen edustaja ja alansa asiantuntija somessa.

Sisältö kannattaa painottaa ratkaisujen opettamiseen ja yleisön inspiroimiseen – vain yhdellä viidestä sisällöstä kannattaa myydä, sanoo sosiaalisen median asiantuntija ja yrittäjä Susanna Rantanen.

Rantanen on sosiaalisen median, markkinoinnin ja brändäyksen pitkän linjan ammattilainen ja yrittäjä. Hänen yrityksensä Emine keskittyy erityisesti työnantajabrändäykseen.

Vinkit pienyrittäjille

1. Kiinnostu sosiaalisesta mediasta, käytä sitä ja vietä siellä aikaa

– Yrittäjille, joille sosiaalinen media on tuttu ja mieluisa verkostoitumispaikka, heille sen käyttö on luonnollisempaa. Ensimmäinen askel somen maksimaaliseen hyödyntämiseen on, että siitä pitää kiinnostua. Vaikka niin, että 15 minuuttia joka päivä istuu kahvikupin kanssa somen ääreen ja etsii ihmisiä, joita haluaa ruveta seuraamaan, sanoo Rantanen.

2. Valitse oikeat kanavat: Facebookista, LinkedInistä tai Instagramista on hyvä lähteä liikkeelle

– Ensin on tehtävä valinta siitä, mitkä ovat omat somekanavat. Lähtökohtana on omien asiakkaiden ikä ja oma palvelutyyppi. Facebookissa on käyttäjiä 35-vuotiaasta hyvinkin ikääntyneisiin käyttäjiin. Jos myy kuluttajille suoraan, Facebook on hyvä paikka. Jos on taas esimerkiksi kirjanpitäjä, joka myy toisille ammattilaisille, LinkedIn on hyvä paikka. Instagramiin taas kannattaa mennä, jos myy esimerkiksi terveyteen, kauneuteen, sisustamiseen ja hyvinvointiin liittyviä tuotteita tai palveluita, Rantanen sanoo.

– TikTok on nykyään lempisomekanavani, mutta someen tottumattomalle se ei ole ensimmäinen paikka, koska se vaatii videosisältöjen tuottamista. Youtube-kanavan avaaminen taas voi olla myös vaativaa, koska laadukkaiden videoiden tekeminen vaatii hyvää välineistöä.

3. Ole sosiaalinen: kommentoi muiden sisältöjä, tykkää muiden sisällöistä, vuorovaikuta

– Sen nimi on sosiaalinen media. Toiminnan edellytyksenä on sosiaalinen vuorovaikutus ja sosiaalinen käyttäytyminen. Jos sosiaalinen aspekti ei kiinnosta, kannattaa mieluummin maksaa mainonnasta.

4. Opeta ja kerro, lisää ymmärrystä, käytä avainsanoja

– Luo sisältöä, joka liittyy siihen mitä tarjoat, tai myyt, mutta älä pyri myymään suoraan, vaan tarjoa enemmän tietoa ja ratkaisuja. Jos haluat somesta asiakkaita, sinun pitää olla löydettävissä. Jos et ole vielä kauhean tunnettu, kukaan ei vielä osaa etsiä sinua nimellä. Silloin sinun täytyy hyödyntää avainsanoja, jotka liittyvät siihen mitä myyt.

5. Rakenna yleisöä heistä, jotka voisivat myös ostaa

– Kun rakennat sisältöä, joka liittyy siihen, mitä tarjoat tai myyt, sosiaalisen median algoritmit ehdottavat sinua sellaisille yleisöille, jotka voisivat olla kiinnostuneita myös ostamaan tuotteitasi ja palveluitasi. Kannattaa olla strateginen ja rakentaa yleisöä heistä, jotka voisivat myös ostaa. Jos olet esimerkiksi käsityöliikkeen omistaja, voit myös luoda Facebookissa käsityöharrastajille esimerkiksi ryhmän, johon kutsut ihmisiä.

6. Kun myyt, myy suoraan

– Neljän viidestä sisällöstä pitäisi olla opettavaa, tai inspiroivaa, yhden myyvää. Silloin kun myyt, myy suoraan.

7. Katso, miten muut yrittäjät sen tekevät

– Jos löydät kiinnostavan oloisen tyypin omalta ammattialueeltasi, ala seurata, kuinka he käyttävät somea. Tekevätkö he jotain sellaista, mistä et ole tiennyt, tai voitko inspiroitua heidän sisällöistään?

8. Ole oman yrityksesi inhimillinen ja kasvollinen edustaja somessa

– Jos tilin tai profiilin luo yritykselle, siitä kannattaa tehdä mahdollisimman inhimillinen. Laittaisin pienyrittäjänä profiiliin oman kuvani ja edustaisin omaa yritystäni omilla kasvoillani. Kun viestii ihmisille, kannattaa käyttää etunimeään, Rantanen sanoo.

Vinkkaa meille juttuaihe!

  • Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Eeva Pesonen